
Les motos elèctriques cada vegada són més comunes en l’ecosistema viari urbà i interurbà. L’electrificació és un fenomen imparable que ja ha arribat a gairebé totes les principals marques i ocupa gran part dels llançaments i desenvolupaments que es van presentant des de fa diversos anys. A pesar que la majoria d’usuaris continua apostant pels models de combustió, ja es poden veure amb freqüència per les ciutats.
Per això, com cada vegada són més habituals més enllà dels serveis de sharing que hi ha en les grans ciutats, és imprescindible entendre com funcionen per a treure’ls el màxim partit i aconseguir conduir-les d’una forma segura i eficient.
Com funciona una moto elèctrica?
En primer lloc, i encara que sembli una obvietat, és molt important mantenir els cinc sentits alerta en conduir-les. Les motos elèctriques són absolutament silencioses i amb això, són pràcticament invisibles en contextos en els quals altres vehicles no tenen plena atenció. Anticipar els moviments dels altres conductors i emetre avisos sonors i lluminosos pot estalviar més d’un esglai. Evitar distraccions i efectuar una conducció defensiva anticipant perills i emergències pot ser una de les claus que permetin gaudir de la conducció elèctrica en ambients bulliciosos com poden ser les grans ciutats.
En segon lloc, és important prendre consciència de la potència de l’accelerador. Una de les característiques de les motos elèctriques és que són capaces d’accelerar molt en molt pocs segons. La seva petita grandària i “cilindrada” a vegades poden crear una falsa sensació de seguretat que sumat al fet que acostumen a ser vehicles amb un parell molt potent, si no es controla bé pot donar peu a caigudes evitables. La força d’acceleració, en moltes ocasions, més enllà de controlar-la directament des del puny de la motocicleta, pot controlar-se mitjançant els modes de conducció. Un mode pluja o ressò en els models que estan disponibles acostuma a dosar la potència més suaument i pot evitar relliscades en la sortida sobretot en mullat, on l’adherència disminueix.
D’altra banda, és important tenir en compte sempre l’autonomia. Cada mode de conducció comporta un consum distint. No et confiïs. Podries tenir una autonomia de 100 quilòmetres en mode eco, i que amb solo prémer un botó es reduís a gairebé la meitat en mode sport. Les prestacions del vehicle i la manera de conduir afecten molt a la durada de la bateria.
Com millorar la bateria de la teva moto elèctrica?
No obstant això, hi ha una sèrie d’hàbits que pots incorporar per a allargar l’autonomia de la teva moto elèctrica. Molts models actuals incorporen sistemes de regeneració de bateries. El sistema de frenada regenerativa és una de les característiques que diferencien a les motos elèctriques de les de combustió perquè permeten recarregar la bateria aprofitant l’energia de les frenades. Això és possible perquè els dispositius són capaços de recuperar l’energia cinètica que es malgasta amb el fre per a recarregar la bateria. No és màgic, igualment es consumeix més energia de la que es genera per trajecte, però sent més eficients en la conducció podem fer que la bateria duri més quilòmetres.
A més del fre regeneratiu, evitant les accelerades i frenades brusques també es pot aconseguir estalviar energia i prolongar la seva autonomia així com mantenint una velocitat uniforme en la mesura que sigui possible, per a optimitzar el consum de la bateria.
Quant a la càrrega, és imprescindible assegurar-se que els endolls que s’utilitzaran estan en bon estat i no deixar la bateria durant més hores de les necessàries. Evitant la sobrecàrrega i desendollant la bateria una vegada que arribi al 100% evitaràs també que se sobreescalfi. Igualment, les bateries han d’emmagatzemar-se sempre en un lloc fresc i sec, lluny de l’exposició directa al sol o a la calor. I finalment, has d’assegurar-te que la bateria es manté entre el 20% i el 80% de càrrega per a allargar la seva vida útil, i no descarregar-la completament amb freqüència.
Periodista desde 2016. Actualmente en la sección de deportes de El Periódico tras más de seis años de experiencia en redacción y contenidos audiovisuales para redes sociales con especial énfasis en deportes de motor y de contacto. Especialista en la actualidad del mundo de las motos, los coches, la competición y los retos actuales asociados a la movilidad. Ha colaborado con El Mundo, Betevé y revistas especializadas del sector del motor como Moto Taller. Colabora con el RACC desde 2023.