Problemes a l’aeroport? Necessites saber això

Per: Deyanira García

T’has passat tot l’hivern planejant les vacances. Però a l’hora d’embarcar hi ha uns inconvenients que fan que el teu viatge s’endarrereixi o, en el pitjor dels casos, s’anul·li. El nerviosisme s’apodera de tu. No saps què fer ni a qui demanar ajut. Ningú t’informa de quan sortiràs, ni tampoc saps si, arran d’aquest incident, pots reclamar una indemnització.

Calma. En aquest post detallem alguns dels supòsits més comuns a què els viatgers s’enfronten quan el viatge no surt com estava planejat.

El primer que caldria fer és comprovar si el vol afectat és dins del Reglament (CE) núm. 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de l’11 de febrer de 2004, i del Conveni de Montreal, de 28 de maig de 1999. En cas afirmatiu, tenim dret a una indemnització.

Per això, és recomanable intentar recopilar i conservar tota la documentació que es tingui del vol en qüestió (documentació de la reserva, targeta d’embarcament, algun document que serveixi com a prova del retard…) i, sempre que es pugui, cal demanar i emplenar a l’aeroport l’informe d’Irregularitat (PIR).

Cas 1: el vol surt amb retard

Qui no ha viscut una situació així? És cert que la major part de les vegades són retards curts i gairebé no influeixen en l’hora d’arribada a la destinació. Altres vegades, la situació és més extrema. Aquí haurem d’atendre:

  • Estic patint un retard de 2 hores o més en vols fins a 1.500 km.
  • El meu vol intercomunitari de més de 1.500 quilòmetres o la resta entre 1.500 i 3.500 quilòmetres pateix una demora de 3 hores.
  • A la resta de vols, l’avió sortirà amb 4 hores o més de retard.

Per a tots aquests supòsits, han d’oferir gratuïtament menjar i beguda durant les hores d’espera, a més de proporcionar un allotjament en un hotel, si cal, i permetre dues trucades telefòniques, enviament de dos correus electrònics, tèlex o missatge de fax.

Si el vol està dins de la normativa europea, també hi ha una indemnització econòmica per a cadascun dels supòsits detallats anteriorment:

  • 250 €, si estic patint un retard de 2 hores o més en vols de fins a 1.500 km.
  • 400 €, si el vol intercomunitari de més de 1.500 quilòmetres o la resta entre 1.500 i 3.500 quilòmetres pateix una demora de 3 hores.
  • 600 €, per a la resta de vols que surtin amb una demora de 4 hores o més.

Cas 2: el vol s’ha cancel·lat

La cosa empitjora quan, en comptes de patir un retard, el que passa és que el vol que s’ha reservat no s’enlaira mai.

Si un vol es cancel·la, en els set dies següents s’haurà de rebre un reemborsament del cost íntegre del bitllet, amb el preu de compra en el moment d’efectuar la transacció. En cas que el vol suspès sigui només una part del nostre trajecte, també hi ha el dret de rebre el reemborsament i, a més, rebre un seient en un vol que ens torni al punt de partida.

Un altre dels escenaris que pot aparèixer quan el vol s’ha cancel·lat és que el viatger arribi fins a la destinació en un transport alternatiu, o que, si no és possible dins la mateixa data del viatge, aquest transport s’efectuï en els dies següents.

Cas 3: denegació a l’embarcament

Una altra de les situacions que es pot donar és que hi hagi overbooking. Aquesta és una pràctica de venda legal en què la companyia aèria, per assegurar-se que el vol vagi complet, ven més bitllets que les places que té. Com a conseqüència, no tots els viatgers amb reserva poden viatjar en aquest vol.

Com se soluciona aquest problema? La companyia demanarà voluntaris per no viatjar en aquell moment. Les persones que facin aquest pas seran compensades amb una sèrie de beneficis, després d’arribar a un acord entre tots dos (client i transportista).

Però si no hi ha voluntaris, la companyia decidirà i els damnificats tindran dret a una indemnització.

Cas 4: problemes amb l’equipatge

Quan l’incident no té a veure amb el temps o la cancel·lació del vol, sinó amb la pèrdua o retard de l’equipatge, no és tan fàcil determinar com i què es pot demanar, ja que hi ha infinitat de factors que fan que puguem demanar indemnització o no. Per això, el RACC ofereix un estudi i assessorament personalitzat en què es determina si es pot demanar indemnització. En cas afirmatiu, es redacta una reclamació perquè el client només hagi de presentar l’escrit.

Això no obstant, avancem que si el viatger que ha patit una pèrdua de l’equipatge té una declaració del seu valor i n’ha pagat una quantitat complementària (aquest tràmit s’ha de fer a l’hora de facturar, per tant, a l’aeroport d’origen), el damnificat rebrà una quantitat igual al valor de l’equipatge perdut.

Altres casos

Fins ara s’ha fet un recorregut pels casos més comuns que es poden viure en un aeroport. Però també volem posar èmfasi en què passa si el ferri que hem reservat es retarda. Sempre que la demora sigui entre 8 i 24 hores respecte a la previsió d’arribada, el viatger té dret a rebre una indemnització mínima del 25% del cost de la reserva.

Si ets soci del RACC, pots consultar el nostre equip d’assessoria jurídica. Per a més detalls, consulta els teus dubtes al 900 242 242.

Potser t’interessa: Motxilles segures i resistents per als teus viatges

No et perdis: La guia de viatge