Mar i muntanya pel Penedès amb visita al Mazinger Z

Per: Begoña González de la Mora

El segment de les Sport Tourer guanya adeptes cada dia. Dissenyades per oferir la comoditat d’una moto de turisme en distàncies més llargues o amb càrrega, a més de la diversió, la velocitat i l’estabilitat d’una moto esportiva, molts motoristes troben en aquesta mena de motocicletes la seva màquina ideal.

El seu doble caràcter les fa especialment versàtils. Un bon mitjà de transport per anar a treballar que pot regalar moments de més emoció en ruta o en traçats més sinuosos. Nosaltres hem triat la BMW F 750 GS per a aquesta ruta/tribut a una de les màquines pilotades més famoses del món manga: Mazinger Z.

La seva versió en blau, vermell i blanc metal·litzat, els colors del personatge de còmic, la fan, a més, perfecta per a aquesta aventura. Que no us enganyi la nomenclatura, ja que el motor és bicilíndric de 853 cc amb fins a 77 cv de potència però limitables a la seva versió A2. Aquesta moto és la versió més accessible de la gamma GS per a pilots de menys estatura, podent arribar a rebaixar més el seient, fins als 760 mm, i és totalment personalitzable. BMW ofereix infinitat d’extres i opcions perquè aquesta pugui ser la teva moto somiada.

Comença l’aventura

Començarem la nostra ruta a Vilafranca del Penedès. Aquesta sortida, que està pensada per durar unes tres hores en funció de les parades, discorre per 120 quilòmetres de bonics paisatges amb vinyes, cellers i carreteres de corbes en força bones condicions, encara que algun tram és una mica estret i es perd la separació entre els dos sentits. Són carreteres amb poc trànsit de vehicles, però on hi ha grups de ciclistes, cosa que haurem de tenir en compte, ja que alguns trams tenen poca visibilitat, atesos els angles dels revolts.

La primera part de la ruta, coneguda com a “ruta dels cellers”, comença per la BP-2126 en direcció nord, per la qual cosa sortirem des de l’Hospital Comarcal de Vilafranca del Penedès. Aquí mateix, trobarem de seguida la carretera que va cap a Vilobí del Penedès. Un cop passat aquest poble, la carretera és cada vegada més divertida. Passarem per petits poblets envoltats de vinyes com Guardiola de Font-rubí i l’Avellà entre els quals anirem veient a banda i banda del camí cellers que conviden a fer una parada i, en molts casos, una visita. Una és la de Vallformosa, que es pot visitar concertant una cita.

En aquest punt, després d’arribar a Font-rubí, si volem gaudir d’una bonica panoràmica dels camps de vinyes i les muntanyes d’aquesta zona de Foix, hi ha una petita desviació a mà dreta just en entrar al poble que ens porta al “Balcó del Penedès Miravinya”. Tot i que és una bonica vista, el camí és una pista amb graveta en pendent, per la qual cosa potser hi ha alguns tipus de moto que no s’ho passaran gaire bé. No és el cas de l’F750GS amb què anem nosaltres de ruta, ja que el seu caràcter trail asfàltic la fa idònia per a aquesta mena d’aventures. A més, des del manillar mateix es pot canviar durant la marxa el mapa o tipus de conducció i passar en un sol toc del road a l’enduro. I és que l’F750GS és una moto carregada de tecnologia, pensada per augmentar la seguretat i millorar l’experiència d’usuari de conductor i copilot sense treure diversió.

El mirador, que es troba entre diverses cases de pedra típiques de poble, fa justícia al seu nom. En tot cas, és un camí de cinc minuts que haurem de recórrer a la inversa un cop observat el paisatge per continuar amb la ruta cap al següent punt del recorregut.

Continuarem per la mateixa carretera per on veníem, la BP-2126, però un cop arribem a un stop on es creua amb la BP-2121 agafarem el sentit de l’esquerra en direcció a Sant Martí Sarroca i seguirem avançant en direcció a Torrelles de Foix. per la BV-2122.

