Canvi posterior

L’ajustament es divideix en dues parts principals:
Ajustar els límits exterior i interior del canvi, perquè no se surti la cadena per fora o per dins dels pinyons. Si això no ens passa i la cadena arriba bé fins al primer i fins a l’últim pinyó, podrem passar directament a la part de sincronització.
Sincronització o com podem aconseguir que el canvi guiï la cadena fins al punt exacte on es troba el pinyó al qual volem canviar. És a dir, que la cadena pugi i baixi adequadament sense que salti sola d’un pinyó a un altre.

Si els cables i les fundes estan en bon estat, el primer pas és alliberar el cable del cargol presoner del canvi. Per seguir amb el pas següent, és aconsellable col·locar la cadena al plat gran perquè estigui tan alineada com sigui possible.
NOTA: Abans de deixar anar el cable, cal comprovar la posició en què està fixat el cable per tornar-lo a fixar de la mateixa manera.

Els canvis acostumen a tenir dos cargols, que tenen indicades les lletres L o H. Per ajustar el límit exterior actuarem sobre el cargol H (High gear). L’objectiu és que mirant la part posterior de la bicicleta, les dues rodes del canvi quedin en línia amb el pinyó petit. Per moure el canvi cap a l’exterior, haurem de girar en sentit antihorari el cargol H. Per moure’l cap a l’interior, girem el cargol H en sentit horari.

IMPORTANT: Abans de fixar el cable, cal verificar que els comandaments de canvi del manillar estan en la posició del pinyó més baix.
Després d’haver fet aquesta comprovació, estirem el cable amb una mà i amb l’altra collem el cargol presoner que fixa el cable. Per seguir amb el pas següent, és aconsellable col·locar la cadena al plat petit perquè estigui tan alineada com sigui possible.

Pugem la cadena al pinyó més gran utilitzant els comandaments de canvi del manillar.
Per ajustar el límit exterior, actuarem sobre el cargol L (Low gear). L’objectiu és que mirant la part posterior de la bicicleta, les dues rodes del canvi quedin en línia amb el pinyó gran.
Per moure el canvi cap a l’exterior, haurem de girar en sentit antihorari el cargol L. Per moure’l cap a l’interior, girem el cargol L en sentit horari. És molt important realitzar aquest ajustament amb la màxima precisió per evitar que el canvi no es desplaci excessivament cap a l’interior, ja que fregaria els radis i es podrien trencar els dos elements.
NOTA: En algunes MTB d’alta gamma el canvi funciona al contrari. En aquest cas, cal realitzar primer l’ajustament del límit interior i després l’exterior.

L’element sobre el qual actuarem en aquest últim pas és la rosca tensora que es troba a la sortida de la funda del cable del canvi. A la sortida de la funda del comandament de canvi del manillar trobarem una altra rosca tensora que té la mateixa funció.
Si la cadena no puja de pinyó adequadament, girarem lleugerament aquesta rosca tensora en sentit antihorari per donar més tensió al cable.
Si la cadena no baixa de pinyó adequadament, girarem lleugerament aquesta rosca tensora en sentit horari per treure tensió al cable.
Es tracta de girar a poc a poc aquesta rosca fins que trobem l’equilibri. NOTA: Per poder sincronitzar adequadament la bicicleta, és aconsellable que abans de realitzar el pas 3 descargolem una mica (2 o 3 voltes) la rosca tensora.