Consells de conducció per a estalviar bateria en un cotxe elèctric
Per: RACC

Els cotxes elèctrics són cada vegada més comuns als nostres carrers, no tant així els punts de càrrega. A pesar que cada vegada és més fàcil recarregar els vehicles elèctrics, els punts d’endoll encara no han arribat a tots els racons d’Espanya. Més enllà de ser previsors amb les rutes, els conductors poden prendre una sèrie de mesures per a estalviar energia, reduir el consum i allargar l’autonomia dels cotxes elèctrics.
El primer que s’ha de tenir en compte a l’hora de conduir un cotxe elèctric, és que a diferència dels cotxes de combustió, no tenen embragatge ni marxes, per la qual cosa a nivell de conducció s’assembla més a un automàtic i només cal preocupar-se d’accelerar i frenar. Però la principal diferència entre tots dos és l’acceleració, per norma general els cotxes de combustió acceleren d’una forma més progressiva i els elèctrics tenen una embranzida més radical.
Això ocorre perquè en els cotxes elèctrics, el parell està disponible des de zero, i per tant al més mínim toc d’accelerador el cotxe sortirà amb força. Per tant, sempre és recomanable trepitjar l’accelerador amb una pressió controlada i progressiva per a evitar esglais. No obstant això, és precisament aquesta potència la que permetrà que conduïm el cotxe d’una forma eficient si som capaces d’aprofitar la inèrcia generada en el moviment.
Els cotxes elèctrics són més eficients en recorreguts urbans, ja que amb el sistema de frenada regenerativa, cada vegada que es frena o es desaccelera la bateria es recarrega. El sistema que porten incorporat transforma l’energia cinètica del vehicle en energia elèctrica en desaccelerar (aixecar el peu de l’accelerador) o frenar, la qual s’utilitza per a recarregar la bateria. I així, els trams de semàfors per exemple, sempre que s’acceleri d’una forma progressiva i suau poden convertir-se en grans aliats de la conducció eficient.
Amb el sistema de frenada regenerativa, en lloc que l’energia es dissipi en forma de calor, com en els frens convencionals, l’energia cinètica es converteix en electricitat i d’aquest mode s’allarga l’abast de la bateria. Per tant, a l’hora de preveure un desplaçament, a més d’optar per recorreguts més plans i rectes, podrem optar per trams urbans que ens permetran treure-li partit a aquest sistema de regeneració i estalviar més bateria.
En aquest sentit, en funció del mode de conducció que es triï, la frenada regenerativa funcionarà amb major o menor retenció i fins i tot en alguns modes quedarà desactivat per a aprofitar tota la potència elèctrica a accelerar. És important, per tant, que en cas de voler estalviar la màxima bateria possible es condueixi el màxim temps possible en el mode eco. Aquest mode de conducció acostuma a ser el més restrictiu amb el lliurament de la potència i més conservador amb la bateria deixant a més els nivells de frenada regenerativa al màxim.
En la majoria de vehicles nous, aquestes característiques poden editar-se i els modes acostumen a poder-se personalitzar per a trobar el balanç adequat a cada conductor i estil de conducció. No obstant això, el quid de la qüestió s’usi el mode de conducció que s’usi, serà una conducció suau i anticipada. Evitant les accelerades i frenades brusques, consumirem molta menys energia.
A més, aprofitant al màxim la inèrcia sempre que sigui possible, podem deixar que el cotxe vagi perdent potència i desaccelerant en lloc de frenar i per tant evitarem accelerar de més i després haver de frenar.
Finalment, hi ha algunes petites accions que podem tenir en compte a l’hora de fer una conducció eficient sigui el que sigui el vehicle que conduïm. Portar una climatització optimitzada, sense abusar de la calefacció o l’aire condicionat ajudarà a mantenir la bateria. I finalment portar els pneumàtics amb la pressió correcta també evitarà sobreesforços al cotxe i per tant a la bateria.