Aquesta bonica carretera, entre arbres, és força agradable i té unes corbes còmodes i fàcils de traçar i enllaçar. Resulten especialment còmodes per a aquesta gran moto, ja que malgrat la postura alçada de conducció, la forma en què estan repartits els pesos la fan realment manejable en moviment i fàcil de ficar al revolt. Així, de revolt en revolt, arribarem fins a Pontons, una localitat de l’Alt Penedès on acostuma a haver-hi mercats i gent els caps de setmana. A Pontons es pot gaudir d’un preciós nucli urbà, de carrers estrets i de les cases edificades a la vora de la riera. A un quilòmetre escàs del poble hi ha l’església de Santa Magdalena, un punt que ofereix una bella perspectiva del lloc.

En el nostre cas seguirem la ruta per la BV-2441 en direcció a Valldossera, Querol i continuarem per la mateixa carretera fins arribar a Santes Creus. És precisament aquest tram entre Querol i Santes Creus on més podrem divertir-nos, atès que la carretera comença a enllaçar corbes a dreta i esquerra prou obertes per poder anar alegre i passar-ho molt bé. Cal destacar que molts restaurants del Penedès amb menú diari de brasa i cuina casolana no obren els dijous, per la qual cosa us recomanem que abans de sortir doneu un cop d’ull a l’horari dels establiments.

Una parada a Santes Creus

Un cop arribem a Santes Creus, podem parar a veure el bonic monestir del segle XII rehabilitat que l’any 1921 fou declarat monument nacional i, uns anys més tard, patrimoni de la Generalitat. Després passarem pel pont de pedra i agafarem la TP-2002 ja en direcció al Pont d’Armentera, on ens desviarem a l’esquerra a la cruïlla cap a la C-37 i seguirem en direcció al Pla de Santa Maria.

Uns minuts després, trobarem un trencall a mà dreta cap a Mas del Plata. És en aquest petit municipi on finalment trobarem l’estàtua del Mazinger Z. Sol ser una zona transitada per motards, i no té pèrdua. Un cop entrem a la urbanització, haurem d’anar pel carrer “a”, que és paral·lel al principal, i a la rotonda agafar la primera sortida en direcció al Mazinger Z.

Fa uns anys, les motos es podien acostar fins als peus del gegantí ninot, però amb la reforma que es va fer l’any passat de l’esplanada, ara han d’aparcar fora, en un pàrquing de sorra. En aquesta parada aprofitarem per fer-nos algunes fotos amb l’estàtua i donar una ullada a la placa on els grups de motards enganxen els seus adhesius. Reconeixes alguna icona? Segur que identifiques algun Youtuber. En aquest punt, prop de l’estàtua, podem aprofitar per descansar i prendre alguna cosa al quiosquet amb vista al robot gegant.

Camí de tornada

Un cop hem recuperat forces, desfarem el camí fins trobar novament la C-37 i ens dirigirem en direcció al Pla de Santa Maria. Allà, després de fer un canvi de sentit a la rotonda, podem aprofitar per omplir el dipòsit, ja que la segona part de la ruta discorre per poblets més petits on no hi ha tantes estacions de servei.

Després, posarem a prova una altra de les característiques de l’F750GS: la seva estabilitat i comoditat a l’autopista. És una moto que es comporta de meravella en aquesta mena de vies, atesa la comoditat de la seva postura de conducció. Però no hem acabat amb la diversió! És un tram curt, de només 10 quilòmetres, d’AP-2 i ens dirigirem cap a la sortida 11, Vila-rodona, per reprendre els revolts en direcció a Montferri. Després de diverses rotondes des d’on agafarem la C-51, arribarem al santuari de la Mare de Déu de Montserrat de Montferri. Aquesta preciosa construcció va ser dissenyada pel modernista Josep Maria Jujol, a imatge i semblança de les muntanyes de Montserrat, i es pot visitar dissabtes i diumenges de 10.30 a 13.30 h i dimarts, dimecres i dijous de 10.30 a 13.30 h. A més, està situada sobre una petita muntanyeta que ens permet gaudir d’unes vistes meravelloses de la vall de Montferri.

Després de gaudir de les vistes, seguirem la ruta per la T-204 en direcció a Bonastre per acabar a la localitat costanera de Roda de Berà. Si fa bon temps, no es pot perdonar un banyet per posar un toc final daurat a la sortida. Tot i que aquí s’acaba la nostra ruta, per tornar a Vilafranca del Penedès podem agafar la nacional 340 i en només 30 minuts tornarem a estar al punt d’inici i, si volem tornar cap a Barcelona, a pocs quilòmetres, a Calafell podem agafar la C-31 o la C-32 i de seguida hi haurem arribat.