Portabicicletes per a caravanes: com podem transportar-hi les bicis de manera segura
Per: RACC HolaBICI

Viatjar en família amb una caravana és tot un plaer, però si volem portar-hi bicicletes de manera segura convé estar preparats i conèixer alguns consells per evitar-nos ensurts. Aquí t’hem preparat una guia útil perquè els teus viatges siguin plaents, còmodes, segurs i molt ciclistes.
Planegem un viatge llarg i en família. Tenim una caravana, o decidim llogar-ne una, i pensem que hi haurà prou espai per a tot i per a tothom. Però no sempre és així. Quan arriba el moment de carregar-hi les bicicletes sembla que ja no és tan àmplia. Si en són unes quantes, de bicis, l’espai comença a ser insuficient, tot i que siguin plegables. La solució és un portabicicletes, i hi ha models específicament dissenyats per a caravanes.
Quan tenen el disseny adequat ofereixen un munt d’avantatges: se solen adaptar a tota mena de caravanes, també a les de llança curta, són fàcils d’instal·lar, deixen visible la matrícula i els llums posteriors, no fan malbé la pintura de la caravana, permeten estalviar combustible perquè el pes de les bicis està més a prop del cotxe o de la furgoneta i tenen capacitat per a tres bicis tradicionals o dues d’elèctriques. Per sort, no tenen molts contres: no hi ha gaires models que permetin portar més de tres bicis i poden costar (i superar) els 500 euros.
Els tipus
Hi ha centenars de marques diferents (Thule, Atera, Mottez, Fabbri, Uebler, TowCar…), però només quatre tipus de portabicicletes per a caravanes: els de porta, els de bola, per a 4×4 i els de sostre. Vegem-los per separat. L’elecció de les marques (i del preu) depèn de la butxaca de cadascú.
1.- Els portabicicletes de porta posterior permeten transportar, en els millors casos, fins a quatre bicicletes i són compatibles amb tota mena de caravanes i d’autocaravanes. Són molt fàcils d’aixecar i més segurs si el que volem és mantenir les bicicletes al seu lloc. També són senzills de guardar gràcies al seu plegament. Cal tenir en compte que el pes del sistema sumat al de les bicicletes recau directament sobre la carrosseria de la caravana, de manera que, si no anem amb compte, podem fer malbé la pintura del vehicle. A més, no es recomana portar bicicletes tipus tàndem en aquests portabicis, tret que siguin molt petites.
2.- Els portabicicletes de bola de remolc també permeten transportar fins a quatre bicis. Es poden col·locar a la part posterior de la caravana i també serveixen per a la llança. Són fàcils d’utilitzar i donen l’opció d’obrir la porta posterior. Acostumen a venir acompanyats de llums posteriors i tenen un espai per a una segona matrícula de la caravana. Recorda que necessitaràs tenir una bola de remolc i que instal·lar-la pot costar uns 200 euros com a mínim. A més, també hauràs d’anar a un centre ITV perquè la certifiquin.
3.- Els portabicicletes per a 4×4 estan pensats per a rodes de recanvi universals. El seu objectiu és facilitar el transport segur de dues o tres bicicletes sobre la roda de recanvi.
4.- Els portabicicletes de sostre són universals. Disposen d’una fixació per al quadre però també n’hi ha per a la forquilla. N’hi ha que tenen una configuració modular que permet instal·lar-hi un cofre extra perquè tinguis encara més espai. L’avantatge d’aquests portabicis és que no són exclusius per a bicicletes i també serveixen per transportar esquís. Molt de compte, però, quan entrem en un garatge o passem per un peatge, perquè de vegades se’ns oblida que som molt “més alts” del que pensem i podem tenir algun ensurt o accident.
Els portabicis acostumen a pesar entre 7 i 10 kg i poden tenir una capacitat de càrrega de fins a 60 kg.
Les normes
A Espanya, les regulacions específiques dels portabicicletes les recull el Reglament General de Trànsit i no coincideixen al 100% amb les de la resta dels nostres veïns europeus. Per tant, estudia’t bé la normativa dels països on seràs durant el teu viatge.
Segons la normativa de trànsit espanyola, podem portar una càrrega a la part posterior de les caravanes que sobresurti entre un 10%, si és divisible, i un 15%, si és indivisible (s’entén per indivisible una estructura completa, com és el cas dels portabicicletes). Però ens cal obligatòriament una senyalització per indicar que portem aquest extra: la coneguda placa quadrada amb ratlles vermelles V20. També convé instal·lar un petit llum vermell posterior addicional per conduir amb el portabicicletes de nit o amb baixa visibilitat a la carretera. Pots utilitzar els llums de la bici si els pots redirigir.
Un darrer consell: si tens una finestra posterior, hauràs de comprovar l’altura disponible a la teva caravana per ancorar-hi el portabicis.
Ara només et queda fer quilòmetres i sumar records. Bon viatge!