
Pedalar pels Pirineus és una autèntica experiència per als sentits. La bellesa d’aquesta zona de la Península no només captiva la vista, sinó també l’oïda, amb el cant dels ocells, i l’olfacte, amb l’aroma fresca de la vegetació d’alta muntanya. Aquest territori convida a recórrer-lo amb calma… o amb l’impuls del pedal.
Aquesta darrera opció va ser l’escollida pel RACC HolaBICI Team, que va iniciar una travessa per unir aquests dos allotjaments ciclistes: l’SNÖ Bielsa, a la comarca aragonesa del Sobrarb, i l’SNÖ Isaba, a la vall navarresa del Roncal. Una ruta exigent, de 210 km, que passa per paratges que posen a prova la resistència física dels ciclistes i que, alhora, permeten explorar i connectar amb la natura. T’hi apuntes?
Una ruta exigent
La travessa entre Bielsa i Isaba no és una ruta qualsevol: és un repte físic de fons que recorre els Pirineus, ideal per a ciclistes amb experiència que busquen una aventura llarga, variada i visualment inoblidable.
Amb un total de 210,77 km, aquesta ruta només d’anada requereix preparació, constància i una bona forma física. El perfil combina llargues ascensions amb descensos pronunciats i trams de falses planes, sumant un desnivell positiu de 2.821 m i un altre de negatiu de 3.035 m. El punt més alt del recorregut arriba als 1.288 m d’altitud, mentre que el més baix se situa als 531 m, dibuixant els contrastos de relleu que es van superant al llarg de la jornada.
Tot i que el traçat no presenta una dificultat tècnica elevada, el repte rau en la distància i el desnivell acumulat, que poden suposar més de 10 hores de pedaleig. El recorregut està pensat per a persones amb experiència en rutes de llarga distància, capaces de gestionar l’esforç durant tota la jornada.
De Bielsa a Isaba
El viatge comença a l’SNÖ Bielsa, als peus del Parc Nacional d’Ordesa i Mont Perdut, agafant la carretera A-138 en direcció a Aïnsa. Aquest primer tram es fa de baixada vorejant el riu Cinca, fins que a Aïnsa es creua amb el riu Ara. És en aquest punt on deixem l’A-138 per agafar l’A-2205 en direcció a Margudgued. Poc després d’aquest desviament, al km 35, afrontem el primer repte: passar dels 547 m als 662 m d’altitud en una ascensió de 3 km.
Aquest pas és només un avís del que vindrà tot seguit: la pujada al port de Serrablo, a 1.259 m d’altura. Per arribar-hi, l’N-260 ens serveix de connexió fins a les carreteres serpentejants de l’A-1604, que ens conduiran fins al primer port de la ruta. No hi ha rampes dures, però sí una ascensió llarga, sostinguda i gairebé sense descans, amb molt poc trànsit.
Des del km 60 fins al 95 aproximadament, la travessa dona una treva a les cames amb un bon descens. Aquest tram enmig de la natura, que és tot un gaudi per als sentits, ens permet enllaçar amb l’N-330 abans d’endinsar-nos de nou en carreteres provincials, com l’HU-V-3011 a l’altura de Baranguá, fins a arribar a Jaca.
Tot i que gairebé no apareix als mapes turístics, aquest tram és una delícia per als que busquen pedalar lluny del trànsit i a prop del paisatge. La via, estreta i tranquil·la, creua petits nuclis com Navasa. Al llarg del recorregut s’alternen revolts suaus amb pujades i baixades. En aquest punt haurem recorregut 112 km. A només 10 km més hi ha Jaca, un bon lloc per fer una parada, dinar i recuperar forces.
A Jaca agafarem la carretera A-2605, que travessa valls i boscos regalant unes magnífiques vistes panoràmiques sobre el Pirineu aragonès. Al llarg d’aquest tram passarem per pobles com Jasa i Aragüés, que poden ser punts de descans. Continuant per la carretera, a uns 20 km de Jaca, arribarem a la cruïlla amb l’A-176, que prendrem en direcció a Hecho. Aquest municipi és la porta d’entrada a altres destinacions ciclistes, com Ansó, cap on continuarem la ruta. Pujarem el port de 1.066 m d’altitud tot vorejant el barranc de Terit.
A Ansó ens desviarem cap a l’HU-V-2024. En aquest tram pedalarem a tocar del riu Veral fins a arribar a la collada d’Argibiela, a 1.296 m d’altitud. Aquí deixarem enrere la comunitat d’Aragó i entrarem en territori navarrès. És per això que la carretera canvia de nom i ara es diu NA-2000.
Un cop serem aquí, ens quedaran els últims 14 km de la ruta. Però aquesta distància també és exigent, ja que el pendent mitjà és del 4%, amb trams finals que arriben fins al 7,5% de desnivell. Això sí, el pas per la vall del Roncal, amb la tranquil·litat i bellesa natural que la caracteritzen, és la millor manera d’arribar a la nostra destinació: SNÖ Isaba.
Opció alternativa: parada a Formigal
Aquesta ruta també la pots fer en dues jornades. Per fer-ho, l’opció alternativa seria sortir de Bielsa i, a l’altura de Jaca, buscar una ruta que et porti fins a Formigal, on podràs descansar als allotjaments SNÖ d’aquesta localització. Des d’allà, pots reprendre la ruta cap a Isaba després d’haver descansat.
Avantatges dels SNÖ
La cadena SNÖ Hotels ha apostat clarament pel cicloturisme, i ha obtingut el segell Bike-friendly en tots els seus establiments. Per això, tant l’allotjament d’Isaba com el de Bielsa estan equipats amb instal·lacions i serveis específics per a ciclistes, com ara espais segurs per guardar-hi les bicicletes i zones de neteja. A més, si ets membre del RACC, gaudiràs d’un 15% de descompte en la tarifa.
Mapa de la ruta
Galeria de la ruta
Redactora en RACC Blog. Periodista y comunicadora audiovisual con una década de experiencia en medios de comunicación tradicionales que ha dado el salto a la comunicación digital.
Aficionada al motorsport e interesada en la nueva movilidad, ahora indago y escribo sobre estos y otros temas en el blog.