Consells per encertar-la a l’hora de comprar una bicicleta elèctrica de muntanya
Per: RACC HolaBICI

Cada vegada són més les persones que trien les bicicletes elèctriques de muntanya, ideals per circular per camins més exigents, per arribar més lluny i per a qui, per edat, estat físic o temes de salut, prefereix l’assistència al pedaleig. Encertar-la a l’hora de comprar una eMTB pot semblar complicat. Intentarem donar-te alguns consells perquè et puguis comprar la bici que més t’encaixi.
Si estàs pensant a comprar una bicicleta elèctrica de muntanya és perquè ja l’has provat i estàs desitjant tenir-la a casa. Però triar la més adequada pot ser un autèntic maldecap.
No et parlarem de marques concretes, sinó de les coses que has de tenir en compte per triar la que més et convingui: el marc legal, la potència, la bateria i el preu.
Marc legal
Per començar: legalment, què és una bicicleta elèctrica o d’assistència al pedaleig? La normativa europea actual defineix les bicicletes elèctriques amb assistència electrònica (Electronically Power Assisted Cycles o EPAC) com a “bicicletes amb pedaleig assistit, equipades amb un motor elèctric auxiliar, de potència nominal contínua màxima de 0,25 kW i amb una velocitat màxima limitada als 25 km/h”.
Això vol dir que, perquè una bicicleta elèctrica sigui considerada una “bicicleta” legalment, el seu motor només ens pot ajudar si pedalem, ens ha de deixar d’assistir als 25 km/h i no ha de superar els 250 W de potència. Per portar qualsevol bicicleta amb un motor que superi aquests límits, necessitaràs un carnet de conduir, assegurança a tercers i matriculació.
Potència
Segur que has sentit a parlar de “parell motor” o “newtons per metre”. Però què vol dir i quina repercussió té en la bici? Per resumir-ho molt, com més gran sigui el parell motor de la bicicleta (Nm), més evident serà per a tu l’assistència al pedaleig, és a dir, podràs pujar qualsevol pendent amb remolcs o cistells fent que t’hagis d’esforçar cada vegada menys. Moltes bicicletes elèctriques de muntanya ja incorporen motors d’uns 80 o 85 Nm, perquè en tinguis la referència.
Per tant, com més gran sigui el parell motor, és a dir, com més newtons per metre tingui el motor de la bicicleta, més elevat serà el preu, però també et veuràs fent cims que només veies en somnis.
Bateria
La fitxa tècnica de la bici indica la capacitat de la bateria, que es mesura en watts/hora (Wh). Com més watts per hora tingui la bateria, més autonomia tindrà. En tot cas, però, la durada depèn de molts factors, entre ells el pes de la bici, el pes de la persona, els desnivells dels terrenys per on se circula i, fins i tot, el vent que hi pugui haver en contra.
Avui és fàcil trobar bateries de bicicletes de fins a 750 Wh, i tindràs quilòmetres de sobres per fer gairebé qualsevol ruta. Però, com et pots imaginar, si augmentem els watts/hora, augmentem també el pes i, per descomptat, el preu de la bici.
Si has de fer rutes molt llargues, hi ha bicicletes elèctriques de muntanya amb dues bateries i un controlador que fa que totes dues es vagin gastant de manera homogènia sense que l’una pateixi més que l’altra. Aquest tipus de solucions donen, sobre el paper, autonomies que superen els 200 km de distància.
Preu
Tret d’ofertes específiques de botigues o de marques que vulguin renovar l’estoc, normalment pots trobar una bicicleta elèctrica de muntanya bastant digna per una mica menys de 2.000 euros. I des d’aquí… fins a l’import que et vulguis gastar, per exemple, 10.000 euros o més.
Com a primer preu, 1.895 euros, la Dakota d’Urban Biker és una opció bastant encertada. Si disposes de més pressupost, 4.599 euros, una bicicleta per a ciclistes una mica més exigents i amb components bastant més “pro” és la Trek Powerfly, que compta amb suspensió posterior i que podem incloure en la gamma mitjana. Finalment, entre les bicicletes més “prèmium” i per a gustos més selectes, podem optar per la Riese & Müller Delite, amb un preu inicial, el del model més bàsic, que arrenca dels 7.169 euros.
En veure aquests preus pots tenir la temptació d’anar al mercat de segona mà, i és una bona opció, però els consells per comprar una bicicleta elèctrica de muntanya de segona mà te’ls donarem en un altre reportatge.