
Recórrer els Pirineus amb moto és una de les grans aventures que es poden fer a la península Ibèrica. Des del Mediterrani fins al Cantàbric, la Transpirinenca travessa muntanyes, valls, pobles amb encant i passos de muntanya espectaculars. Es tracta d’una ruta que combina carreteres amb natura salvatge, gastronomia local i cultura tant espanyola com francesa.
Sortint del cap de Creus, el punt més oriental de la península, i acabant al far d’Higuer, a Hondarribia, podràs viure en quatre dies una de les rutes més completes i boniques d’Europa.
Punt d’inici de la Transpirinenca
La Transpirinenca es pot fer en qualsevol de les seves dues direccions: des del Mediterrani cap al Cantàbric o a l’inrevés. Tanmateix, l’opció més habitual i simbòlica és començar al cap de Creus, on el sol s’alça sobre el mar i marca l’inici perfecte de l’aventura.
El cap es troba a tocar del poble de Cadaqués, a la província de Girona. Abans d’arrencar, val la pena acostar-se al far, contemplar la meravellosa vista sobre el Mediterrani i fer-se la foto de sortida al costat del cartell del parc natural.
Seguretat durant la ruta amb moto
Les carreteres pirinenques són espectaculars, però també exigents: n’hi ha moltes d’estretes, amb revolts enllaçats i canvis d’altitud constants. És important conduir amb precaució, sobretot pels passos de muntanya on poden aparèixer animals o hi pot haver graveta. El clima als Pirineus canvia ràpidament: fins i tot a l’estiu pots trobar boira, vent o pluges sobtades. Porta sempre roba impermeable i tèrmica. D’altra banda, tant Espanya com França són països molt segurs per viatjar amb moto i amb bona assistència en carretera.
Preparatius abans del viatge: què necessites per a la Transpirinenca?
La millor època per recórrer la Transpirinenca és entre el juny i el setembre, quan els ports de muntanya estan oberts i el clima és més estable. Assegura’t de revisar la moto abans de sortir: els frens, els pneumàtics i la pressió són essencials per gaudir amb seguretat dels revolts. Porta l’equip complet, amb proteccions, guants d’estiu i d’hivern i una bona capa tèrmica per als trams més elevats. Es recomana reservar allotjament amb antelació als pobles més petits, especialment si viatges al juliol o a l’agost. Amb una bona assistència com la del RACC, podràs circular amb tranquil·litat sabent que tens cobertura en cas d’imprevist, sigui quin sigui.
Recorda que has de portar tota la documentació del vehicle, una assegurança internacional i el teu DNI o passaport.

Itinerari recomanat: 4 dies amb moto per la Transpirinenca
Dia 1: cap de Creus – Andorra
Comença l’aventura des del punt més oriental de la península, el cap de Creus, on el mar Mediterrani s’uneix amb les roques del parc natural. Després de la foto d’inici al costat del far, dirigeix-te cap a Cadaqués i el Port de la Selva, i enllaça després amb la carretera GI-500 i GI-503 fins a Camprodon. Des d’allà puja fins a l’espectacular coll de la Creueta (1.921 m), un dels ports més panoràmics dels Pirineus orientals, amb revolts suaus i vistes obertes sobre la vall de la Cerdanya. Creua cap a la Molina i Puigcerdà, on podràs fer una pausa per menjar abans de continuar cap a la Seu d’Urgell i pujar a Andorra.
L’arribada al petit principat et recompensa amb bones carreteres, combustible econòmic i nombroses opcions per sopar o descansar.
Dia 2: Andorra – Aïnsa
Surt ben d’hora d’Andorra pel coll de la Rabassa o el port d’Envalira, el pas asfaltat més alt dels Pirineus (2.409 m). Des d’allà baixa cap a la Seu d’Urgell i agafa l’N-260, coneguda com la Carretera de l’Eix Pirinenc, un dels trams més entretinguts per als motoristes d’arreu d’Europa.
