Portabicicletes per al cotxe: tipus, consells i tot el que cal saber
Per: RACC HolaBICI

Portar la bici de viatge és incòmode? Hi ha molt bones opcions per transportar bicicletes al cotxe sense problemes, però totes tenen els seus pros i els seus contres. T’expliquem tot el que has de saber sobre portabicicletes per a cotxes.
Els portabicicletes són una opció molt recomanable per transportar bicicletes de manera còmoda i segura. No ocupen espai a l’interior del vehicle ni al maleter i n’hi ha a preus bastant assequibles.
Resumint, podríem dir que hi ha tres tipus de portabicicletes: els de sostre, els de bola i els de porta. Intentarem explicar-te’n les diferències, els avantatges i els desavantatges, perquè puguis prendre la millor decisió abans de comprar-ne un. Viatjar és bonic, però fer-ho amb la bicicleta com a companya inseparable és molt millor.
Portabicicletes de sostre
Aquest tipus de portabicicletes s’instal·la sobre les barres transversals o barres de portaequipatges, així que, com et pots imaginar, el primer desavantatge és que necessitaràs les barres i, en funció de la marca del teu cotxe, de vegades no són barates.
Encara que hi ha nombrosos models d’alumini i d’acer, en els darrers anys s’ha avançat molt en la utilització del plàstic per fabricar aquesta mena de portabicicletes, i s’ha aconseguit que siguin tan segurs com els altres i, alhora, molt menys pesats.
Hi ha portabicicletes de sostre de forquilla i de quadre. Els de forquilla s’instal·len desmuntant la roda davantera i fixant la roda posterior amb cingles o corretges. No són necessàriament compatibles amb tots els models de bicicletes, per això cal parar atenció a aquest detall. Els de quadre tenen un braç que acostuma a incloure una terminació en forma de pinça per subjectar la bicicleta i fixar-la sense fer-la malbé, així com les rodes, que s’ancoren amb corretges de seguretat. Hi ha també alguns models que es fixen a la roda davantera per protegir l’estructura de la bici (especialment dissenyats per a bicicletes amb quadres de carboni).
Hi ha tantes marques com vulguis: Cruz, Menabo, Thule…, i seria injust parlar de preus perquè poden variar entre els 30 euros, si només has de portar una bici, i els 300 euros, si busques un sistema molt prèmium per transportar quatre bicis, per exemple.
Avantatges? Les bicis van molt segures, no ocupen espai i tens accés total al maleter. Desavantatges? Carregar les bicis pot suposar un veritable esforç si no tens una escala a mà o el cotxe aparcat al costat d’algun lloc elevat des d’on puguis accedir al sostre sense problemes, a banda del cost extra de les barres per instal·lar-lo que ja hem comentat abans.
Quan tens un portabicicletes de sostre has d’anar amb compte de no fer malbé les bicis en accedir als garatges: aquest és un dels accidents més comuns.
Et semblarà una broma, però un dels inconvenients d’aquest tipus de portabicicletes és que, com que les bicis van col·locades al sostre, sovint els usuaris arriben a la seva destinació de vacances, s’obliden que les bicis són a dalt i entren amb el cotxe en un garatge provocant que la porta d’entrada xoqui amb les bicis. Aquest és un dels sinistres més comuns, així que valora-ho bé o posa’t una alarma.
Portabicicletes de bola
Hi ha dos tipus de portabicicletes de bola: els de plataforma i els penjants. Els primers, els més comuns, disposen d’una plataforma central amb carrils on van situades les bicicletes, subjectades amb braços mòbils i corretges a les rodes per a més seguretat.
En canvi, els penjants tenen un braç principal, que surt des del cap de la bola, i uns altres dos d’horitzontals on van penjades les bicicletes. Són més econòmics que els de plataforma, i acostumen a tenir capacitat per a dues i fins a quatre bicicletes.
Per utilitzar portabicicletes de bola o de porta és obligatòria la placa V-20.
D’altra banda, hi ha molts models que disposen de sistema antirobatori per a les bicicletes i n’hi ha que el venen com un accessori “extra”. Els braços de subjecció incorporen gomes suaus per no fer malbé els quadres, i molts són plegables per facilitar-ne l’emmagatzematge, tant a casa com al maleter.
Els portabicicletes de bola inclouen un sistema de llums complet.
Els preus dels penjants van dels 50 als 150 euros, mentre que els de plataforma tenen un preu mínim de 140 euros i poden arribar fins als 800 euros. Les marques més utilitzades són Thule, XLC, Menabo, Cruz, Mottez, Bosal i LaFuente.
Avantatges? Són els més estables, les bicis viatgen segures i no es nota el pes extra al cotxe. Desavantatges? Necessites una bola (i no acostuma a ser barata), és obligatòria la placa V-20 i, encara que gairebé tots tenen un dispositiu per inclinar les bicis, l’accés al maleter amb el portabicicletes sol ser una mica difícil.
Portabicicletes de porta
Aquests portabicicletes s’instal·len a la part posterior del vehicle, per mitjà d’agafadors, braços i corretges que s’uneixen a la carrosseria del cotxe. Molts disposen de dos braços principals que es recolzen en el cotxe i d’unes tires de subjecció que encaixen en les ranures del maleter.
Cal fer-los servir amb precaució perquè no provoquin ratllades o abonyegadures quan menys t’ho esperis. També és molt important assegurar-se que les bicicletes no tapin la matrícula ni els llums de l’automòbil o de la furgoneta (i no és tan fàcil). En aquest cas, s’ha d’afegir al portabicicletes un quadre de llums que hauries d’adquirir a part. Per cert, per utilitzar aquest tipus de portabicicletes també és obligatòria la placa V-20.
N’hi ha de preus molt diversos, però el cost mitjà d’aquests portabicicletes és d’uns 400 euros. Són menys segurs que els de sostre i els de bola, però és cert que, com que ofereixen una menor càrrega aerodinàmica al vehicle quan circula per carretera, tenen menys resistència i, per tant, consumeixen menys combustible.
Els portabicicletes de porta acostumen a tapar la matrícula i els llums del vehicle; per tant, ves amb compte en instal·lar-los.
Avantatges? Són els més assequibles i també els més fàcils de guardar a casa o desar dins del maleter, perquè normalment queden molt ben plegats. Desavantatges? Són els més insegurs, els més complexos d’instal·lar i les bicis poden estar sotmeses a balancejos incòmodes que faran que te les estiguis mirant pel mirall retrovisor durant tot el viatge.