Nous senyals de trànsit per a bicis

Per: RACC HolaBICI

El gener del 2023 entraran en vigor les noves normatives i senyals que arriben amb la intenció de millorar la seguretat viària de tothom, però en especial dels anomenats “grups vulnerables”, usuaris de les vies públiques com ara vianants, ciclistes.

El 2 de gener del 2023 entren en vigor alguns canvis en la normativa i la senyalització que es recullen al Reglament General de Circulació espanyol. Molts dels nous senyals estan orientats a les bicicletes. És una actualització necessària després d’uns vint anys gairebé sense canvis en aquest aspecte, malgrat les importants transformacions que s’han produït i es continuen produint en la mobilitat urbana.

Convé recordar que aquests nous senyals són el reflex d’una normativa que, en algunes localitats, ja és vigent i els articles de la qual ja s’apliquen des de fa uns mesos.

Entre els nous senyals que podràs veure als carrers i carreteres espanyoles el 2023, hem seleccionat els que ens semblen d’importància vital per a bicis, vianants i patinets:

Prohibit bicicletes

Els senyals R-118 i R-119 són les noves imatges que reforçaran la normativa, insistim, ja vigent en alguns municipis, per prohibir l’accés de bicicletes i patinets a les zones on ja no se’ls permet circular, com zones de vianants o voreres.

La diferència entre tots dos és senzilla: l’R-118 només prohibeix la circulació dels VMP i l’R-119 inclou també les bicicletes o, dit com apareix al text legal, “cicles”, ja que es refereix a qualsevol vehicle “almenys de dues rodes, accionat per l’esforç muscular de les persones que l’ocupen, en particular mitjançant pedals o manetes”. Aquesta definició es fa per incloure-hi no només les bicicletes convencionals, sinó també les handbikes o les ajagudes, cada vegada més esteses.

Continua a peu, si us plau

Aviat podràs veure a diversos llocs el nou senyal R-422, que representa una persona caminant al costat de la seva bicicleta. Demana als usuaris de bicicletes que baixin i continuïn la marxa caminant.

Això sol passar sovint en grans infraestructures per a bicicletes i vianants on caminants i ciclistes comparteixen l’espai en alguns trams, habitualment curts, on l’amplada de la via no permet diferenciar l’espai per als diferents modes.

De la mateixa manera, el senyal S-44 és el que ens indicarà el final d’aquestes zones compartides entre vianants i ciclistes, alertant-los que, a partir d’aquell moment, hauran de circular al costat de la resta de vehicles de motor.

Passos per a ciclistes

Un senyal imprescindible per als conductors que estan a punt d’arribar a una cruïlla de pas de ciclistes. N’hi ha centenars per tot Espanya i cada cop són més els camins, rutes i senders que les diferents comunitats autònomes i diputacions provincials estan realitzant per afavorir el cicloturisme.

Això genera encreuaments amb nombroses carreteres comarcals o nacionals i cal que els conductors d’automòbils coneguin i estiguin alerta d’aquests passos per a ciclistes. D’aquí ve el senyal P-22A, que alertarà qualsevol persona al volant que, al cap de pocs metres, pot ser que trobi nombrosos ciclistes creuant la via.

Renovació i actualització dels senyals a partir del gener del 2023.

Actualització i millora

La idea d’aquestes millores és augmentar la seguretat viària a totes les ciutats, prestant especial atenció als anomenats “grups vulnerables” en circulació, és a dir, vianants, ciclistes, motoristes i, ara també contemplats, usuaris de VMP.

D’altra banda, segons dades del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana d’Espanya, el condicionament de la senyalització és una de les mesures més eficaces per controlar els desplaçaments urbans, ja que redueix notòriament els riscos d’accidents greus i requereix una inversió que generalment s’amortitza en menys de tres anys.