La intel·ligència artificial arriba al ciclisme urbà

Per: RACC HolaBICI

Comencen a aparèixer models d’e-bikes que incorporen aquest avenç tecnològic, cada vegada més present en la nostra vida quotidiana, com a element protagonista. T’expliquem com i per a què serveix.

Avui la intel·ligència artificial forma part de les nostres converses diàries. De vegades ens fa pensar en un futur fosc (el cinema distòpic, tan de moda després de la pandèmia, s’encarrega d’alimentar aquestes fantasies), però també ens tempten les possibilitats que ens pot arribar a oferir.

En el terreny de la mobilitat urbana, la IA ja ha desembarcat i hi té un paper cada vegada més important. La companyia californiana Smalo, per exemple, ha anunciat el llançament, per al 2024, d’una bicicleta elèctrica, la PX2, que té com a característica una conducció intel·ligent que facilita la tecnologia basada en algorismes. El preu de venda serà de 2.400 €.

El model, que es pot comprar al web oficial de la marca, té un aspecte futurista i un volum compacte. Pesa només 21 kg, menys que moltes e-bikes ja consolidades en el mercat, la qual cosa facilita molt maniobrar-la i aparcar-la. Té dos sistemes de suspensió: una forquilla a la part davantera que absorbeix les irregularitats del terreny i un amortidor a la part posterior que genera la sensació de flotar en l’aire.

Però la veritable estrella de la PX2 és, com dèiem, la IA, la intervenció de la qual fa que la bicicleta proporcioni la potència de motor perfecta en cada moment gràcies a un sensor específic que s’adapta al terreny sense que el conductor hagi de fer res en absolut. Amb aquesta bici pots moure’t en diferents terrenys sempre amb la tranquil·litat de tenir una assistència tecnològica que s’encarregarà de decidir la potència ideal per a cada tram. Tu et concentres en la conducció i la bici fa la resta.

El motor, de 250 W, està col·locat al rodet posterior. La bateria, de 365 Wh, té capacitat per recórrer fins a 80 km. Es recarrega completament en 3 hores i 20 minuts i porta il·luminació integrada, frens hidràulics, sistema de bloqueig electrònic i localitzador en cas de robatori. Smalo també ha desenvolupat una aplicació mòbil amb la qual es poden controlar els principals paràmetres de la bici, monitorar l’autonomia de la bateria i, fins i tot, planificar rutes.

Aquest model de la marca Smalo és la resposta d’una companyia nord-americana a un altre de molt innovador que aquest mateix any va presentar l’empresa taiwanesa Acer, que va sorprendre el món amb el llançament d’una bicicleta elèctrica amb intel·ligència artificial que també s’adapta a l’estil i a les preferències de conducció de l’usuari “per oferir un trajecte òptim, còmode i personalitzat”, segons la companyia.

En el cas de la bici Acer ebii, la primera d’aquesta marca que arriba al mercat espanyol, un algorisme s’adapta a la potència de pedaleig del ciclista, a les condicions de conducció i al nivell d’assistència preferit, i “aprèn” de totes aquestes dades per crear un perfil personalitzat i facilitar l’experiència del ciclista. És com viatjar amb un ajudant invisible.