El sistema de canvis automàtic que permet estalviar bateria i esforç
Per: RACC HolaBICI

La marca xinesa de motors Bafang i l’holandesa Enviolo, experta en canvis, han unit esforços per llançar al mercat un rodet de tres marxes que porta incorporat un sensor de velocitat i és capaç d’estalviar esforç i bateria.
Una de les marques de motors per a bicicletes elèctriques més importants del mercat, Bafang, d’origen xinès, ha presentat un canvi de rodet automàtic que millora notablement l’eficiència en pedalar i redueix l’esforç del ciclista.
Segons els seus dissenyadors, és un sistema de canvi silenciós, discret i precís. El rodet té tres marxes i, mitjançant un sensor de velocitat, canvia de manera automàtica segons les necessitats de la ruta i del ciclista en cada moment. Sense cables ni polsadors, és un sistema senzill i compatible amb bicicletes elèctriques amb rodes de 20 a 28.
Bafang fa anys que treballa amb la companyia holandesa Enviolo en la integració de motors i canvis automàtics.
El resultat més virtuós d’aquest esforç conjunt és la bicicleta elèctrica Premium i Auto de l’empresa holandesa QWIC, que té incorporat el canvi Enviolo AUTOMATiQ, amb l’avantatge indiscutible d’estalviar energia: tant l’elèctrica, que està emmagatzemada en la bateria, com la muscular, que és la que aporta el ciclista. Una de les primeres empreses a integrar la tecnologia AUTOMATiQ en els seus productes va ser l’alemanya Bosch.
L’any passat, la companyia francesa Valeo sortia del terreny que més coneix, el dels automòbils, per presentar el seu Valeo Smart E-Bike System, un sistema de motor i transmissió automàtic integrats amb set velocitats i una marxa enrere.
El sistema creat per Bafang i Enviolo, el QWIC Premium i Auto, destaca per la seva facilitat d’ús i comoditat a l’hora de pedalar. Una pantalla col·locada al manillar permet controlar els paràmetres relacionats amb el sistema.
Aquesta integració de la caixa de canvis serveix, a més d’estalviar energia i esforç, per facilitar el pedaleig, sobretot als que no són experts a fer anar una transmissió manual.
El model QWIC Premium i Auto també serveix per modificar el punt d’ajust de cadència AUTOMATiQ a través de la pantalla Bafang, la qual cosa elimina la necessitat de controladors addicionals.
Un detall important: com que es tracta d’un canvi que forma part del rodet de la roda posterior, aquesta solució està més indicada per a bicicletes que, pel seu ús, no estan pensades per a un rendiment esportiu (les bicicletes elèctriques de muntanya, per exemple).
Integrar un element tècnic dins de qualsevol part de la roda implica que el sistema de suspensió no absorbeixi prèviament els impactes que genera la conducció, ni les irregularitats i vibracions que transmeten l’asfalt o les superfícies per on se circuli. Aquest sistema de canvis automàtics és perfecte per a bicicletes elèctriques urbanes més que per a les de muntanya o de grava.