Els patinets, ara més segurs

Por: RACC Blog

La Direcció General de Trànsit (DGT) acaba de reformar la Llei de Trànsit per deixar clares les condicions en què poden circular els VMP (Vehicles de Mobilitat Personal). Una normativa que ja és vigent des del passat 2 de gener i que ha tingut en compte l’ordenança de circulació que la ciutat de Barcelona va establir de manera pionera per regular els VMP l’any 2017.

Normativa dels VMP

  • Es consideren vehicles a tots els efectes, per tant, estan obligats a complir les normes de circulació i poden ser sotmesos a control d’alcoholèmia o drogues.
  • La velocitat de circulació és d’entre 6 i 25 km/h, en funció de la infraestructura.
  • 16 anys és l’edat mínima per poder conduir-los.
  • Són vehicles per a una única persona, cosa que els invalida per portar els nens i nenes a l’escola.
  • Cal disposar d’un certificat de circulació per tal d’acreditar que compleixen amb els requisits tècnics.

Tenen prohibit circular per…

  • Voreres i zones de vianants.
  • Vies interurbanes, travesseres, autopistes, autovies i túnels urbans.

Poden circular per…

  • Carrers de plataforma única (sempre que no s’hi prohibeixi la circulació de vehicles).
  • Calçada dels Carrers 30 (a un màxim de 25 km/h).
  • Carrils bici a la vorera (a un màxim de 10 km/h).
  • Carrils bici a la calçada (a un màxim de 25 km/h), amb l’obligació de reduir la velocitat als passos devianants.
  • Parcs, a un màxim de 10 km/h i respectant la prioritat dels vianants.

Sancions:

  • A Barcelona, l’import de les sancions oscil·la entre els 100€ per una falta lleu i els 500€ per una de greu.
  • El 2020, tot i els mesos de confinament, les multes van augmentar a Barcelona un 29% i van arribar a les8.492 denuncies a particulars.
  • Majoritàriament corresponen a conductes de risc i a la circulació per llocs on està prohibit, bàsicament les voreres.

Accidents:

  • Els patinets s’han vist implicats en 504 accidents a Barcelona, el 2020.

 

El casc i l’assegurança han de ser obligatoris?

La nova normativa de la DGT deixa en mans dels ajuntaments decidir si es convertirà en obligatori l’ús del casc i la necessitat de tenir contractada una assegurança per circular amb VMP. L’Ajuntament de Barcelona ha comunicat que traslladarà aquesta consulta a les entitats que formen part del Pacte per la Mobilitat, un espai de participació format per associacions, administracions i entitats de la ciutat que vetllen per un model de mobilitat sostenible i segura a Barcelona.

El RACC forma part del Pacte per la Mobilitat des de la seva creació l’any 1998 i fa temps que recomana l’ús del casc i d’una assegurança de responsabilitat civil quan se circula en patinet, per qüestions de seguretat. Les mesures es podrien convertir en obligatòries d’aquí a un any si reben l’aval de les entitats que conformen el Pacte per la Mobilitat. No es preveu, d’entrada, que l’obligació de circular amb casc afecti les bicicletes.

La millor protecció quan et desplaces amb el teu patinet, RACC Scoot t’ofereix assistència en cas de patir alguna avaria o accident.

Font: Revista RACC