Com pots triar el casc adequat per a la teva moto?
Per: RACC

L’elecció del casc és tan o més important que l’elecció de la moto. És l’element de seguretat més important de tots, no en va ens salvarà la vida en cas d’accident. Però al mercat hi ha nombrosos models i no tots serveixen per a l’ús que vulguem fer-ne. Hi ha un model adaptat a cada situació i a cada tipus de moto. Triar el casc adequat no és una qüestió d’estil, sinó de protecció i comoditat.
El casc redueix el risc de patir lesions greus al cap, ens protegeix dels elements (vent, pluja, soroll, fred, insectes…) i, a més, augmenta la concentració i la comoditat del motorista. El seu ús és obligatori i, per tant, si no el portem ens poden sancionar.
Abans de triar el casc més adequat, hem de comprovar que compleixi la normativa europea d’homologació ECE R22.06 o l’anterior R22.05, que continua sent vàlida. Hem de triar-ne un de bona qualitat, fixant-nos en els materials: els d’ABS o policarbonat són més econòmics, però també més pesats, i els de fibra de vidre, Kevlar o carboni són més cars, però, alhora, més resistents i lleugers.
La ventilació i el sistema de tancament també s’han de tenir en compte. El sistema de tancament de doble anella és el més segur i difícil de deixar anar en cas d’accident i, a més, és senzill i durador, mentre que el sistema de tancament micromètric pot deixar-se anar davant d’un cop o deteriorar-se amb el temps. És fonamental que el casc s’ajusti perfectament al cap i, per tant, comprovar que la mida és la correcta és un dels aspectes principals a tenir en compte. Segons ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes), en el 20% dels accidents el casc surt disparat perquè no estava ben cordat o la talla no era l’adequada.
D’ús obligatori des del 1992, el casc és l’element més característic d’un motorista i al mercat actual podem trobar-ne de tota mena de models i dissenys.
Cascos integrals, els més segurs
L’integral és aquell que ens protegeix el cap completament, amb una visera movible o ulleres. En aquest grup trobem els de carretera i els off-road.
De carretera
Amb una forma més arrodonida i amb visera transparent o polaritzada, els cascos de carretera protegeixen tot el perímetre del cap, tapant també la zona de la barbeta. Acostumen a ser els més comuns per la seva alta protecció i estan construïts d’una sola peça i amb diverses preses de ventilació. En aquest segment també tenim els modulars, fets de dues peces i amb la mentonera davantera movible, i els de trail o adventure, amb una forma més semblant als off-road però amb la visera integrada i espai per a les ulleres. Estan destinats a un ús mixt.
Off-road
Entre els integrals, els cascos off-road o de motocròs es mereixen un capítol a part. Sense visera de protecció incorporada, normalment en porten una altra a la part superior. La mentonera és molt pronunciada i allargada, i deixa espai per portar unes ulleres ajustables. Acostumen a tenir una bona ventilació atesa la seva obertura, i ens protegeixen de possibles branques, pedres o del fang, però se’n desaconsella l’ús a la carretera perquè són menys aerodinàmics.
Jet
Els jet són cascos oberts per davant i no protegeixen la cara, especialment la part de la barbeta. Si bé tenen l’avantatge de ser oberts i, per tant, més frescos, són desaconsellables perquè, en cas d’accident, poden produir danys a la cara. Més enllà del seu ús recomanat per al trial o altres activitats semblants, ofereixen bona visibilitat i són còmodes de portar.
Albert San Andrés per RACC.