La nova era de la Fórmula 1 arriba al Circuit

Per: Albert San Andrés

Tags: ,

Els nous monoplaces ompliran el traçat del 20 al 22 de maig amb l’aforament complet

L’expectació creada pel nou campionat del món d’F1 ha fet penjar el cartell de ‘sold out’ a les taquilles del Circuit de Barcelona-Catalunya, que s’ha vist obligat a reforçar les entrades amb noves grades per ampliar l’aforament. Dos anys sense públic a l’únic esdeveniment de Fórmula 1 a Espanya han estat massa temps i els aficionats no s’han volgut perdre l’espectacle dels nous monoplaces.

El gran circ arriba a Barcelona amb Ferrari i Red Bull com a dominadors del campionat, en el qual Charles Leclerc ha guanyat dues curses (Bahrain i Austràlia) i Max Verstappen, tres (Aràbia Saudita, Emilia Romagna i Miami), sent el francès de l’Scuderia Ferrari el líder del campionat. Carlos Sainz (5è al campionat) i Fernando Alonso (16è) tornaran a centrar el protagonisme al gran premi de casa.

El director del Circuit de Barcelona-Catalunya, Josep Lluís Santamaría, va explicar fa uns dies que “estem molt contents de poder acollir una altra vegada amb capacitat plena el públic al Circuit, després de dos anys sense. A més, en l’àmbit esportiu, aquest any es presenta molt emocionant amb els dos pilots de casa i les novetats que aporta el nou monoplaça”.

Però la principal novetat d’aquest 2022 serà els canvis efectuats a la reglamentació i als nous monoplaces, cridats a revolucionar un campionat dominat per Mercedes en els últims anys, en el qual es pretén que el talent del pilot sigui més decisiu i la igualtat entre cotxes, més gran.

ELS CANVIS

Per arribar-hi s’han implementat una sèrie de canvis, com el retorn de l’efecte sòl, les llantes de 18 polzades i uns cotxes més robustos i més grans, amb un pes mínim de 795 quilos, 43 més que els anteriors. La simplificació dels alerons davanters i del darrere i la desaparició dels bargeboards –les plaques laterals situades darrere de les rodes davanteres– van ser un dels punts als quals aspirava Ross Brawn, que va treballar amb el grup de tècnics que van desenvolupar els nous canvis, que han permès que els laterals resisteixin impactes de més duresa.

Amb aquestes mesures els cotxes no perden càrrega aerodinàmica quan persegueixen un oponent, s’evita l’escalfament excessiu dels frens o la degradació dels pneumàtics, la qual cosa afavoreix les batalles a la pista i la competitivitat.

El redisseny de les llantes també ha estat una de les principals novetats, l’objectiu de les quals és reduir l’escalfament d’uns pneumàtics dels quals també s’han redissenyat la seva carcassa i els compostos.

Els cada cop més alts costos de desenvolupament dels monoplaces també s’han volgut frenar, amb la simplificació de molts components, l’estandardització d’altres i el cost més baix de moltes de les peces que componen el vehicle, afavorint que la sostenibilitat financera dels equips no es veiés afectada en el futur. Per això també s’ha marcat un sostre pressupostari de 124 milions d’euros per temporada.

Pel que fa a la normativa, s’han introduït canvis a les proves del túnel de vent, reduint el nombre de testos permesos segons la classificació de l’equip durant la temporada anterior –a millor classificació, menor nombre– i s’ampliaran a sis les curses a l’esprint (Bahrain, Imola, Mont-real, Red Bull Ring, Zandvoort i Interlagos).

Amb tot això, el GP Pirelli d’Espanya de F1 al Circuit de Barcelona-Catalunya tornarà a omplir les grades i a ser una festa com anys enrere.