Cambres ultralleugeres: reduïm pesos i temps

Per: RACC HolaBICI

Són més cares, sí, però amb les cambres ultralleugeres podrem estalviar-nos fins a 200 grams en conjunt. I això, de vegades, pot suposar un gran canvi. T’expliquem qui té les cambres més lleugeres i quant de pes i de temps et pots estalviar si les compres.

Si vols augmentar una mica la velocitat dels teus entrenaments amb bicicleta, les cambres ultralleugeres t’hi poden ajudar. Quan pensem si val la pena gastar diners per reduir alguns grams el pes de certs components (llandes, manillars, tiges), poques vegades tenim en compte les cambres.

Posem sobre la taula una dada que considerem necessària per valorar millor la importància de fer servir cambres ultralleugeres: es calcula que en pendents a partir del 6%, cada quilo de pes suposa un temps extra de 4 segons per quilòmetre, i aquest temps es va incrementant si augmentem el desnivell. Per tant, no és cap bogeria intentar millorar el conjunt de llanda/cambra/coberta, perquè pot ser un factor clau. Com més lleugeres siguin les rodes, menys energia necessitaran per rodar.

En pendents a partir del 6%, cada quilo de pes suposa un temps extra de 4 segons per quilòmetre.

Unes llandes de carboni poden costar uns 1.000 euros i no tothom disposa d’aquest pressupost. Però les cambres d’aire són molt més assequibles. El seu pes pot variar segons el tipus de bicicleta, la grandària de la roda i el material de construcció. Una cambra d’aire convencional per a carretera, que mesura entre 20 i 28 mm d’amplada, pesa al voltant de 120 grams, per exemple. Això vol dir que tenim a les rodes un pes de 240 grams només en cambres.

Hi ha una marca de components per a bicicleta anomenada E. Dubied & Co, amb més de 150 anys d’experiència, que ha posat al mercat les cambres més lleugeres del món i les ha anomenat “Eclipsi”. Només pesen 19 grams i mig! Les tens disponibles per a bicis de carretera, urbanes i de grava i en diferents amplades. El preu? Poc més de 20 euros.

Aquestes cambres són de poliuretà termoplàstic molt lleuger i durador, resistents a les punxades. Suporten bé els canvis de temperatura i mantenen la pressió. El nucli de les vàlvules és desmuntable, així que és possible canviar-lo sense haver de llançar la cambra quan perden una mica d’aire amb el pas del temps. A més, ocupen molt poc espai quan estan plegades i et seran fàcils de portar com a recanvi a la bossa del seient o al mallot.

Una cambra convencional pesa uns 120 grams, les ultralleugeres no arriben als 20.

Les cambres Vittoria Ultra Light Speed, italianes, també són una bona opció. Fabricades amb poliuretà termoplàstic TPU, un material completament reciclable, molt primes i d’alta resistència, només pesen 30 grams cadascuna. Comparant-les amb les convencionals, reduïm gairebé 100 grams de pes per roda i són també fàcils de transportar com a recanvi ja que caben a gairebé qualsevol lloc.

A més a més, tenen un 30% més de protecció antipunxades que les cambres convencionals i són un 60% més resistents i duradores. Són més recomanables per a ciclisme de carretera i amb frens de disc.

Les Vittoria Ultra Light Speed estan disponibles en les grandàries més comunes per a carretera, amb vàlvula Presta extraïble de 60 mm, per garantir la compatibilitat total amb qualsevol perfil de llanda. Cada Vittoria Ultra Light Speed val 30 euros.