Quin cotxe li compro al meu fill?
Por: RACC Blog
Escollir el primer cotxe d’un jove, i per tant l’inici de la conducció, és una gran responsabilitat. Si aquesta responsabilitat recau, com és habitual, sobre els pares, és important tenir en compte diversos factors.
Els compradors de cotxes es poden dividir a grans trets entre passionals i pràctics; els joves solen ser més aviat passionals, de manera que s’alineen amb la conducció esportiva i la velocitat, però això pot formar un còctel perillós i cal anar amb molt de compte. Pel que fa al pressupost, cal fixar un màxim i a partir d’aquí prendre la decisió.
La seguretat, per sobre de tot
Al catàleg de prioritats, a dalt de tot hi ha la seguretat. La majoria dels vehicles nous incorporen molts elements de seguretat activa i passiva; a això hi ajuda el fet que les normatives de la UE són cada dia més exigents. Per exemple, a partir de novembre serà obligatori l’ESP, que controla electrònicament l’estabilitat del vehicle; molts cotxes ja surten ara al mercat amb aquest element, i ha de ser un mínim exigible.
A més del nombre d’airbags (com més millor), també és molt important que els reposacaps ofereixin garanties, perquè poden evitar lesions medul·lars en cas d’impacte, sobretot pel darrere. I com que els conductors joves en la seva majoria no cauran en la importància de portar la pressió correcta dels pneumàtics, és una bona idea que disposi del sensor que avisa quan hi ha variacions, perquè no portar les rodes a la pressió que toca pot provocar un accident o una mala reacció del vehicle davant d’una urgència.
Nou o de segona mà?
Els cotxes “quilòmetre 0”, “seminous” o de “gerència”, han anat a l’alça, i en general, a causa de la crisi, els cotxes de segona mà han superat en vendes darrerament als vehicles nous.
No passa res per comprar un cotxe ja utilitzat si es troba en bones condicions, encara que, òbviament, com menys ús hagi tingut, millor. El venedor ens ha d’oferir informació real de l’estat de l’auto i donar-nos les garanties necessàries.
En aquest cas, encara amb més raó, la seguretat és fonamental. A més de l’imprescindible ABS, obligatori des del 2006, i el Sistema d’Assistència a la frenada (anomenat amb diferents sigles segons la marca), que han d’incorporar els vehicles des del febrer del 2010, si compta amb ESP és una bona elecció.
I quin és el millor segment?
No és aconsellable que el primer cotxe sigui gran, és millor triar-ne un de manejable, de dimensions contingudes, que a més gasten menys.
Si els recorreguts són majoritàriament per ciutat, millor optar pels més petits, els del segment A, que són els que es troben entre els 3,30 i els 3,70 metres de longitud. Però si s’han de fer recorreguts extraurbans, l’ideal és un automòbil del segment B, els anomenats utilitaris, que ronden els 4 metres.
La competència entre fabricants ha fet que cada vegada hi hagi més alternatives, i segons les necessitats es pot triar per exemple un “minimonovolum” o un “minitotterreny”, però el més adequat per a un jove és probablement un compacte petit.
Quin motor i quina potència són els més indicats?
Com a tots els casos, comprar un gasolina o un dièsel va en funció de la quantitat de quilòmetres que fem. Se sol fixar aquest nombre de km a partir dels 15.000 a l’any, però aquesta barrera es pot difuminar segons la diferència del preu de compra final d’un i altre i llavors cal fer números.
Pel que fa a la potència, també cal veure el tipus de recorregut més utilitzat. Per a rutes “planes”, és a dir, per un tipus de via gairebé sempre igual, sobretot ciutat o autovia i autopista, 75 CV poden ser suficients. Però si s’han d’alternar diferents tipus de carreteres i fer avançaments, millor una mica més de potència, sobre els 90 CV i fins i tot els 105, però més no cal, tot i que la relació pes/potència al final és el més important.
Manual o automàtic?
De tota la vida s’ha dit que per aprendre a conduir, millor un cotxe amb canvi manual. A les autoescoles així continua sent, amb alguna excepció, i com que la majoria de vehicles tenen aquest tipus de canvi, en principi seria millor perquè s’hi vagi acostumant. Però les coses estan variant i els canvis automàtics cada vegada són de millor qualitat, més apreciats i més venuts. A més, la gran majoria permeten pujar i baixar velocitats seqüencialment, és a dir, que si volem podem canviar manualment sense necessitat d’embragatge.
En el que no hi ha cap dubte és en la diferència de preu, que pot ser ostensible, i per tant això pot decantar-nos per un o altre. En tot cas, tinguis el pressupost que tinguis, si vols regalar-li un cotxe al teu fill mira les ofertes del servei de venda de cotxes del RACC. Segur que hi trobes el que busques!