Conèixer la normativa és clau per integrar els patinets

Por: RACC Blog

Els desplaçaments en vehicles de mobilitat personal (VMP) són els únics que van créixer a Barcelona durant el 2020. La majoria dels usuaris fa menys d’un any que els utilitzen per moure’s per la ciutat i, per aquest motiu, la conscienciació i la formació són essencials per garantir-ne la convivència amb altres mitjans de transport.

L’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP), i especialment dels patinets elèctrics, ha crescut ràpidament a Barcelona, sobretot durant el darrer any, ja que el context de la pandèmia ha impulsat nous hàbits. Aquesta tendència comporta la necessitat de regular l’ús d’aquests nous vehicles i d’analitzar i avaluar el comportament dels seus usuaris. I això és el que fa l’informe El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona del RACC.

A la capital catalana, l’any 2020 es feien gairebé 50.000 desplaçaments diaris amb VMP, segons la darrera Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Malgrat que l’ús dels patinets representa només el 0,85% del total dels desplaçaments a la ciutat, el seu creixement supera el d’altres mitjans de transport, ja que va ser l’únic que va créixer al llarg de l’any passat en el context de la pandèmia (un 17,6% en comparació amb els desplaçaments en VMP del 2019).

Difondre la normativa

La necessitat de formació i de conscienciació dels usuaris de VMP és encara una assignatura pendent. Així ho reflecteix l’informe, del qual es desprèn que els enquestats desconeixen els aspectes bàsics de la normativa per circular en patinet, com ara l’ús d’elements de protecció o senyalització, o els espais per on poden fer-lo servir.

Segons la normativa vigent, els VMP poden circular per carrils bici a la vorera, carrils bici a la calçada, carrers de plataforma única on poden circular vehicles, calçada de les zones 30 i als parcs, anant a poca velocitat. Tot i això, bona part de les persones que circulen en patinet no coneixen aquestes normes.

El 37% admet que se salta el semàfor a les calçades pedalables, i un 22% afirma que no respecta el pas de vianants quan va per la calçada pedalable. A més, quan no hi ha un espai habilitat específicament per a ells, el 43% dels usuaris enquestats admet que opta per circular per la vorera amb el patinet en marxa, i un 41% per la calçada, tot i que no està permès. Pel que fa a la velocitat, el 94% dels usuaris de patinets no respecta el límit quan circula per un carril bici a la vorera, establert en 10 quilòmetres per hora.

En canvi, en el cas del carril bici a la calçada, el 97% dels usuaris diu que compleix el màxim establert en 25 km/h. En tot cas, només un 13% reconeix haver estat multat algun cop mentre circulava en patinet, xifra que s’ha duplicat respecte de l’any passat. Aquest desconeixement de la normativa té un impacte rellevant en termes d’accidentalitat.

Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, els accidents amb implicació de VMP són els que més augmenten després dels de les motos. L’any 2020 es van registrar 598 accidents amb patinets. Es tracta bàsicament d’accidents lleus, malgrat que el primer semestre d’aquest 2021 ja hi ha hagut dues víctimes mortals.

Cal destacar també que, de les persones que van en patinet, més de la meitat (57%) se senten vulnerables quan circulen per Barcelona, sobretot davant dels vehicles de motor. Aquesta dada contrasta amb el fet que els vianants no els generen inseguretat, però, en canvi, estan involucrats en un 26% dels accidents.

Recomanacions del RACC

En aquest context, el RACC demana baixar els carrils bici a la calçada per reduir l’accidentalitat i els conflictes entre VMP i vianants; millorar el disseny de la xarxa viària perquè els usuaris de VMP la utilitzin correctament; i evitar que es faci servir la vorera allà on no hi ha carril bici per circular. També recomana accions per minimitzar les males pràctiques, campanyes de convivència amb els diferents mitjans de transport i el foment del coneixement de la normativa bàsica.

Al mateix temps, proposa establir una assegurança de responsabilitat civil obligatòria general i impulsar el registre de VMP, entre d’altres suggeriments. Es tracta de mesures alineades amb les necessitats dels usuaris de VMP, ja que, segons l’informe, aquests valoren positivament l’existència de carrils segregats del trànsit (79%), la continuïtat de la xarxa (66%) i la convivència amb els ciclistes (60%).

En canvi, suspenen l’oferta d’aparcament segur (81%) i de punts de recàrrega (78%), així com la prohibició de circular per calçada i vorera quan els VMP no disposen d’un espai específic (56%).

Perfil dels usuaris

L’edat mitjana dels usuaris de VMP enquestats se situa en els 33 anys. Més de la meitat, el 56%, indica que fa menys d’un any que es mou en VMP, xifra que arriba al 58% en el cas de les dones, que són les usuàries més recents. Les dades també apunten que el 83% de les persones que ara es desplacen en patinet provenen de la mobilitat activa, és a dir, d’anar a peu o en bicicleta (un 43%), i del transport públic (40%).

Els motius pels quals molts ciutadans han optat pel patinet són variats. Els que abans tenien una mobilitat activa han canviat per factors com la rapidesa (61%), perquè han de fer recorreguts amb pendents (19%) o per motius d’higiene, com ara evitar suar (13%).

En canvi, els usuaris que abans es movien en transport públic han decidit començar a fer servir el VMP per estalviar diners (38%), per comoditat (30%), per rapidesa (27%) i per por als contagis de la covid-19 (20%). De fet, entre els qui han començat a fer servir el patinet per la pandèmia, el 73% afirma que no tornarà al seu mitjà de transport anterior.

Font: Revista RACC per Judit Monclús