Què és un carril de trenat i qui té prioritat?

Per: Albert San Andrés

El món de la mobilitat avança i amb ell ho fan les normatives i les infraestructures, totalment necessàries per millorar-ne la vialitat i el desenvolupament, però sovint són les infraestructures ja conegudes les que comporten més problemes a l’hora de circular.

Una d’elles són els carrils de trenat, una de les opcions viàries més utilitzades, però en les quals sovint tenim problemes per saber com fer-les servir correctament. Les dades de la Direcció General de Trànsit desprenen un total de 57 accidents amb 87 víctimes als carrils de trenat en vies interurbanes, amb dos morts, cinc ferits greus i 81 ferits que no van necessitar hospitalització l’any 2020.

Entre els conceptes i les claus de seguretat activa i passiva també és important saber-ne altres, com circular per un carril de trenat, una situació que se’ns pot presentar més d’una vegada al dia.

Què és un carril de trenat?

En paraules de la DGT, un carril de trenat és un tipus de carril que unifica un carril d’acceleració i un de desacceleració. Acostumen a estar instal·lats en trams de via on no és possible construir entrades i sortides independents, que segons la normativa solen ser de 1.500 metres i que uneixen dos fluxos diferents de trànsit en el mateix sentit. Abunden majoritàriament en autopistes i autovies, encara que els podem trobar en alguns trams de via ràpida urbans. És a dir, és un carril lateral que tant ens permet incorporar-nos a una via com sortir-ne, ajuntant els conductors d’ambdues maniobres.

Com utilitzar-lo i qui té prioritat?

L’ús del carril trenat és senzill, a la incorporació des de fora de la via cal cedir el pas a qualsevol vehicle que l’hagi de fer servir per sortir, comprovant directament i pel retrovisor, si fos necessari, si hi ha altres vehicles que hagin de sortir. Assenyalant la maniobra amb els intermitents, utilitzarem la longitud que calgui del carril per adaptar-nos a la velocitat necessària abans de fer el canvi. En el cas dels vehicles que circulin pel carril a incorporar-nos, ens han de facilitar la maniobra, sempre que sigui possible, recordant que són ells els que circulen amb prioritat. Si ens hem d’aturar al carril per cedir el pas, ho farem sempre al principi i mai al final.

En el cas d’usar-lo per a la sortida, hem d’ocupar el carril dret amb antelació i assenyalar la maniobra amb temps, per agafar el carril al principi, començant a frenar així que estiguem al carril trenat.

Al marge d’aquest cas, si hi ha conflicte de prioritat, des de la DGT recorden l’aplicació de les normes de l’article 72 del codi de circulació, a més d’apel·lar a “l’educació i el sentit comú”.

Com explica la DGT, en cas de saturació, a més d’aplicar les normes clàssiques de seguretat –observar, senyalitzar, adaptar distàncies i velocitats–, s’aplicarà la regla de la cortesia, facilitant sempre que sigui possible les maniobres d’altres conductors.