Assegurances per a bicicletes: no són obligatòries (encara!), però sí molt recomanables
Per: RACC HolaBICI

Un ciclista previngut val per dos. Ningú no està exempt d’accidents, robatoris o avaries durant les rutes o desplaçaments diaris. Perquè no es converteixin en un maldecap, val més estar ben cobert. Hi ha ofertes de tota mena, però què necessites? Quines cobertures et vindrien bé? Com has de posar el cadenat perquè et cobreixi el robatori? Aquí us oferim alguns detalls claus.
Et convé una assegurança per a tu i per a la teva bicicleta? Primer val la pena aclarir que encara no és obligatòria, però la veritat és que és molt recomanable. Sempre és bo estar protegit davant de possibles riscos: una caiguda, un xoc o qualsevol altre tipus d’accident a la ciutat o a la carretera, un dany, una avaria, un robatori… Encara que només sigui per si provoques una rascada a un altre vehicle o es trenca un mirall retrovisor. Per què no?
Tot i que hi ha algunes companyies a Espanya que comencen a tenir disponibles productes específics per a ciclistes, la veritat és que poques encerten realment les necessitats que pot arribar a tenir una persona que es desplaça amb bicicleta.
En general, les companyies ofereixen un capital màxim assegurat que es determina segons el preu de compra de la bicicleta. Les asseguradores solen demanar la factura de la compra abans de formalitzar el contracte per comprovar que el capital assegurat és real. I una vegada determinada aquesta quantitat, fixen les clàusules. La cobertura de material sol tenir en compte només el quadre de la bicicleta. El trencament d’una roda, del manillar o del selló de forma aïllada, en general no està inclòs.
També és important prestar atenció a les clàusules que fan referència a les causes i al context de l’accident. Moltes companyies exclouen la competició i les proves esportives, fent-se càrrec de tot només en cas de sinistres durant els usos recreatius. Tampoc no es cobreixen accidents si hi ha proves concretes d’incompliment del codi de circulació o de pràctiques que es considerin “temeràries” del ciclista. Un altre detall que cal tenir en compte: el desgast dels components per l’ús intensiu de la bicicleta no sol formar part de les cobertures.
Les cobertures més comunes a Espanya inclouen responsabilitat civil, assistència fora de casa, danys, robatoris, defensa jurídica i despeses mèdiques.
Com a la resta de pòlisses, cobreix els danys materials i personals ocasionats a tercers en un accident del qual siguis responsable. El capital assegurat sol ser força elevat (més de 50.000 euros). És molt important tenir-ho present abans de formalitzar qualsevol contracte amb una assegurança. La cobertura de responsabilitat civil s’encarrega, per exemple, de respondre si tenim un contratemps amb un vianant: assessoria legal i costos d’un advocat. Naturalment, com comentàvem, en queden exclosos els accidents provocats per incomplir normes de circulació vigents o per superar les taxes d’alcoholèmia i de fàrmacs permeses.
Per exemple, RACC HolaBICI ofereix una interessant gamma de quatre productes diferents, depenent de les necessitats o cobertures que puguis tenir. Inclouen assistència mecànica, sanitària i assegurança de fins a 150.000 €.
La més senzilla i econòmica, per 21 € a l’any, és l’anomenada BICI BASIC. Una assegurança de fins a 30.000 € de responsabilitat civil, a més de l’assistència jurídica per conflicte amb tercers i atenció sanitària telefònica les 24 hores.
L’anomenada BICI, de 41 € anuals, suma a l’anterior l’assistència mecànica de la bici a Espanya i Andorra, a més de les despeses mèdiques derivades del sinistre fins a 600 €.
Si voleu afegir-hi un puntet extra, us recomanem la BICI PLUS, que per 83 € a l’any augmenta l’assegurança fins a 150.000 € i contempla l’assistència sanitària urgent de fins a 600 € a Espanya i 6.000 € a Europa.
Finalment, RACC HolaBICI té un producte específic més enfocat als professionals i d’ús esportiu de la bicicleta anomenat SPORT, que suposa 106 € a l’any, però augmenta les cobertures a tercers fins a 50.000 €, l’assistència sanitària amb despeses mèdiques fins a 30.000 € en tothom i fins a 5.000 € a Espanya, depenent del centre. El que és bo d’SPORT és que inclou una assegurança de robatori d’equipatge de fins a 1.200 €.
Cal tenir en compte que la majoria de companyies determinen una pòlissa inicial que l’assegurat haurà d’abonar en cas de provocar un accident. La quantitat d’aquestes pòlisses varia entre els 150 i els 200 € i se solen fer càrrec de la resta en cas que la xifra sol·licitada sigui més elevada.
Si vols assegurar la teva bicicleta en cas de robatori, cal conservar la factura original de compra.
Què passa en els casos de robatori? Algunes companyies ofereixen assegurances a mesura que poden incloure una clàusula afegida relativa al robatori. Recordeu que necessitareu la factura original de la bicicleta. Evidentment, el preu augmenta, però val la pena. És fonamental parar atenció a la lletra petita del contracte. És usual que es cobreixin les despeses de reparació, en cas que durant el robatori, la teva bici hagi patit danys per vandalisme, però la bicicleta ha d’estar subjecta a algun element fix mitjançant un cadenat homologat. I demostrar-ho no sempre és senzill, encara que et pots acostumar a fer una foto a la bici cada vegada que la lliguis. Quan compris un cadenat, assegura’t que és un dels admesos per la companyia d’assegurances.
L’assistència sanitària és molt variable, segons els criteris de les diferents asseguradores. Algunes assumeixen despeses mèdiques, farmacèutiques i de possible hospitalització en cas d’accidents (les assegurances més completes arriben a assumir fins a les despeses de cirurgia estètica o plàstica destinada a dissimular marques o cicatrius derivades d’aquests accidents) i altres només cobreixen les despeses associades a terceres persones implicades. Gairebé totes contemplen una indemnització en cas de mort o invalidesa permanent. És bo aclarir que els ciclistes que disposin de la llicència federativa en vigor poden comptar amb les cobertures mèdiques ofertes per les federacions autonòmiques en cas d’accident.
Moltes pòlisses inclouen assistència en viatge gratuïta (rescat en cas de pèrdua a la muntanya, trasllat medicalitzat des del lloc de l’accident fins al centre hospitalari més proper, per exemple). I la majoria estenen la seva cobertura més enllà de territori espanyol, cosa que, sens dubte, els viatgers han de revisar a l’hora de signar el contracte.
I tu? Tens una assegurança de bici? T’ha passat pel cap fer-la?