SEAT 600 – SEAT Mii: una comparativa singular
Por: RACC Blog
El 31 de juliol del 1973 sortia de la cadena de muntatge de la Zona Franca de Barcelona el darrer SEAT 600 després de 800.000 unitats fabricades des del 1957. Tota una icona social, un mitjà de transport que va portar la llibertat a milers de famílies i que va canviar per sempre la mobilitat a Espanya.
Quan SEAT va anunciar que el deixava de fabricar, la repercussió social va ser enorme i els mitjans de comunicació van omplir portades, reportatges, i molts comentaris van sortir de les plomes més reconegudes. Ara, 40 anys després, la comparativa amb un cotxe actual pot semblar injusta, però és interessant veure com era aleshores i com és avui un “cotxe urbà polivalent”. El cotxe actual per comparar és el SEAT Mii.
A l’hora de posar-nos als comandaments d’un 600 resulta difícil comprendre com podien entrar-hi 5 persones (o més en molts casos) i tot el seu equipatge amb un maleter de 68,5 litres. Indubtablement, les baques eren imprescindibles i al capdavall tot hi cabia, d’una o altra manera. El motor, amb una potència d’entre 18 y 28 CV, permetia mantenir la marxa fins arribar a la destinació.
Està clar que en unes proves de frenada d’emergència, d’eslàlom o d’aparcament la diferència és abismal amb un cotxe actual com el Mii, tal com va poder comprovar el RACC als tests que SEAT va organitzar a la Zona Franca. Però un cop viscuda l’experiència i si deixem de banda mecànica i tecnologia, el 600 ens agrada cada cop més i sense adonar-nos, sucumbim al seu encís, ens imbuïm en un estil de conducció pausada i tenim ganes de sortir a fer quilòmetres i gaudir del paisatge.
Tema tecnològic a banda, la comparativa del preu de venda del cotxe és un dels pocs barems que pot ajudar a situar-nos amb més exactitud. I per prendre un paràmetre real, ens basarem en el sou d’un treballador. El salari mínim mensual del 1973 era de 5.580 pessetes (33,53 €); el salari mínim actual és de 645 €. Un 600 costava de mitjana 63.000 pessetes (378,64 €) i el Mii es ven a partir dels 6.400 €. Per tant, per pagar el 600 calien 11,3 mensualitats, gairebé un any; en el cas del Mii, no arriba a les 10 pagues.
Milers de SEAT 600 segueixen circulant per les carreteres, el cotxe compta amb molts clubs d’amics i és un dels “clàssics” més importants d’Europa. Algun motiu hi haurà.
Fitxa Comparativa
600 | Mii | |
MOTOR | ||
Tipus | Gasolina, 4 cilindres en línia | Gasolina, 3 cilindres -12v |
Cilindrada (cc) | 633/767 | 999 |
Potència màxima (CV/rpm) | 18-28/4600-4800 | 60-75/5500-6200 |
Alimentació | Carburador vertical monocòs | Injecció multipunt |
TRANSMISSIÓ | ||
Tipus | Tracció posterior | Tracció davantera |
Caixa de canvis | Manual 4 velocitats | Manual 5 velocitats |
DIRECCIÓ | ||
Tipus | Cargol sense fi | Assistida electrohidraúlica |
BASTIDOR | ||
Suspensió davantera | Independent, amb “ballestó” transversal i amortidors | Independent tipus McPherson, barra estabilitzadora, molles helicoïdals i amortidors hidràulics |
Suspensió posterior | Independent, amb trapezi oblic, molla i amortidors | Eix semi-rígid, molles helicoïdals i amortidors hidràulics |
FRENS | ||
Davanters/posteriors | Tambor/Tambor | Discos ventilats/Tambor |
DIMENSIONS | ||
Llargària/amplada/alçada (mm) | 3.300-3.320/1.380/1.400 | 3.557/1.641/1.478 |
Pes (kg) | 585-615 | 929-940 |
Maleter (en litres) | 68,5 | 238 |
PRESTACIONS | ||
Velocitat màxima (en km/h) | 90-115 | 160-172 |