L’assignatura pendent per a una mobilitat segura

Per: Revista RACC

moto barcelona

El RACC ha elaborat un estudi en què analitza el perfil i els hàbits dels motoristes a Barcelona, la ciutat amb més densitat de motos per habitant d’Europa, però també on el 47% d’aquests usuaris considera perillós circular.

Un dels principals trets distintius que caracteritzen la mobilitat a Barcelona respecte a altres ciutats és l’elevada presència de la moto. Als seus carrers, cada dia es produeixen al voltant de 450.000 desplaçaments amb moto en què l’origen o la destinació estan dins de la mateixa ciutat. De fet, l’any 2020, a la capital catalana hi havia censades 271.090 motocicletes i ciclomotors, que representaven el 33% del parc de vehicles, un percentatge força superior als equivalents català (20%) i espanyol (15,4%). A més, el nombre de motos que preveu el cens municipal ha augmentat un 6,7% en l’última dècada i ja es tracta del mitjà de transport que més ha crescut, juntament amb les furgonetes.

Respecte a altres ciutats europees, Barcelona és la metròpoli amb més ràtio de motos per habitant, amb 0,17, per davant de Roma (0,13), Milà (0,13), València (0,12) o Madrid (0,08). En el rànquing de motos per quilòmetre quadrat de superfície, és també la ciutat líder, amb 2.660 motos per quilòmetre quadrat. Tanmateix, l’alt ús de la moto a la ciutat comtal va acompanyat d’una sinistralitat elevada. Tot i que només fan el 6,2% del total de desplaçaments a la ciutat, els motoristes estan implicats en el 36% dels accidents i representen, a més, el 51,4% de les víctimes mortals en sinistres viaris a Barcelona. Entre el 2010 i el 2020, més de la meitat de les víctimes mortals en accidents de trànsit a Barcelona van ser motoristes i, el 2021, 8 dels 12 morts en sinistres circulaven amb moto. La tendència es manté aquest 2022, ja que a mitjan maig ja eren 8 els motoristes que han mort a la ciutat.

Davant d’aquesta situació, el RACC ha elaborat un estudi que analitza en profunditat els hàbits i comportaments de les persones que es desplacen amb motocicleta i ciclomotor per la capital catalana. També avalua el perfil i la percepció de l’entorn que tenen els motoristes. L’anàlisi està basada en més de 13.000 observacions i 600 entrevistes en profunditat a usuaris de motocicletes sobre qüestions com la situació particular de la moto a Barcelona, les raons per les quals utilitzen aquest vehicle, així com quines són les seves percepcions de seguretat i accidentalitat. A l’informe, el Club també planteja diferents propostes i recomanacions per integrar la moto a la mobilitat futura de la ciutat.

Perfil i hàbits

Segons l’informe del RACC, el 59% dels motoristes tenen més de cinc anys d’experiència circulant per la ciutat, mentre que només el 19% fa menys d’un any que la utilitzen. Pel que fa a la freqüència, el 69% dels motoristes enquestats utilitza la moto més de dos dies per setmana. Aquest percentatge canvia segons si són usuaris de motos privades o compartides. Entre els propietaris de motos privades, el 45% la utilitza molt freqüentment, més de quatre dies per setmana. En canvi, la majoria d’usuaris de motos compartides la utilitzen un dia a la setmana (el 47%) o molt esporàdicament (el 44%). Així mateix, es pot destacar que la comoditat i la rapidesa són les característiques més ben valorades pels motoristes sobre l’ús dels vehicles de dues rodes, seguides de la flexibilitat, segons apunta l’anàlisi del RACC.

habitos en moto

habitos moto 2

En el marc de l’estudi, el RACC ha fet observacions del comportament dels motoristes. Malgrat que en el 74% dels casos s’observen conductes correctes de circulació per part dels motoristes, en un 26% encara es detecten actituds que poden posar en risc la seva integritat o la de la resta d’usuaris, en situacions propícies a aquestes pràctiques. En aquest sentit, per exemple, l’anàlisi identifica que el 45% dels motoristes no cedeixen el pas correctament als passos de vianants o que en els moments de més congestió a les vies ràpides amb carrils amples, com la ronda de Dalt, la ronda del Litoral o l’avinguda Meridiana, els motoristes circulen entre carrils, i un 36,7% d’aquests avancen fent ziga-zaga.

