Els nous models “eco” per al 2024

Per: Revista RACC

Presentem alguns dels models més interessants i atractius que podrem comprar els primers mesos del 2024, tots amb l’electrifi cació per bandera i, la majoria, novetats absolutes en format SUV.

PER VALENTÍ FRADERA

En ple procés de transformació, les marques no paren de treballar en el disseny de vehicles més atractius i eficients. L’electrificació dels motors de combustió i les mecàniques 100% elèctriques són el denominador comú dels models del futur immediat.

Renault Rafale. Nou vaixell almirall.

A partir de l’any vinent, aquest atractiu SUV cupè coronarà la gamma Renault. És el primer model de la nova etapa de disseny de la marca del rombe, liderada per Gilles Vidal, i presenta una evolució treballada en el seu ADN, amb una línia que evoca modernitat i dinamisme. Sobre la plataforma de l’Austral i amb la mateixa longitud (4,70 m) que l’Espace, apunta cap al mercat prèmium i arriba amb una mecànica híbrida autorecarregable de 200 CV. Més endavant hi haurà un híbrid endollable de tracció total i 300 CV.

Opel Astra.El compacte s’electrifica.

La sisena generació de l’Astra ja fa un any que és entre nosaltres, però la seva gamma es continua desenvolupant amb les mecàniques electrificades. La més recent és el GSe, una sigla esportiva històrica que la marca ha recuperat per identificar les versions híbrides endollables més potents. En aquest cas, l’Astra
“Grand Sport electric” ofereix 225 CV i presenta un acabat alt de gamma. Per fi, a finals d’any es llançarà la variant 100% elèctrica, denominada Astra Electric. S’estrenarà amb la carrosseria de 5 portes i, durant el 2024, arribarà el familiar Sports Tourer Electric.

Cupra Tavascan. SUV cupè elèctric.

El 2024 serà un any important per a Cupra. La marca prèmium catalana llançarà dos models totalment nous: el Tavascan i el Terramar. Són dos SUV esportius, però el primer 100% elèctric i el segon un model elèctric de bateria de Cupra després del Born. Presenta una imponent línia cupè, amb un frontal musculós rematat per la nova firma lluminosa de tres triangles de Cupra. A l’interior destaca la consola central amb forma d’espina dorsal. Fa 4,65 m i arribarà amb tres versions, dues de tracció posterior i la VZ, amb dos motors, tracció total i 340 CV. El Tavascan s’ha dissenyat i desenvolupat a Martorell i es produirà a la planta del Grup VW a Anhui, a la Xina.

Lexus LBX. SUV urbà de luxe.

El març del 2024 es començaran a entregar les primeres unitats de l’LBX. És un model transcendental per a la marca prèmium de Toyota, com il·lustren les seves inicials en anglès, Lexus Breakthrough Crossover, que es poden traduir per SUV avantguardista de Lexus. Amb aquest, Lexus penetra en el segment B-SUV, un dels de més tirada a Europa, i es converteix en el model més petit de la marca. L’LBX deriva del Toyota Yaris Cross, però és totalment diferent; fins i tot la distància entre eixos és una mica més llarga. Fa 4,19 m i està propulsat per un motor híbrid autorecarregable de 136 CV (més potent que el del Yaris), amb tracció davantera i, opcionalment, total.

Honda e:Ny1. L’HR-V elèctric.

És el segon cotxe 100% elèctric d’Honda per a Europa, després de l’Honda e, i el primer SUV. De fet, l’e:Ny1 és la variant elèctrica de l’HR-V (un B-SUV). No obstant això, està desenvolupat sobre la plataforma e:N Arquitecture F, específica per a elèctrics. Fa 4,39 m i es diferencia de l’HR-V en el frontal, més agressiu, que li aporta una personalitat diferenciada. El quadre de comandaments també és diferent, ja que substitueix el tauler d’instruments per una pantalla i disposa d’una altra enorme pantalla tàctil de mida A4. Arriba a finals d’aquest any, amb 204 CV i 412 km d’autonomia.

Volvo EX30. Petit i elèctric.

El segment competit dels B-SUV s’anima. Volvo també puja al tren i anuncia l’EX30. Amb 4,24 m de llarg serà el Volvo més curt de la història. I, per descomptat, 100% elèctric. Rèplica a escala de l’imponent EX90, l’EX30 proposa motors de 272 CV i 428 CV i autonomies entre 380 i 480 km. Les primeres unitats ja haurien de circular a l’inici del 2024 i durant l’any vinent arribarà l’atractiva versió campera Cross Country.