Com has d’escollir el quadre de la teva bicicleta
Per: RACC HolaBICI

Acer, alumini o carboni? Quin material és millor per al quadre de la bicicleta? Depèn de molts factors: el tipus de ciclisme, el teu pressupost i, és clar, el teu gust personal. Aquí et deixem algunes dades que serviran per orientar-te.
Hi ha una gran varietat d’opcions a l’hora de triar un quadre de bicicleta. Els materials més comuns són l’acer, l’alumini i el carboni, i cadascun té característiques específiques que poden ser més o menys útils en funció de les necessitats (i pressupost) que tinguis.
El carboni és, avui dia, el material de referència, sobretot per als quadres de BTT de gamma mitjana-alta i alta. El seu èxit es basa principalment en la gran relació que té entre pes, resistència i flexibilitat. És un material que per les seves característiques específiques de fabricació permet dissenyar quadres amb formes impossibles d’aconseguir amb altres materials. El costat negatiu és que no és gens fàcil de reciclar i el preu continua sent bastant elevat.
Els quadres d’alumini són els més estesos entre la gamma mitjana i la baixa. Són més econòmics, tant pel que fa al procés de producció com en la venda final. Moltes marques tenen models amb molt bons components i quadres d’alumini, la qual cosa permet tenir bicicletes de primera qualitat a un preu raonable per al client final. Respecte al pes i a la rigidesa, l’alumini està un pas per darrere del carboni; de fet, alguns experts asseguren que, si el teu quadre és d’alumini, és millor tenir una forquilla de suspensió i els pneumàtics una miqueta més fluixos per absorbir millor les vibracions.
L’acer té com a principal problema el pes. Absorbeix molt bé els sots, té una gran resistència als cops produïts per les caigudes i no pateix gaire fatiga mecànica, però un quadre d’acer és un quadre pesat. La seva estètica, determinada per les estructures dels tubs, és una de les seves característiques més valorades, però cal estar atents a la possible corrosió, sobretot en zones properes al mar.
Ara que ja en saps una mica més, què has de tenir en compte a l’hora triar el quadre, més enllà dels teus gustos personals? Analitzem-ne els aspectes més importants.
El pes
Una bici lleugera sempre és un avantatge, per mil raons. I en aquest aspecte l’alumini és millor que l’acer, i el carboni, millor que l’alumini. Un quadre d’acer pesa normalment 3 kg i un de carboni, de mitjana, tot just supera el quilo.
El control
L’acer és la millor opció per amortir la intensitat de les sotragades en terrenys de pedres o inestables. És un material que aconsegueix absorbir millor els impactes que l’alumini i el carboni, que tendeixen a transmetre més les vibracions del terra fins als braços del ciclista, cosa que fa necessari un control més sòlid i fort de la bicicleta a fi d’evitar accidents.
El manteniment
En un quadre d’acer cal estar atents a la qualitat, perquè en molts casos la pintura acostuma a oxidar-se o a desprendre’s més fàcilment. L’alumini és més resistent a la corrosió i, per tant, no és habitual que apareguin esquerdes en la pintura o que es deteriori. I el carboni pot durar entre 10 i 15 anys en un excel·lent estat si el cuides adequadament. Com pots tenir-ne cura? Netejant-lo regularment amb aigua, sabó i un drap suau, evitant l’exposició innecessària al sol i a la pluja, fent servir les eines adequades… De fet, aquests consells valen també per a l’alumini i l’acer.
La resistència
Encara que és poc comú que un quadre de qualsevol material s’esquerdi per un cop violent, l’acer és clarament el guanyador en aquest punt, perquè és el material més resistent davant de qualsevol contratemps. És per això que les bicicletes de cicloturisme amb les quals els més aventurers fan la volta al món són d’acer. Pesa però resisteix.
L’estètica
Si vols una bici més estilitzada i amb els tubs més prims, les millors opcions són l’alumini i el carboni, encara que hi hagi també models d’acer molt llampants i amb un disseny espectacular.
El preu
Aquí hi surten guanyant les d’alumini, són les més barates. L’acer té un cost de producció una mica més elevat, però les bicis de carboni són avui, sense cap mena de dubte, les més cares. Es poden aconseguir bicis de carboni per 1.000 euros, mentre que l’alumini ofereix models ben equipats per uns 600.
I el titani? També hi ha bicis amb quadre de titani, efectivament, però el seu preu arriba tranquil·lament als 12.500 euros, així que primer estalvia una mica i ja te n’explicarem les característiques més endavant.