Avantatges i desavantatges de les rodes sense cambra (tubeless)

Per: RACC HolaBICI

Si ja en tens prou de punxades o no vols haver-te’n de preocupar més, hi ha pneumàtics que les eviten. Hem resumit els avantatges i desavantatges dels anomenats tubeless, amb cada vegada més presència en el mercat.

L’auge de les cobertes tubeless ready o TR (es munten directament sobre la llanda, sense utilitzar cambra d’aire) a priori sembla una gran idea, però la veritat és que aquestes rodes tenen tants simpatitzants com detractors. Per això ens hem animat a exposar-te’n els avantatges i desavantatges perquè tu també puguis triar.

Abans de començar, un parell de consells. En primer lloc, recorda portar sempre al damunt un adaptador de vàlvula Presta/Schrader, és a dir, de la vàlvula fina de la teva bici a la gran i gruixuda de les màquines d’aire de les benzineres. No pesa ni ocupa gairebé res i et pot treure d’una gran dificultat en ruta.

En segon lloc, recorda que si has de deixar la bici quieta durant un llarg temps, l’ideal és que la deixis penjada o del revés, sense que les rodes toquin a terra, i que de tant en tant les giris perquè el líquid es reparteixi uniformement per tota la roda.

Avantatges de fer servir tubeless

Menor risc de punxades. Sembla obvi, però és per això que analitzem els pneumàtics i aquest és el principal avantatge dels tubeless: com que no porten cambres dins la coberta, les punxades “per pessic”, que tanta ràbia fan, desapareixen i queden segellades automàticament amb el líquid que inclou la roda, l’objectiu del qual és justament aquest.

També guanyem seguretat perquè evitem les possibles caigudes que tenim quan ens quedem sense aire sobtadament, especialment a la roda davantera.

Un altre gran avantatge és l’adherència. Tenir tubeless et permet portar menys pressió i, per tant, tenir més contacte amb el terra. Aquests pneumàtics creen més tracció en camins i MTB, especialment, però també sobre l’asfalt.

Pesen menys. Una coberta sense cambra pesa entre 100 i 150 grams menys que una de tradicional. Alleugerir els components, encara que només sigui una mica, sempre redueix esforços i et facilita les coses en ruta.

I, és clar, més confort. Amb menys pressió, el pneumàtic filtra una quantitat més gran de vibracions i fa que la sensació de rodar se suavitzi, sobretot en zones de muntanya molt tècniques i exigents.

Desavantatges de fer servir tubeless

Són rodes més cares. A més, si la teva bicicleta ja té uns quants anys, és probable que les llandes no siguin compatibles amb el sistema tubeless. En aquest cas, n’hauràs de comprar unes de noves que siguin compatibles o embarcar-te en el procés, no sempre fàcil ni possible, de compatibilitzar les teves. El cost d’adaptar les llandes, incloses les vàlvules tubeless i el líquid de segellat, a més de ser tediós, pot superar els 60 euros.

L’altre gran inconvenient és el manteniment. Tal com et dèiem al principi, hauràs d’estar pendent de moure les rodes de tant en tant i d’assegurar-te que el líquid es reparteix uniformement per tota la roda.

A més, és més probable que als pneumàtics sense cambra es produeixin petites pèrdues d’aire i, per tant, cal mantenir el líquid de segellat sempre en perfectes condicions. Això ens obliga a comprovar la pressió dels pneumàtics cada dos mesos com a mínim. També hauràs d’omplir de tant en tant l’interior del pneumàtic amb el líquid de segellat perquè va perdent volum amb el pas del temps.

Dificultat de muntatge. Com que es tracta d’un sistema que necessita un segellament hermètic, i tenint en compte que els pneumàtics tubeless ready són lleugers però, alhora, més porosos, és el líquid de segellat que tapa qualsevol pèrdua d’aire. No obstant això, atès que aconseguir que la coberta encaixi en la llanda no és fàcil, sovint cal un compressor d’aire portàtil per obtenir un segellament adequat, i això ho hauràs de fer en un taller.