Transforma la teva bici convencional en una e-bike

Per: RACC HolaBICI

Pot ser que el pressupost no t’arribi per comprar una bicicleta elèctrica o que, simplement, estiguis completament enamorat/da de la teva bici “de tota la vida”. Sigui com sigui, al mercat hi ha equips de conversió elèctrica perquè facis el canvi tu mateix/a.

Les bicicletes elèctriques són una gran opció tant per a la circulació diària urbana com per al cicloturisme. Ajuden a regular l’esforç i també a moure’s a més velocitat en terrenys que ho admetin. A més, quan en proves una, ja no hi ha marxa enrere: la necessites!

No tens prou diners per comprar-ne una? Prefereixes la teva bici de sempre perquè no la vols deixar arraconada? Doncs, hi ha una alternativa que cada vegada és més popular: l’equip de conversió per transformar una bici convencional en una e-bike.

Tingues en compte que una bicicleta elèctrica fiable costa a partir dels 1.500 €, mentre que un bon equip de conversió el pots trobar per un preu d’entre 400 i 800 €. És un estalvi considerable. A més, el procés té un altre gran avantatge: una vegada instal·lat, no et costarà res portar l’equip i posar-lo quan vulguis. Així podràs triar cada dia si vols que la bici sigui elèctrica o no.

Abans de començar

Si vols moure’t pel teu compte i comprar l’equip per Internet sense consultar-ho amb una botiga especialitzada (cosa que no et recomanem), has de tenir en compte que la normativa europea és molt estricta en aquest aspecte.

Una bicicleta elèctrica (o amb equip elèctric) serà considerada com a “bicicleta” per llei sempre que compleixi aquests requisits:
El motor no pot superar els 250 W de potència.

  • L’assistència s’ha d’aturar als 25 km/h (la bici no es frenarà, simplement el motor deixarà d’ajudar-te).
  • El sistema elèctric només s’accionarà en pedalar, és a dir, no ha de disposar d’un accelerador. D’aquí ve que també rebin el nom de “bicicletes d’assistència al pedaleig”.

Si no compleix aquests requisits, no tindrà la consideració de “bicicleta”, com dèiem, i, per tant, necessitarà homologació, matriculació, carnet de conduir, casc… i, evidentment, no podràs circular per les vies ciclistes ni pels carrils bici.

Els equips elèctrics

Instal·lar l’equip no és del tot senzill, així que, si la mecànica et costa una mica, és millor que portis la bici a un bon taller especialitzat. A Barcelona, Spring Bikes, per exemple, es dedica a aquesta mena de treballs.

Hi ha una gamma molt àmplia de motors i bateries a triar per a un mateix equip. I si en algun moment decideixes canviar de bici, el podràs reutilitzar en la nova, sempre que tingui la mateixa grandària de roda. Ja es fabriquen recanvis per a aquests equips, així que no és necessari comprar-ne un de nou si algun component falla.

Els equips consten principalment de cinc parts: motor, sensor, bateria, controlador i comandament (n’hi ha que també van amb display), així que el primer pas és tenir clar on col·locaràs cada cosa. L’elecció d’on col·locar la bateria dependrà del teu gust i de la comoditat, i també de la fisonomia de la bici, és clar. La pots situar al quadre o en un portapaquets posterior.

Els equips més comuns són els que porten el motor col·locat a l’eix d’una roda (la davantera o la posterior) i són molt més fàcils d’instal·lar. N’hi ha prou de treure la roda i posar la nova que ve amb el motor ja muntat. El resultat acostuma a ser millor si tries un motor de roda posterior i, encara que sigui una mica més complicat d’instal·lar que a la davantera, notaràs que tens més tracció. És important també que es pugui muntar el mateix nombre de pinyons que té la teva bici. No t’oblidis d’això.

En els darrers anys també han sortit al mercat equips elèctrics que porten el motor a l’eix del pedaler, amb les seves pròpies bieles i plat que substitueixen els de la teva bici. Aquests motors normalment són més potents i equilibren millor el pes de la bici, però instal·lar-los porta feina.
Els equips de conversió porten, a més del motor, uns sensors per al comptaquilòmetres i l’assistència al pedaleig, que s’instal·len habitualment entre el plat i el quadre de la bici. Són els responsables de saber si estàs pedalant o no per encendre tot el sistema. Els més complets fins i tot inclouen sensors en els frens per tallar l’assistència quan accionem qualsevol de les dues manetes.

El cablejat per a la instal·lació ja ve preparat amb totes les clavilles i el podràs connectar de manera molt senzilla a la resta de components: comandament i controlador.

I la teva bici normal, sempre disponible

Si un dia vols fer més exercici o trobes a faltar aquell dolor a les cames de pujar pendents, només hauràs d’extreure la bateria i substituir la roda que té el motor per la roda que vas treure abans de posar l’equip de conversió.

En total, tres minuts, i la teva bici sense motor estarà a punt per tornar-te a fer suar.