Novetats de la normativa dels patinets

Per: Deyanira García

El món de la mobilitat va experimentar un canvi amb la irrupció i l’auge dels vehicles de mobilitat personal (VMP). Des d’aleshores, van canviar substancialment els hàbits de transport, i en moltes ciutats també va suposar una transformació en termes d’urbanisme. Tot enfocat per promoure un canvi cap a un transport més eficient, sostenible i adaptat a les necessitats de cada dia.

Tot i això, a mesura que aquests mitjans de transport han guanyat popularitat, la seguretat s’ha convertit en un factor crucial per garantir un viatge protegit i sense contratemps.

L’ajust i l’evolució de les normatives al voltant dels vehicles de mobilitat personal (VMP) serveixen per promoure un entorn viari més segur i protegit. Aquests canvis tenen com a objectiu principal enfortir la seguretat tant dels usuaris com dels transeünts a les ciutats, garantint un desplaçament més fiable i protegit.

Canvis a partir del 2027

El 2027 és una data marcada en vermell. I és que a partir de llavors els VMP que no comptin amb l’homologació corresponent no podran circular.

Actualment, des del 2 de gener del 2021, pels carrers espanyols no pot circular qualsevol patinet, sinó únicament aquells que compleixen amb:

  • Una potència màxima del motor de 500 V.
  • Velocitat màxima de 25 km/h.
  • Pes màxim, incloent-hi l’usuari i la càrrega, de 100 kg.
  • Eficient sistema de frenada i timbre, aquest últim només utilitzat per alertar altres usuaris.

Per aconseguir que tots els patinets estiguin homologats, els VMP que es comercialitzin a partir del 22 de gener del 2024 ja comptaran amb un certificat de sèrie. Mentre que els propietaris individuals que hagin comprat el VMP anteriorment també podran aconseguir l’homologació a través d’alguns dels laboratoris autoritzats per la DGT, sempre que el model es reculli al llistat de la DGT. Així que, si estàs pensant comprar-te un patinet i vols poder utilitzar-lo més enllà del 2027, és recomanable que primer consultis si hi està inclòs.

D’aquesta manera, a partir del 22 de gener del 2027 tots els patinets que circulin estaran homologats, cosa que haurà de quedar reflectida a la placa que s’haurà de portar al VMP.

Carnet obligatori, sí o no?

Per poder portar un patinet no cal cap carnet especial. Però el que sí que és un requisit imprescindible és complir amb les normes bàsiques de circulació, ja que només així es garanteix la seguretat, tant pròpia com aliena.

Aquestes normes impliquen respectar els senyals, semàfors, circular pel carril bici o calçada (mai per la vorera, autopistes ni autovies) i, sobretot, evitar situacions de risc.

En aquest punt, és important ressaltar que tampoc no és necessària una assegurança obligatòria, encara que sí que és recomanable tenir una assegurança de responsabilitat civil que empari l’usuari de VMP si es produeix un accident.

Multes al conductor

La inexistència d’un carnet no eximeix el conductor irresponsable de poder ser sancionat, si hi ha comportaments que posin en dubte la seguretat viària.

Així doncs, els gestos i les sancions corresponents són les següents:

  • Sanció de 100 €, si circulen més d’una persona al patinet.
  • Sanció de 200 €, si se circula per zones de vianants, autopistes i autovies.
  • Sanció de 200 €, per fer servir auriculars o el telèfon mòbil.
  • Sanció de 200 €, si se circula sense llums.
  • Sanció de 200 €, si se supera la velocitat màxima permesa (25 km/h).
  • Sanció de 500 €, si es modifica o altera la configuració original de fàbrica del VMP.
  • Sanció entre 500 i 1.000 €, si se supera els nivells permesos de la taxa d’alcoholèmia.
  • Sanció de 1.000 €, si es condueix sota els efectes d’estupefaents.

Tipus de VMP

Segons la DGT, els VMP es divideixen en dues categories: els d‘ús personal i els destinats al transport de mercaderies o altres serveis.

La principal diferència és que els utilitzats per al transport tenen, com a mínim, tres rodes, dues de les quals han d’estar a l’eix de la càrrega. També és obligatori que portin intermitents davanters i del darrere, retrovisors, dos frens més un d’estacionament i, a més, el compartiment de càrrega ha d’estar perfectament ancorat, sense que es produeixi cap moviment.

Pel que fa a les característiques tècniques, són les següents:

VMP personal

VMP de transport de mercaderies o altres serveis

Alçada màxima:1.400 mm

Amplada màxima: 750 mm

Velocitat: entre 6 i 25 km/h

Longitud màxima: 2.000 mm

Massa en ordre de marxa màxima:50 kg

Potència nominal: menor o igual a 1.000 W sense autoequilibri i menor o igual a 2.500 W amb autoequilibri

Alçada màxima: 1.800 mm

Amplada màxima: 1.000 mm

Velocitat: entre 6 i 25 km/h

Longitud màxima: 2.000 mm

Massa màxima tècnicament admissible:menor a 400 kg

Potència nominal:menor o igual a 1.500 W