La seguretat, la clau

Per garantir el bon ús de la moto, cal millorar la seguretat dels usuaris d’aquest tipus de vehicle. És més, aquesta situació es reflecteix fins i tot en la percepció dels mateixos usuaris, ja que un 47% dels motoristes enquestats creuen que és perillós circular amb moto per Barcelona. D’aquests, el 22% ho consideren molt perillós i el 25%, força perillós. Només un 19% creu que no ho és.

L’estudi del RACC també recull els espais de Barcelona que els motoristes consideren més perillosos per circular. En la primera posició del rànquing hi ha la rotonda de la plaça d’Espanya (29%). A poca distància, la segueixen la ronda del Litoral i la ronda de Dalt, i també el carrer Aragó, amb un 26%. Completen la llista la ronda del Mig (24%), el carrer de Balmes (17%) i la plaça de Francesc Macià (14%).

D’altra banda, el 53% dels motoristes enquestats consideren poc segurs els girs en encreuaments amb carrils bici de doble sentit, ja que opinen que és l’element més perillós de la ciutat per circular amb moto. A més, el 54% dels motoristes consultats creuen que aquest tipus d’encreuaments també són perillosos per a les bicicletes i els VMP. Pel que fa a altres elements, el 52% dels motoristes consideren insegures la pintura a l’asfalt i els coixins berlinesos per reduir la velocitat.

En aquest context, la nota que els motoristes posen al seu civisme quan circulen per Barcelona és de 6,21 punts sobre 10. Els que han respost amb una nota inferior al 6 justifiquen que el poc civisme del conjunt d’usuaris de la via pública a la ciutat i voler anar al més ràpid possible amb moto els porta a ser incívics (42% dels enquestats), i que els mals hàbits per reduir el temps d’espera en les congestions també els porta a cometre infraccions (el 36%). L’estudi del RACC també incideix en les mesures de l’Ajuntament de Barcelona que concerneixen els motoristes. La menys popular entre els motoristes és l’eliminació de carrils de circulació, pel seu impacte en la fluïdesa del trànsit: el 59% dels enquestats es posiciona en contra, el 34% ho veu poc encertat i el 25%, gens encertat.

Recomanacions del RACC

Després de dur a terme aquest estudi i analitzar la realitat de la moto a Barcelona, el RACC recomana que s’estableixi una estratègia general que permeti aprofitar els avantatges que ofereix i minimitzar-ne els inconvenients. En aquest context, pel que fa a la millora de la seguretat viària, el Club aconsella millorar la infraestructura, com el redisseny dels encreuaments, que s’han confirmat com els espais de més perillositat, així com millorar el control semafòric i revisar els encreuaments, els carrils bici de doble direcció i l’adherència del paviment pintat.

Així mateix, la millora d’aquests elements ha d’anar acompanyada de campanyes d’informació i de conscienciació, especialment entre el col·lectiu dels motoristes, però també per a la resta d’usuaris. El Club també considera important oferir cursos de conducció segura per a motoristes que per metin recuperar punts del carnet de conduir, dur a terme campanyes de seguretat viària específiques per a cada infraestructura viària i intensificar el control sobre els comportaments de risc dels motoristes. A més, és igualment recomanable incrementar la vigilància i el control per evitar les males pràctiques.

Respecte a la convivència de la moto a l’espai públic, el Club advoca per crear més places d’estacionament fora de les voreres, com per exemple a la calçada o en aparcaments subterranis, amb l’objectiu d’alliberar-les de motos a través d’un estudi barri a barri de la situació que permeti plantejar opcions dinàmiques. El RACC també incideix en la necessitat d’apostar de manera decidida per la motocicleta elèctrica i potenciar-ne tots els avantatges.

Por Judit Monclús Revista RACC