Com fer la revisió de la bici? Et donem 10 consells

Per: RACC HolaBICI

Mantenir qualsevol mena de vehicle en ordre de marxa i en perfecte estat és vital per a la nostra seguretat, però també per a la seva durabilitat. En el cas de les bicicletes no és diferent, i tenir-les en perfecte estat ens evitarà més d’un maldecap.

A qui no li ha passat o ha vist que en un desplaçament o sortida se li ha trencat la cadena? És igual el moment en què passi, ja que una avaria d’aquesta mena pot arruïnar-te la sortida o la cita programada. Aquesta mena d’avaries –punxades, trencaments de cadena o de pedal, etc.– són més comunes del que creiem i per evitar-les simplement n’hi ha prou amb un bon manteniment. En el cas que et passi, el RACC sempre estarà amb tu per ajudar-te i si no saps com iniciar-te en el ciclisme, també et donem alguns consells.

No cal insistir que una revisió visual cada cop que fem servir la bicicleta ens evitarà experiències desagradables, com quedar-nos sense aire o escoltar grinyols per falta de greixatge. Comprovar els frens, el greixatge de la cadena i la pressió dels pneumàtics ha de ser el credo de tot ciclista cada cop que vol anar amb bicicleta.

Però també hi ha un manteniment que s’ha de fer cada cert temps, normalment segons el quilometratge que fem amb la bicicleta, avançant-lo segons les condicions climàtiques a què exposem el vehicle –si dorm al carrer o al balcó, si es fa servir en dies de pluja, etc., o si s’ha tingut algun tipus d’accident.

Tot seguit, detallem les parts més importants que cal revisar de la bicicleta, per tenir-ne un ús satisfactori. La majoria són aspectes que pot fer tothom amb el material adequat, però sempre és aconsellable acudir a un professional qualificat en cas de dubte.

Punts per revisar:

1. Pneumàtics: El pneumàtic és una de les parts rellevants de la bicicleta. El contacte amb el terra és a través de les rodes i un bon estat de la pressió i del dibuix del pneumàtic és vital per evitar caigudes. Si circulem amb la pressió baixa, la banda de rodament serà més gran i caldrà més esforç per generar moviment, a més de limitar l’efectivitat de la frenada i augmentar el risc de punxada. Muntar el pneumàtic adequat per a l’ús que li donarem és primordial, a part d’evitar l’ús de càmeres amb massa pegats. Si fem servir el sistema tubeless, el líquid és recomanable canviar-lo com a màxim cada sis mesos, per evitar que es converteixi en pasta i perdi efectivitat.

2. Llantes: També haurem de comprovar l’estat dels radis de la llanta i la tensió per evitar tenir les llantes descentrades i que no girin bé. Un cop fort pot fer perdre la forma de la roda, obligant-nos a un esforç més gran a l’hora de desplaçar-nos. Boixes que no s’ajustin són un altre dels problemes més freqüents i és molt aconsellable reparar-les tan aviat com sigui possible per evitar mals majors. Que hi hagi un descentrat ens pot condicionar la frenada i la seva efectivitat.

3. Sistema de frenada: Siguin del sistema que siguin, els frens són un altre dels elements vitals de la nostra bicicleta. Actualment, hi ha paritat a l’hora d’escollir sabates o discos, malgrat que els fabricants opten pel disc a l’hora de presentar nous models. És una qüestió de gustos, però en tots dos sistemes cal fer un manteniment correcte: a les sabates, la comprovació del desgast; i als discos, el seu desgast i el de les pastilles, a més del nivell del líquid de frens en el cas que siguin hidràulics i la comprovació que no hi hagi fuites de líquid al sistema.

4. Direcció: Poder girar amb facilitat ens evitarà ensurts grossos. El greixatge correcte d’aquest element ens evitarà la formació de la pasta espessa que es crea quan no es fa correctament. No hem d’oblidar comprovar que el cargol que uneix el manillar amb la forquilla estigui ben collat i el correcte centratge dels dos elements.

5. Ajust de cargols: El correcte par d’ajust de tots els cargols de la bici és un aspecte que hem de revisar constantment. Normalment, n’hi haurà prou amb una clau dinamomètrica per aplicar els pars d’ajust que el fabricant indica, ja que, si no es fa, en elements com el carboni i l’alumini, correm el risc de passar de rosca els cargols i fins i tot de rebentar la peça.

6. Cadena: La cadena forma part de la transmissió de la bicicleta. És un dels elements més importants, ja que sense ella no podrem fer servir la bicicleta. Però, malgrat això, sol ser un dels grans oblidats. Greixar la cadena regularment i comprovar-ne la folgança amb una clau mesuradora –les cadenes s’estiren amb l’ús– ens permetran evitar trencaments. Una cadena estirada farà malbé els pinyons i les rulines del canvi i sempre és més barat canviar-la abans que fer-ho amb la resta de components. La vida útil d’una bona cadena ronda els 2.000 km a màxim rendiment. És recomanable desmuntar la cadena cada cert temps –sobretot quan està molt bruta– i netejar-la amb desgreixant, comprovant la baula de connexió ràpida i tornant-la a greixar en muntar-la.

7. Canvi: Tenir un canvi ajustat a la perfecció ens evitarà el salt de pinyons o discos, a més de pedalades falses que poden acabar en caiguda. El seu ajustament és vital en una revisió, a més d’un bon greixatge dels elements interns, dels cables i les fundes. En el cas dels canvis sense fil, la comprovació de la càrrega i el funcionament de la bateria són primordials.

8. Pedalier: Haurem de comprovar la folgança de l’eix del pedalier, el correcte muntatge de les bieles i els pedals i el seu greixatge. Sol ser un altre dels grans oblidats i, tractant-se de la peça que transmet la nostra força a les rodes, no l’hem de tenir en mal estat.

9. Greixatge: Ja hem parlat del greixatge de la cadena, la direcció i el pedalier, a més del canvi. El greixatge dels altres elements és molt important. Quan muntem nous elements hem d’usar el greix adequat per al material que es munta –és diferent si és carboni o alumini– i greixar elements fixos mai no està de més, com la tija del seient, que ens durarà més temps si està ben greixada i, de pas, es mourà amb més facilitat. Cables, fundes, eixos, etc., han d’estar sempre ben greixats per a un funcionament correcte.

10. Neteja: La neteja del conjunt de qualsevol vehicle és fonamental. La de les bicicletes no n’és menys, tot i que en aquest cas s’haurà de fer manualment. Les llances a pressió no són bones companyes de les bicis, ja que poden deixar humitats nocives per als seus elements, per la qual cosa és recomanable rentar-les a mà i eixugar-les correctament.