Com circular per una rotonda amb carril bici

Per: Micky

L’auge de l’ús de bicicletes i patinets continua transformant el paisatge i la configuració de les nostres ciutats. El canvi més evident és la instal·lació de carrils bici, de característiques diverses (segregats o no segregats, de sentit únic o de doble sentit, etc.). Creats inicialment per oferir un entorn de circulació més segur per a les bicicletes, aquests carrils acullen també avui els usuaris de patinets elèctrics, el vehicle de mobilitat personal més popular.

Una altra infraestructura que, a poc a poc, comença a arribar al nostre país és l’anomenada “rotonda holandesa”. Definir-la és senzill: una rotonda que integra un anell exterior destinat a carril bici. L’origen d’aquesta denominació tampoc no amaga cap secret: els Països Baixos són la regió que més ha desenvolupat aquesta solució urbanística, en resposta a l’ús massiu de la bicicleta pels seus ciutadans. Com va passar al seu moment amb els carrils bici, tots els usuaris han de conèixer les normes bàsiques de circulació per aquesta nova tipologia de rotonda, perquè sigui realment segura per a tothom.

Elements d’una rotonda holandesa

Com dèiem, la novetat principal de la rotonda holandesa és que compta amb un anell exterior destinat a les bicicletes i els patinets. Aquest anell està segregat dels carrils centrals per illots d’aproximadament un metre d’amplada. Una altra característica bàsica d’aquestes rotondes és que s’ubiquen passos de vianants a totes les cruïlles entre la rotonda i les vies d’entrada, de manera que es garanteix també la circulació segura dels que es desplacen a peu.

La resta d’elements són els habituals en una rotonda, amb un illot central al voltant del qual circulen els turismes, les motocicletes, els camions i la resta de vehicles de motor.

Només és qüestió de prioritat

Encara que sembli una nova complicació en la circulació, les normes de circulació per les rotondes holandeses segueixen els mateixos criteris que s’apliquen a qualsevol altra via o rotonda convencional. Si no hi ha semàfors que les regulin, només és una qüestió de prioritat, amb les normes conegudes per tots: els vianants tenen prioritat sobre qualsevol altre vehicle i les bicicletes i els patinets tenen prioritat sobre la resta de vehicles.

Quant a la circulació per l’interior de la rotonda, també apliquen les normes habituals: tenen prioritat els vehicles que ja hi circulen, ja sigui al carril bici o als carrils centrals.

Màxima precaució i atenció a l’entorn

Encara que s’ha de prestar atenció en qualsevol moment de la conducció, sí que és cert que les rotondes holandeses exigeixen un plus de precaució, ja que concentren diversos col·lectius d’usuaris en una infraestructura nova per a la majoria:

  • Vianants: encara que tinguin prioritat, sempre han de parar atenció a l’arribada de qualsevol vehicle i assegurar-se que els cedeixen el pas.
  • Ciclistes: s’han d’aturar al pas de vianants en cas que una persona estigui creuant o a punt de creuar i, en entrar al carril bici de la rotonda, cedir el pas a les bicis que hi circulin. A més, assegurar-se que són visibles per als vehicles de motor a les cruïlles d’ambdues vies. En abandonar el carril, s’hauran d’aturar novament al pas de vianants.
  • Conductors: han de circular sota la màxima que la resta d’usuaris hi tenen prioritat. Així, han de reduir la velocitat a mesura que es vagin aproximant a la rotonda i aturar-se en cas que hi hagi vianants creuant o a punt de creuar. Just després del pas, trobaran el carril bici, per la qual cosa s’han d’assegurar també que no hi ha bicis circulant. Superat el carril bici, hauran de comprovar que no hi ha vehicles circulant als carrils centrals. A l’interior, les normes ja conegudes: circular preferentment pel carril interior fins arribar a la sortida i desplaçar-se a l’exterior per abandonar la rotonda. És bàsic, més que mai, senyalitzar bé qualsevol moviment.

Fins ara, les rotondes holandeses són poc habituals a Espanya. Entre les inaugurades en els darrers mesos destaquen les de Bilbao o Logronyo. A la resta d’Europa, destaca la Dutch-style roundabout de Cambridge. Aquest cas és interessant perquè, a més de ser la primera que es va inaugurar al Regne Unit, es va construir després d’una consulta popular.

Finalment, i parlant de rotondes adaptades a ciclistes, no és sobrer recordar la solució més avançada arquitectònicament: l’Hovenring d’Eindhoven, en què el carril bici s’eleva sobre la rotonda convencional mitjançant un espectacular sistema de cables.