ADAS: coneix els teus tres nous amics

Per: David Felipe

Alguns conductors –els més afortunats– ja hi conviuen, altres els descobriran ben aviat i d’aquí a dos anys j seran dels més populars de la carretera. Parlem dels Sistemes Avançats d’Assistència a la Conducció, més coneguts sota les sigles “ADAS” (de l’anglès Advanced Driver Assistance Systems). Una campanya recent de la FIA i el RACC ha definit els ADAS com uns veritables “amics” al volant. Vegem per què…

ADAS

La gran família dels ADAS

En realitat, la definició de “sistemes avançats d’assistència a la conducció” agrupa una llarga llista de tecnologies de diferent grau d’aplicació actualment:

  • Sistema antibloqueig de rodes (ABS)
  • Control d’estabilitat (ESC)
  • Monitoratge de la pressió dels pneumàtics
  • Assistència a l’aparcament (sensors i càmeres)
  • Alerta de canvi de carril
  • Control de velocitat adaptatiu
  • Detector d’angle mort
  • Frenada automàtica d’emergència
  • Llums adaptatives
  • Sistemes de lectura de senyals de trànsit…

Totes aquestes tecnologies coincideixen, bàsicament, en dos punts: el seu desenvolupament ha requerit un esforç tecnològic notable i contribueixen molt significativament en la reducció dels accidents de trànsit o en les seves conseqüències. Segons dades de la Comissió Europea, els sistemes ADAS tenen el potencial de salvar més de 25.000 vides i evitar 140.000 ferits greus a Europa en un període de 15 anys.

Un altre punt en comú entre ells és que, per la seva gran eficàcia, han arribat a convertir-se en equipaments obligatoris per llei en qualsevol vehicle. Va passar en el seu moment amb l’ABS o l’ESC i molt aviat arribarà el torn de tres nous sistemes: el Sistema de Frenat d’Emergència Autònom, l’Auxiliar de Manteniment de Carril i el Control de Velocitat Adaptatiu seran obligatoris a Europa en tots els nous models de vehicles a partir de l’any 2022, i en tots els vehicles que es fabriquin a partir de maig de 2024.

Malgrat la seva efectivitat, aquests sistemes són encara força desconeguts per la majoria de conductors. La campanya de la FIA i el RACC pretén explicar com funcionen per poder “confiar-hi, com si es tractés d’un amic” i inclou diverses recomanacions per fer-los servir adequadament.

Sistema de Frenada d’Emergència Autònom

  • Funcionament: emet un avís en cas de detectar la presència d’algun obstacle a la carretera i, si el conductor no reacciona, intervé de manera automàtica frenant el vehicle. Tot i que no sempre és possible evitar el xoc, l’acció de frenar amb força redueix significativament la gravetat de la col·lisió.
  • Limitacions: els conductors han d’informar-se de les característiques del sistema del seu vehicle. Alguns només detecten vehicles i altres també identifiquen vianants i ciclistes, però amb diferents nivells de rendiment.

Assistent de Manteniment de Carril

  • Funcionament: alerta el conductor en cas que comenci a desviar-se involuntàriament del seu carril i torna el vehicle a la posició correcta amb un moviment suau.
  • Limitacions: el funcionament d’aquest sistema és limitat quan les condicions de la via són canviants; per exemple, en carreteres amb molts revolts successius.

Control de Velocitat Adaptatiu

  • Funcionament: manté el vehicle a una velocitat constant i, alhora, identifica els vehicles del voltant per adaptar-se a la velocitat del trànsit.
  • Limitacions: el conductor ha de ser conscient que té limitacions de funcionament amb males condicions meteorològiques, quan circula per una rotonda o a velocitats molt baixes o molt elevades.

Ajudes, no excuses

Per acabar, no està de més recordar la nota al peu de la campanya: “El conductor és el responsable de la conducció”. En altres paraules, els sistemes d’ajuda a la conducció són això: “ajuda”. No substitueixen en cap cas la responsabilitat, la conscienciació o l’atenció del conductor.

Llegeix més: Tingues la teva assegurança de cotxe al dia

Tota la informació sobre la campanya a la pàgina web de la Fundació RACC.