Com funciona un cotxe híbrid i quins tipus hi ha?

Per: Albert San Andrés

Actualment, la proliferació de diferents tipus de propulsió per a vehicles ha inundat el mercat per millorar-ne l’eficiència energètica i intentar reduir la pol·lució de les ciutats. Cotxes elèctrics, de pila d’hidrogen, gas i altres sistemes intenten reemplaçar els de combustió tradicionals amb més o menys èxit, però els híbrids són els únics que conviuen amb aquests motors i ens ofereixen una alternativa raonable.

El vehicle híbrid és aquell que utilitza un mínim de dues fonts diferents d’energia. Generalment, van equipats amb un motor tèrmic de benzina de baixa cilindrada, al qual se li suma la maquinària elèctrica i les bateries corresponents per suplir la baixa potència i poder reduir les emissions i el consum de combustible, a més de l’eficiència.

Aquests sistemes ronden, generalment, entre els 100 i els 200 cv de potència i tenen tres sistemes diferents de funcionament a l’hora de transferir l’energia a les rodes: motor de gasolina, motor elèctric o tots dos alhora, amb caixes de canvi automàtiques en les diferents versions (doble embragatge, convertidor de par i CVT).

Els avantatges d’aquest sistema són evidents: menys consum, més respecte mediambiental, etiquetes mediambientals ECO, avantatges fiscals, menys emissió sonora, més eficiència, etc. Tot i que també tenen els seus inconvenients: preu més elevat, manteniment més car, preu de les bateries i del seu reciclatge, ús eminentment urbà, menys potència i autonomia…

Al mercat actual hi ha diferents tipus de vehicles híbrids, que detallem tot seguit:

HEV (Híbrids combinats):

És el sistema híbrid per excel·lència, que es coneixen com a “híbrids purs”. Són vehicles que no necessiten cap proveïment elèctric i el seu funcionament en aquest àmbit és el mateix que el d’un cotxe de combustió normal, que carrega únicament combustible fòssil. El motor elèctric pot moure sense cap problema el vehicle durant un limitat nombre de km (solen ser 5), ​​però sempre a baixes velocitats, activant el motor de combustió per tornar a recarregar-se o a partir de certa velocitat. La recàrrega del cicle elèctric ve del motor tèrmic, la frenada regenerativa o les desacceleracions. Pel seu funcionament, són ideals per a circulació urbana, reduint el consum en un percentatge alt.

PHEV (Híbrids endollables):

El seu funcionament és molt semblant al del sistema HEV, però, a diferència d’aquest, els PHEV prioritzen l’ús de l’energia elèctrica. En circulació normal, el motor elèctric és el que mou el vehicle, tenint més autonomia elèctrica i un consum més gran d’aquest sistema, motiu pel qual l’haurem de recarregar mitjançant la xarxa elèctrica. També regenera la seva pròpia energia com en el cas anterior.

Híbrids en sèrie:

Generalment, són vehicles elèctrics en els quals aquest sistema domina sobre el tèrmic, però el propulsor de gasolina entra en funcionament en esgotar l’energia elèctrica. Tenen un funcionament molt similar als PHEV.

MHEV (Microhíbrids o Mild-Hybrid):

Els MHEV utilitzen una bateria d’alta capacitat per emmagatzemar energia i oferir la possibilitat de reduir l’esforç del motor, ajudant a l’arrencada o a la frenada, a més de tasques en què es pugui reduir el consum del vehicle. Aquest sistema no disposa d’autonomia elèctrica per si sol, a diferència de la resta, ja que simplement és una assistència al par motor que ajuda el motor tèrmic. Són considerats com a híbrids i tenen etiqueta ECO, un factor que provoca controvèrsia, pel fet que rebaixen mínimament el consum de combustible fòssil i la contaminació.