Camperitzar una furgoneta, en què consisteix?

Per: Albert San Andrés

La manera de viatjar ha anat evolucionant els darrers anys i la camperització de vehicles ha estat un dels sectors que més ha crescut i evolucionat. El segment de les furgonetes camperitzades ha crescut exponencialment i avui és un mercat amb multitud d’opcions, preus i estils. Però, en què consisteix camperitzar una furgoneta?

Més enllà de les autocaravanes i les caravanes, la camperització converteix furgonetes de qualsevol mida en cases sobre rodes, amb l’avantatge de tenir més versatilitat que les anteriors per temes d’espai, en detriment, precisament, d’aquest mateix aspecte. Un vehicle camper és, generalment, una furgoneta de mida mitjana amb totes les comoditats possibles per viatjar i pernoctar de manera independent.

El segment es nodreix principalment de furgonetes tipus Volkswagen California o Mercedes Marco Polo, les reines pel que fa a camperització, encara que també inclou models més petits com la Citroën Berlingo i similars o una mica més grans com la Ford Transit, la Renault Trafic i la Fiat Ducato.

L’elecció del model

Escollir el model que ens vagi millor per a l’ús que en farem és una decisió vital. Cal tenir en compte si el vehicle serà per a ús diari i posterior gaudi o únicament per viatjar. En poden dependre diversos factors, ja que no és el mateix triar un model camperitzat d’origen que un model de base per preparar-lo posteriorment. En dependrà el nombre de places per viatjar i dormir i la versatilitat per a fer-la servir cada dia amb comoditat. Si ens centrem en els models de Volkswagen, referent en el segment, una Califòrnia generalment té quatre places per viatjar, mentre que una Multivan –amb set places d’origen– camperitzada pot tenir cinc places i l’opció de desmuntar tots els accessoris, per fer-la servir al 100% cada dia.

El pressupost és un altre aspecte important, ja que el model Beach de la California surt a partir de 68.790 €, mentre que una Multivan T7 es troba a partir de 51.885 €. El model més bàsic de la gamma, la Transporter, es pot obtenir per 35.730 €, però ens limita a tres persones en viatge, perquè es tracta d’un vehicle comercial. En altres marques, les furgonetes del mateix segment oscil·len en preus a partir dels 28.000 €. El pressupost baixa dràsticament si triem un model més petit i tot dependrà de la necessitat d’espai que es necessiti.

El mercat de segona mà també ofereix oportunitats més econòmiques, ja que podem triar entre models anteriors a preus que oscil·len dels 6.000 als 25.000 €.

El consum del vehicle serà una altra de les opcions a tenir en compte, ja que avui dia l’estalvi de combustible és un altre dels factors de decisió. Des del RACC ja expliquem en aquest article els 10 consells per estalviar combustible.

La elección del modelo, primordial

L’elecció del model, primordial

Per on començo a camperitzar?

Un cop triat el model que se’ns adapti més bé, hem de decidir quins elements volem. Tenim infinitat d’opcions, però hi ha algunes de bàsique per poder ser autosuficients durant una ruta.

Tenir electricitat dins del vehicle és primordial. Per no esgotar la bateria principal, la instal·lació d’una segona bateria és fonamental per evitar sorpreses. Noves preses de corrent, tipus encenedor, d’USB o directes, ens permetran connectar la infinitat d’accessoris que hi ha al mercat.

Els panells solars també ens aporten un extra d’energia, encara que un endoll directe sempre serà la millor opció per connectar-nos a la xarxa sempre que es pugui.

Un altre aspecte primordial són els mobles que hem d’instal·lar. Si bé algunes versions com la Califòrnia o la Marco Polo ja els porten d’origen, en els models normals caldrà instal·lar-los. Per això hem de triar entre un model fabricat d’estoc o una construcció a mida de fusta de contraxapat o de vaixell, les més fiables per a aquests mobles. Les possibilitats són infinites i això ens donarà la superfície final per al llit, la taula i altres comoditats. Aquests mobles, com que són desmuntables, no requereixen homologació, mentre que modificacions com la segona bateria, sí, perquè són una reforma d’importància. Els preus oscil·len des dels 600 € dels més barats als 3.500 € en els models més complexos. Hi ha diversitat de professionals que es dediquen a fabricar-los i la proliferació de fusters especialitzats ens pot ajudar a estalviar una bona quantitat de diners.

Accessoris

A elements bàsics com la segona bateria i els mobles els haurem d’afegir els diferents accessoris de què vulguem disposar.

El sostre que s’obre ens permetrà guanyar entre dues i tres places més per dormir, adaptant la part superior de la furgoneta, amb preus a partir dels 5.000 € amb instal·lació i homologació. Hi ha solucions més econòmiques com les tendes de sostre, però aquests elements dependran de les persones que pernoctin a la furgoneta.

Neveres, dutxes, lavabos portàtils, aigüeres, etc., són altres elements bàsics que ens aporten un extra de comoditat en els viatges i dels quals haurem de disposar per arribar a tot arreu sent totalment autosuficients.

Viatjar amb un vehicle camper ens donarà una llibertat total i amb RACC Caravana no ens haurem de preocupar gens dels contratemps, ja que l’assistència en caravana, camper o autocaravana ens ofereix els millors serveis.

Los accesorios, una parte importante

Els accessoris, una part important