Reduir la velocitat i conèixer la normativa, les claus per integrar els VMP

Per: Núria Sales

Més formació i més conscienciació dels riscos de la velocitat quan se circula en vehicles de mobilitat personal (VMP) són els reptes principals que cal abordar per garantir la millora de la convivència amb altres mitjans de transport. Aquestes conclusions es desprenen del 2n Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i els seus accessos, que impulsa el RACC.

El paper que tenen els VMP (vehicles de mobilitat personal) en la nova mobilitat urbana i en la promoció de la sostenibilitat és innegable. Però l’incompliment de la normativa i la rapidesa de circulació per part dels usuaris de VMP continuen sent un repte perquè la seva integració en l’ecosistema urbà actual sigui plena.

Aquesta és la conclusió principal del 2n Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i els seus accessos, l’estudi que, per segon any consecutiu, elabora el RACC, i que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres vehicles de mobilitat personal per la ciutat i, també, pels accessos principals de la capital catalana.

L’anàlisi del mitjà de transport d’incorporació més recent en la mobilitat urbana, punta de llança de l’anomenada micromobilitat, se sustenta en l’observació de més de 4.500 VMP als carrils bici i la realització de 800 enquestes a usuaris d’aquesta nova tipologia de vehicles.

L’excés de velocitat, principal assumpte per resoldre

Que els patinets elèctrics circulen a Barcelona més ràpid del que és permès és fàcil de corroborar. N’hi ha prou amb passar una estona a qualsevol cantonada de la ciutat per constatar que un bon nombre d’usuaris dels vehicles de mobilitat personal (VMP) sol superar el límit establert per a aquesta mena de vehicles. El 2n Baròmetre posa xifres a aquesta realitat palpable a peu de carrer: un 60% dels usuaris de patinet admeten que circulen a més velocitat de la permesa. No es tracta d’un fet banal, ja que en l’edició anterior del Baròmetre, l’any passat, el 19% dels enquestats reconeixia que sobrepassava els límits de velocitat, una xifra que s’ha multiplicat per tres en un any.

Les observacions que s’han dut a terme aporten detalls sobre l’excés de velocitat dels usuaris de patinet: el 98% no compleix el límit de velocitat dels carrils bici a la vorera (10 km/h), però la immensa majoria (98%) sí que compleix el límit de 25 km/h als carrils bici a la calçada i el 16% no respecta el semàfor en vermell quan circula pel carril bici a la calçada.

Conèixer les normes afavoreix la seguretat viària

Malgrat que el coneixement de la normativa d’ús dels VMP ha millorat —el 2021 el 51% afirmava que en desconeixia els aspectes bàsics i ara és el 32%—, hi continua havent confusió i desconeixement en elements clau per a la seguretat viària.

La possibilitat de circular per les voreres en patinet és l’exemple principal d’aquesta desinformació. El 68% dels usuaris de VMP pensa que està permès en alguns casos, quan en realitat no ho està. La indisciplina, en tot cas, continua present, ja que el 75% reconeix que circula per la vorera en alguna ocasió. El mateix percentatge afirma que desconeix que la llum és obligatòria a la nit; el 66% no sap que el casc, tot i que no és obligatori per als adults, sí que és recomanable i constitueix un element vital de seguretat, ja que pot evitar seqüeles importants en cas d’accident. També destaca que el 41% admet que circula amb els auriculars posats i el 35% que utilitza mòbil, unes pràctiques no permeses i que són un gran distractor.

Destaca en negatiu que el 16% dels usuaris de VMP entrevistats admeten que han trucat el seu vehicle perquè pugui córrer més (davant del 9% del 2021); el 61% diu que circula contra direcció o per la vorera per anar més de pressa, i 6 de cada 10 se salten els semàfors si no hi ha altres vehicles circulant.

Un mitjà de transport jove i per a joves

Quin és el perfil de la persona que es desplaça en patinet per Barcelona i els seus accessos? Es tracta d’una persona jove, el 76% dels enquestats té entre 16 i 35 anys, i bàsicament l’utilitza per anar a treballar i a estudiar (72%), amb més de 2 viatges diaris (2,7 de mitjana).

Sigui com sigui, el creixement exponencial dels vehicles de mobilitat personal (VMP) a les ciutats està transformant la mobilitat urbana i afecta de ple la convivència, sobretot amb vianants i ciclistes. Però, alhora, els VMP aporten beneficis mediambientals, tot i que les dues raons principals argumentades per començar-los a fer servir són la rapidesa i l’estalvi. La bona notícia és que, tot i que els usuaris de patinet són encara novells (un 32% fa menys d’un any que l’utilitza), les persones que tenen més d’un any d’experiència han augmentat respecte al 2021 i se situen ja en el 68%. Una notícia que juga a favor de la convivència necessària entre mitjans de transport a Barcelona i els seus accessos.

Per Queral Bros RevistaRACC