El recorregut passa per Sort, Gerri de la Sal i Pont de Suert, encadenant revolts perfectes i paisatges d’alta muntanya. Et pots desviar breument cap al parc nacional d’Aigüestortes si vols gaudir de vistes alpines. Abans d’arribar a Aïnsa, travessa el port de la Creu de Perves i el coll de Faidella, carreteres solitàries amb un asfalt impecable. Acaba la jornada a Aïnsa, un poble medieval preciós on et podràs relaxar amb un bon sopar a la plaça central.
Dia 3: Aïnsa – Arreau (França)
Des d’Aïnsa, continua per l’N-260 cap al port de Cotefablo i Biescas. Des d’allà puja cap a Sallent de Gállego i el port del Portalet, on tornaràs a entrar a França.
Aquí comença una de les jornades més llegendàries de la Transpirinenca: els grans colossos del Tour de França. Primer, el coll d’Aubisque (1.709 m), amb una panoràmica imponent i revolts que serpentegen entre els núvols; després, el coll del Soulor i, més endavant, el coll del Tormalet (2.115 m), el port més famós del Pirineu francès, que ofereix un traçat espectacular i una vista de postal.
Continua pel coll d’Aspin (1.489 m) i descendeix fins a Arreau, un pintoresc poble francès ideal per passar-hi la nit.
Dia 4: Arreau – far d’Higuer
Última etapa de la travessa. Des d’Arreau continua cap al coll de Peyresourde, un altre clàssic del ciclisme i una carretera de somni per a les motos, abans de posar rumb a Arette i pujar el coll de Lié, un pas fronterer poc transitat però d’una bellesa formidable. Torna a creuar la frontera cap a Espanya per la vall del Roncal i continua per Isaba, Ochagavía i Roncesvalls, travessant el Pirineu navarrès.
Des d’allà baixa cap a Elizondo i Zugarramurdi, dos pobles plens d’història i tradició, i acomiada’t del viatge a la costa basca, on t’espera el far d’Higuer, a Hondarribia. Allà, davant del mar Cantàbric, podràs gaudir de la satisfacció d’haver creuat tota la serralada pirinenca d’est a oest.
Carreteres i conducció
La Transpirinenca combina revolts infinits, asfalt en bon estat i paisatges de postal. Les carreteres principals, com ara l’N-260, i els passos fronterers de muntanya són el somni de qualsevol motorista. Evita les autopistes i prioritza les carreteres secundàries per gaudir de la conducció i els paisatges.
Allotjament i àpats durant la Transpirinenca
Al llarg de la ruta trobaràs hotels rurals, hostals de muntanya i càmpings. Molts pobles ofereixen allotjament motard amb garatge o espai per deixar la moto sota cobert. Entre els plats típics que no et pots perdre:
- Trinxat de la Cerdanya
- Formatges del Pirineu i embotits artesanals
- Xai a la brasa o guisats de muntanya
- Pebrots del piquillo a Navarra
- I no hi pot faltar: unes bones tapes típiques del nord.
Recórrer la Transpirinenca amb moto és una experiència única: una travessa completa entre dos mars, creuant els paisatges més salvatges i autèntics dels Pirineus. Revolts infinits, pobles amb encís, passos de muntanya i la satisfacció de recórrer tota una serralada d’est a oest.
És la ruta que tot motorista hauria de fer almenys un cop a la vida.
Bdeviajeros es un proyecto creado por Diana y Albert, una pareja apasionada por los viajes en moto. Iniciaron su aventura en 2019 y desde entonces han viajado por más de 30 países, compartiendo sus experiencias y rutas a través de su blog y canal de YouTube. Su propósito es inspirar a otros a viajar en moto, ofreciendo guías de viaje detalladas, rutas y consejos útiles para los motociclistas. En su blog bdeviajeros.com puedes encontrar información sobre rutas en diversos destinos como Noruega, Escocia, los Alpes, Colombia y diferentes regiones de España, entre otros. También organizan eventos y actividades para la comunidad motera, como la "Bdevuelta". En su canal de YouTube, comparten videos de sus viajes, mostrando no solo las rutas y paisajes, sino también consejos prácticos y experiencias personales:
youtube.com/@bdeviajeros