Els usuaris de patinet són joves i demanen millores

Per: Revista RACC

El 3r Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i els seus accessos del RACC analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen habitualment en patinet i altres VMP.

PER AGUSTÍN RODRÍGUEZ

Entre el 2021 i el 2022 els desplaçaments dins de Barcelona amb VMP van créixer un 86%. Davant d’aquest augment, el Baròmetre analitza la relació d’aquest mitjà de transport amb la resta de la mobilitat de la capital i els accessos des de la seva àrea d’influència.

Les 4.400 enquestes fetes a peu de carrer i les 800 observacions a VMP en circulació permeten traçar un perfil de l’usuari de patinet: joves, insatisfets amb la infraestructura i les normes imposades als VMP i amb poques nocions sobre reglament i seguretat viària.

El Baròmetre del RACC indica que un 85% dels usuaris de patinet diu que s’ha trobat vehicles aturats, estacionats o circulant pel carril bici i un 51% destaca que s’ha sentit vulnerable per la falta de respecte de la distància de seguretat per part d’altres vehicles.

De les dades totals de l’enquesta se’n desprèn que un 53% involucra altres modes de transport en els accidents, majoritàriament altres VMP (24%), vianants (18%) i cotxes (18%).

El 83% dels usuaris de patinet afirma que no està satisfet amb l’accessibilitat de la xarxa, el disseny de carrils o la senyalització.

Els usuaris atorguen un aprovat just a la seguretat de la infraestructura de circulació a Barcelona i els seus accessos. Destaca que vuit de cada deu de les persones que es mouen en patinet valoren negativament que no hi hagi un servei de sharing a Barcelona i la seva àrea metropolitana.

Menys mobilitat activa

Un 38% dels usuaris afirma que abans utilitzava el transport públic, mentre que un 21% anava amb bicicleta i un 19% era vianant.

La xifra que ha baixat respecte a l’any anterior en trajectes interurbans és la de conductors que opten per un transport més sostenible, un 10% dels usuaris provenen del cotxe o la moto, un percentatge que s’elevava al 21% respecte al que es va publicar el 2022.

Normativa i sinistralitat

Quant a l’actitud viària, el 54% se salta els semàfors si no passa ningú pel carrer, el 42% va en direcció contrària o per la vorera per guanyar temps, el 40% admet que supera la velocitat màxima i el 10% reconeix que el seu patinet està trucat. Malgrat tot això, respecte a la seva actitud viària, els usuaris es posen una nota de 6,9.

En detall, els patinets estan implicats, segons les xifres de sinistralitat del 2022, en el 6,4% dels sinistres de trànsit, molt lluny del 35% dels turismes o el 31,8% de les motos. El 20% d’entrevistats diu que ha estat multat com a mínim en una ocasió, una xifra que contrasta amb el 7% que es reflectia en el Baròmetre del 2020.

Tipus de desplaçament

Els usuaris de patinet continuen fent més de dos viatges diaris amb aquest mitjà de transport. El 52% són per lleure o gestions, és a dir, mobilitat no obligada. Un 28% dels viatges són per feina o estudis.

Una dada que no ha variat excessivament respecte a baròmetres anteriors és que els VMP es continuen utilitzant principalment per a desplaçaments de curta distància, de manera similar a les bicicletes. Concretament, el 80% són inferiors a 5 km i en el 30% dels casos tenen una durada de menys de 10 minuts.

Infraestructures escasses i vulnerables

L’accessibilitat de la xarxa no és l’única queixa amb la infraestructura, ja que un 82% d’usuaris de VMP indica que tampoc no està satisfet amb els carrils bici bidireccionals i la senyalització d’orientació actual.

La prohibició de circular per la vorera és la norma que desperta més rebuig, amb gairebé tots els usuaris enquestats (99%) en contra.

El 90% dels enquestats no està satisfet amb l’oferta actual d’estacionaments segurs i cap de les persones enquestades ho està amb la xarxa de recàrrega de patinets elèctrics, mentre que el 50% no coneix la nova xarxa pedalable barcelonina inaugurada el 2022.

El 55% confessa que s’ha sentit vulnerable a bord del patinet i el 15% assegura que ha tingut alguna vegada un accident que ha implicat danys personals, xifra que implica 1 de cada 7 usuaris de patinet. En el 79% de casos, l’usuari no havia contractat cap mena d’assegurança per a patinets o VMP.

Sancions econòmiques

El 20% dels usuaris de VMP diu que l’han multat mentre circulaven en patinet, un percentatge que ha incrementat respecte al 1rBaròmetre del RACC (2020), que registrava un 7% d’enquestats que havia estat multat alguna vegada. D’aquests, el 59% són homes i el 41% dones.

Més de la meitat dels usuaris afirma que està a favor de multar en cas que s’incompleixi la normativa.

Millores acceptades

Els usuaris d’aquests vehicles de mobilitat també es van pronunciar sobre les mesures de millora de la convivència entre patinets, bicicletes i vehicles que actualment estan sobre la taula.

La mesura més ben acceptada, un 64% a favor, és una formació viària obligatòria per a les persones que circulen en patinet i que no disposen de permís de conduir de cotxe o moto.

Si bé és una queixa recurrent, menys de la meitat de les persones enquestades aprova millorar la xarxa d’aparcaments segurs com a mesura que s’ha de prioritzar. L’aprovació d’admetre els VMP al transport públic té un 37% de suport. D’altra banda, el 53% manifesta que els seus desplaçaments habituals han estat afectats per la prohibició indefinida que es va fer efectiva a tots els mitjans de transport públic de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona.

Les recomanacions del RACC

A partir de les dades analitzades, el RACC llança una sèrie de recomanacions per millorar el servei i la mobilitat.

En primer lloc, cal garantir que la xarxa sigui de qualitat, coherent, accessible, eficaç i directa. Hauria d’estar ben senyalitzada i coordinada amb la resta
d’usuaris de les vies i ser atractiva, minimitzant parades.

És important complementar-la amb una xarxa d’estacionaments segurs i còmodes amb infraestructura de recàrrega que estigui habilitada també a la xarxa d’aparcaments públics de Barcelona.

També s’ha d’impulsar la formació, implantant l’educació viària a les escoles amb èmfasi en la circulació correcta amb VMP i bicicleta per a usuaris de més de 16 anys amb campanyes de sensibilització, i destacant la normativa bàsica de circulació.

En l’àmbit sancionador, cal establir una assegurança de responsabilitat civil i incrementar el control. En l’àmbit laboral, cal incrementar la formació i el coneixement dels treballadors.