Extreu i munta la roda

Extreu-la
T’expliquem com s’ha d’extreure la roda posterior, ja que a causa del sistema de transmissió és més difícil d’extreure que la roda davantera.
NOTA: S’ha de col·locar la cadena al plat i pinyó petit per facilitar-ne l’extracció.

Primer, hem d’obrir els frens per poder extreure la roda. Per obrir els frens, hem d’estirar el cable i empènyer un dels braços del fre (V-brake o Cantilever). En el cas de les bicicletes de carretera, no cal deixar anar el cable. Tindrem un sistema d’obertura del fre que pot estar col·locat a la maneta (cas Campagnolo) o en forma de lleva a les pinces de fre (cas Shimano/Sram).
NOTA: Si tenim frens de disc, no cal fer aquest pas.

Ara hem de deixar anar el sistema de fixació de la roda, que pot ser un sistema tradicional de rosques o un sistema de tancament ràpid.
En el cas d’un sistema de rosques tradicional, n’hi ha prou amb utilitzar una clau fixa de 15 per girar les rosques de tots dos costats de la roda en sentit antihorari.
En el cas del sistema de tancament ràpid, no cal fer servir cap tipus d’eines. N’hi ha prou amb aquests dos passos: primer, obrim la lleva girant-la cap enfora. Segon, tenint l’altra part de la lleva fixa, girem la lleva en sentit antihorari per obrir el sistema.

Per treure la roda, només hem d’estirar el canvi posterior cap enrere…

…i estirar el quadre cap amunt perquè la roda es quedi a terra.

Munta-la
T’expliquem com s’ha de muntar la roda posterior que, per raó del sistema de transmissió, és més difícil de muntar que la roda davantera.
NOTA: S’han de col·locar els comandaments del canvi en la posició del pinyó petit per facilitar-ne la inserció.

El primer pas és estirar el canvi posterior cap enrere i col·locar la cadena damunt del pinyó petit.

Baixem el quadre de la bicicleta i situem la roda en les punteres del quadre. El mateix pes de la bicicleta ens ajudarà a col·locar la roda en la posició correcta. Convé comprovar que la roda està alineada al centre del quadre. Els quadres d’avui tenen una sola posició per a la roda i, per tant, el quadre mateix guiarà la roda fins a la seva posició correcta.
NOTA: No s’han d’utilitzar els frens per alinear la roda.

Cal collar el sistema de fixació de la roda. Pot ser un sistema tradicional de rosques o un sistema de tancament ràpid.
En el cas d’un sistema de rosques tradicional, n’hi ha prou amb utilitzar una clau fixa de 15 per girar les rosques de tots dos costats de la roda en sentit horari.
En el cas del sistema de tancament ràpid, no cal fer servir cap tipus d’eines. N’hi ha prou amb aquests dos passos: primer, tenint fixa la rosca del tancament amb una mà, girem la lleva en sentit horari per collar el sistema. Segon, tanquem la lleva girant-la cap endins.

Finalment, haurem de tancar els frens per poder extreure la roda, estirant el cable i empenyent un dels braços del fre (V-brake o Cantilever). En el cas de les bicicletes de carretera, no és necessari. Tindrem un sistema d’obertura i tancament del fre que acostuma a estar col·locat a la maneta (cas Campagnolo) o en forma de lleva a les pinces de fre (cas Shimano/Sram).
NOTA: Si tenim frens de disc, no cal fer aquest pas.