Tot el que necessites saber per ser autònom

Per: David Felipe

ser autonomo

Cada cop són més els empleats que decideixen llançar-se a l’aventura de ser autònom. De fet, les xifres de nous inscrits a la Seguretat Social han augmentat molt aquests últims anys de pandèmia. A molts emprenedors, aquesta crisi sanitària els ha servit per donar forma al seu nou projecte i establir les bases del negoci. Però abans de començar aquesta nova etapa laboral, hi ha diversos passos claus que cal seguir, si vols instal·lar-te pel teu compte. A continuació, els dos passos més importants i els cinc errors que cal evitar per ser autònom a Espanya.

Quins avantatges té ser autònom?

  • Facilitat de progressar professionalment, ja que pots créixer al ritme que vulguis.
  • Treballar per a diversos projectes alhora i aprendre de tots.
  • Adaptar la feina a les teves necessitats i al teletreball, fet que facilita la conciliació personal i familiar.
  • Possibilitat de deduir l’IVA de les despeses mensuals com ara el telèfon, desplaçaments, dietes, etc.

Passos per donar-se d’alta com a autònom

Pas #1: donar-se d’alta a la Seguretat Social

El primer que cal fer per ser autònom és donar-se d’alta al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA). Per afiliar-s’hi només necessites crear el teu compte a la seu electrònica de la Seguretat Social i emplenar totes les informacions requerides. És crucial tenir en compte elements com la base de cotització, les possibles bonificacions a què tenim dret, com la de la tarifa plana per reduir la quota mensual el primer any. A partir de llavors, totes les gestions les podràs fer on line (cotització, recaptació, notificacions i comunicacions) al teu espai de la Seguretat Social.

Pas #2: informar l’Agència Tributària del nou estatut

Quan el procés a la Seguretat Social està validat, has d’avisar Hisenda del canvi d’activitat. Per això hauràs d’emplenar el formulari 036 i enviar-lo de manera electrònica o presentar-lo directament a la seu de la teva Agència Tributària per poder gestionar els impostos. La paperassa per ser autònoma pot ser complicada, però, sobretot, no perdis la calma, perquè és fonamental omplir bé tots els formularis sense cap error en funció de la teva activitat empresarial i complir amb els terminis de presentació.

Per estar tranquil del tot i protegit, et recomanem l’assegurança d’autònom per baixa laboral.

Els cinc errors que cal evitar abans de ser autònom

  • No demanar la capitalització de l’atur, és a dir, aprofitar aquests diners per arrencar el teu negoci nou.
  • No avisar Hisenda del canvi laboral, és molt important que ho facis després de donar-te d’alta a la Seguretat Social.
  • Equivocar-se amb el número IAE que defineix la nostra activitat. La sanció imposada per aquest error pot arribar als 250 €.
  • Desaprofitar les bonificacions per inici d’activitat, com ara la quota reduïda per a autònoms en els primers mesos d’activitat.
  • No declarar la teva oficina a casa. Si treballes en remot, pots declarar la teva zona de treball a casa com a lloc d’activitat professional i així deduiràs algunes despeses.

Busques inspiració per començar un negoci propi? Descobreix el projecte emprenedor de Carla de Fontcuberta a #EmprenedoresRACC.