Els Països Baixos experimenten amb els “carrils bici solars”
Per: RACC HolaBICI

A més d’estar destinats a facilitar la mobilitat sostenible, aquests carrils bici també tenen panells solars que produeixen energia en el mateix espai, conjuminant dos efectes positius en una mateixa infraestructura.
No hi ha cap dubte sobre aquest tema: els països que tenen polítiques de foment del ciclisme urbà són els que solucionen millor els seus problemes de transport i de contaminació ambiental. La tradició de l’ús de la bicicleta als Països Baixos és ben coneguda. Amsterdam, malgrat alguns problemes derivats per l’elevat nombre de bicicletes, és una mena de paradís en aquest sentit.
Ara, l’Estat neerlandès acaba d’aprovar la construcció de carrils bicis solars amb un doble objectiu: continuar fomentant la mobilitat sostenible i apostar per la producció d’energies renovables.
Els carrils bici solars que s’estan construint enganxats a la carretera provincial N285, entre l’A16 i Wagenberg, tindran uns sis-cents panells solars integrats a la capa superior d’asfalt al llarg d’uns 500 metres.
És una prova pilot petita que, si funciona com s’espera, servirà de model per a futures instal·lacions de més capacitat i longitud. L’avantatge d’aquesta nova tècnica és el doble ús de l’espai: per a la mobilitat i per a la generació d’energia solar, que normalment s’implementa en llocs amb prou espai per instal·lar-hi molins de vent o panells solars.
En els mesuraments pilot de la infraestructura, durant un període de sis mesos es van generar prop de 3.000 kWh, energia suficient per proveir la llar d’una persona durant un any.
Els carrils bici solars formen part d’un projecte més ambiciós anomenat “Zon op Infra” (en català, “Sol en la infraestructura”), que té el propòsit d’unir els esforços de diverses províncies de Brabant Septentrional i d’Holanda Meridional i Septentrional per invertir en aquesta mena de tecnologies.