Cotxe connectat, futur o realitat?

Por: RACC Blog

Cotxe connectat, futur o realitat?

Si atenem al moviment mediàtic que desperta, no hi ha dubte que el cotxe connectat –i un dels seus desenvolupaments més revolucionaris: el cotxe autònom– és un dels principals reptes del sector de l’automoció a curt i mig termini. La veritat és que no sorprèn que la combinació entre dos mons com la connectivitat i la mobilitat, amb tantes possibilitats de desenvolupament i tants seguidors a tot el món, generi tant interès.

I la indústria és conscient d’això. Una enquesta de la consultora KPMG, a 800 alts executius de companyies d’automoció i més de 2.100 conductors, col·loca la connectivitat i la digitalització com la tendència més important del sector de l’automoció en els propers deu anys. En l’enquesta de 2015 ocupava la desena posició del rànquing.

Els dubtes sobre la privadesa

El mateix estudi posa sobre la taula una de les qüestions més controvertides: el respecte a la privadesa i la destinació de les dades que generi el vehicle. Així, recull que un 54% de conductors solament confien en si mateixos –i ningú més– com a propietaris de les dades generades en l’automòbil. Un 21% confia en els fabricants de vehicles, amb prou feines un 7% en les companyies d’informació i comunicació, i un 4% en els operadors de telefonia.

En aquesta mateixa línia, una enquesta de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) en 12 països europeus –publicada a Espanya pel RACC– mostra que la predisposició dels conductors a compartir determinades dades és gairebé tan elevada com la seva preocupació per les conseqüències d’un mal ús (revelació de dades privades, piratejar o localització del vehicle, ús comercial, etc.).

De quines dades estem parlant

Les aplicacions de la connectivitat a la mobilitat són infinites, des de la millora de la seguretat mitjançant la connexió del cotxe amb les infraestructures i altres usuaris al conegut com infotainment (informació+entreteniment). En concret, la FIA va plantejar situacions d’accés remot a les dades del vehicle com les següents:

  • El cotxe s’ha avariat i el proveïdor d’assistència en carretera vol conèixer el seu estat i localització.
  • El taller vol diagnosticar una avaria o avisar sobre una propera revisió.
  • La companyia d’assegurances ofereix una pòlissa basada en el quilometratge real o en l’estil de conducció.
  • Una aplicació sobre conducció eficient vol personalitzar els consells.

A poc a poc s’aniran definint determinats límits però el que sembla clar és que el cotxe connectat ja no es planteja com una il·lusió futurista sinó com una realitat que cal potenciar i promoure. Així ho ha entès el Govern dels Estats Units, que al setembre va llançar la iniciativa Smart Cities, que finança les primeres proves pilot d’implantació de tecnologies necessàries per al desenvolupament dels cotxes connectats, entre altres aplicacions.

Xerrada de Mark Zuckerberg al Mobile World Congress

De la mateixa manera, el cotxe connectat està cridat a ser un dels protagonistes del Mobile World Congress (22 a 25 a Barcelona) en la conferència conjunta de la companyia Qualcomm, el pilot de F1 Lewis Hamilton i Mercedes-Benz, o en la esperadíssima xerrada de Mark Zuckerberg.