
S’acosta la millor temporada de l’any per a viatjar amb moto, l’estiu. L’absència de pluges, les vacances i el bon temps conviden a agafar la moto i recórrer les carreteres. A més, la proliferació en xarxes socials de vídeos i fotos de paisatges espectaculars i carreteres de somni ajuden a fantasiar amb la idea de passar les vacances sobre rodes. Segur que ja tens alguna ruta guardada i tan sols et falta decidir quan sortir.
I és que, cada vegada més viatgers opten per immortalitzar els seus viatges amb càmeres d’acció perquè a més, en el cas dels moteros, és bastant fàcil aconseguir plans espectaculars amb càmeres instal·lades en la moto, però segur que alguna vegada t’has plantejat si és legal portar una càmera en el vehicle.
Les càmeres són cada vegada més habituals en els cotxes, en els quals, amb la finalitat de detectar somnolència per exemple, la Unió Europea ha establert per a tots els fabricants l’obligació d’incloure ‘dash cam’ en els models homologats des de 2022 i els que s’embenen a partir de 2024. No obstant això, en les motos la normativa no ha arribat ni molt menys a aquests extrems. No és una resposta senzilla per tant, perquè inclou diversos supòsits, però sí que hi ha maneres de col·locar la càmera en la moto per a poder gravar sense problemes ni haver de lamentar-ho després.
Què diu la normativa sobre portar una cambra en la moto?
En primer lloc, hem de tenir clar que no existeix una norma que ho prohibeixi directament, per tant, les cambres en els vehicles estan vivint de moment en una espècie de llimbs legals en el qual sí s’han determinat algunes situacions en les quals no són legals.
D’aquesta manera, partint de la base que portar una càmera no és il·legal, la forma en què l’acoblem al vehicle podria ser la clau. En cap moment la càmera hauria d’estar instal·lada en una posició que pugui distreure al conductor o reduir la visibilitat. D’aquesta manera, veiem que la seva legalitat es converteix en una valoració una mica subjectiva però per a evitar problemes, hauríem d’evitar que el dispositiu tapi d’algun mode el comptaquilòmetres, els retrovisors o s’aixequi per sobre dels ulls. En les motocicletes, la posició més recomanada per a acoblar-la és en la base dels retrovisors, el manillar (lluny dels controls i el comptaquilòmetres), o en les agarraderas posteriors de les maletes.
Existeixen diferents sistemes de muntura i suport en funció de la càmera que estiguem utilitzant però per exemple, una de les més versàtils i habituals és un agarri en forma de pinça que pot fixar-se a les barres i estructures mitjançant una palometa que ens permet obrir i tancar la pressió de la pinça per a enganxar-la.
A més de la seva col·locació, un altre aspecte clau per a no concórrer en il·legalitats és com la manegem. La cambra o el dispositiu, no pot manipular-se mentre s’estigui circulant i en aquest cas, a més, sí que existeix una normativa sobre aquest tema que determina quines multes podrien aplicar-se en cas de ser detectat el seu ús en marxa. La Llei de Trànsit i Seguretat Viària estipula una multa de 200 euros i la retirada de 6 punts en el permís de conduir en cas que això ocorri.
Tanmateix, existeixen comandaments a distància que podrien facilitar molt les tasques de gravació. Amb una simple aplicació en el manillar, prop de la pinya de la moto amb la qual controlem els intermitents o el clàxon, podem controlar per bluetooth les funcions de gravació i captura de la càmera, però en la majoria de casos, són accessoris que han de comprar-se a part.
D’altra banda, si t’estàs plantejant portar la càmera en el casc, hauries de tenir en compte algunes consignes que es desprenen de la normativa actual. De nou existeix uns llimbs legals en el qual quedaria la seva legalitat subjecta a la interpretació.
Llavors, és legal arribar una càmera de vídeo o fotos en la moto?
Com a tal, portar una càmera en el casc no està prohibit, però, i aquí està el gran condicionant, sí que existeix una normativa que determina com han de ser els cascos. Per a ser permesos per la norma de circulació espanyola, els cascos han d’estar homologats, i això implica que no es pot modificar de cap mode l’estructura del casc. En aquest sentit, encara que acoblar una càmera no sembla una modificació substancial, sí que podria variar la geometria del casc i evitar que unes certes parts destinades a la protecció del conductor desenvolupin correctament les seves funcions.
Ara que saps com gravar imatges legalment en la moto, tan sols et queda muntar el teu dispositiu correctament i llançar-te a recórrer aquestes carreteres de pel·lícula. Això sí, l’ús que li donis a aquestes imatges també podria tenir unes certes limitacions conforme a la Llei de Protecció de dades, però això és un tema del qual preocupar-se més tard. De moment… A gaudir!

Begoña González de la Mora
Begoña González de la Mora es periodista especializada en motor y movilidad, con una sólida trayectoria en medios de comunicación como El Periódico de Catalunya y colaboraciones destacadas con el RACC. Su labor se centra en la divulgación técnica y práctica sobre el mundo del automóvil y las motocicletas, con un enfoque claro, riguroso y orientado al usuario. Combina su conocimiento del sector con una fuerte presencia digital, aportando contenido especializado y se ha consolidado como una voz autorizada en el ámbito de la movilidad y la seguridad vial.