Les 7 diferències entre conduir un cotxe elèctric i un de tradicional

Per: Albert San Andrés

La irrupció del cotxe elèctric al nostre dia a dia ha comportat canvis pel que fa a la conducció del cotxe tradicional. Novetats que no sempre coneixem o respectem i que hem de tenir molt en compte, per desenvolupar tot el potencial del vehicle i evitar-nos sorpreses desagradables, com quedar-nos sense càrrega per acabar un viatge.

Ja havíem explicat com carregar un cotxe elèctric i quant costa carregar-lo, i per això ara us deixem set consells que els diferencien de la conducció tradicional d’un vehicle de combustió:

1. Planificació i recàrrega

A ningú no se li escapa que en la conducció d’un elèctric, l’estat de la bateria és el que ens marcarà el futur més immediat. L’hàbitat natural d’un cotxe elèctric són els trajectes urbans, aquells en què els elèctrics són més eficients i pràctics, i és en trajectes llargs quan més atenció hem de posar a la càrrega de la bateria.

Per això hem de planificar la ruta, carregant al màxim les bateries, i tenint en compte els punts de recàrrega al camí traçat, aprofitant les pauses per descansar i refrigerar-nos per recarregar el cotxe. Per això pot passar que no sempre fem servir la ruta més ràpida i directa, i que necessitem més temps per arribar a la destinació, ja que, a més, haurem d’adaptar la nostra velocitat al recorregut perquè el consum sigui el mínim possible.

2. Mecànica simple, menys manteniment

La mecànica d’un elèctric és extremadament senzilla comparada amb la d’un de combustió, encara que això no vulgui dir que siguin vehicles senzills tècnicament. En primera instància podrem dir adeu a les taques de greix, a les olors dels lubricants i als sorolls molestos.

El silenci és un dels punts forts d’aquestes mecàniques, però compte, ja que ens hi hem d’acostumar per no deixar-nos portar per la velocitat —és molt fàcil depassar els límits per la manca de costum— i infringir les normes de circulació.

Com que no disposen de la majoria dels elements d’un cotxe tradicional, els elèctrics tenen un manteniment més simple, encara que les reparacions acostumen a ser més tècniques i no estan a l’abast dels coneixements mecànics de tothom, ja que la majoria dels elements estan controlats de manera electrònica.

3. Eficiència energètica

Si alguna cosa destaca als elèctrics, és l’eficiència energètica respecte a la resta, encara que, a més d’un avantatge, això pot arribar a ser un problema, ja que el vehicle és mogut per les bateries, que alimenten tots els dispositius, com pot ser la climatització, un dels principals elements de consum elèctric. Amb una temperatura entre 21-23 graus n’hi haurà prou per evitar grans consums.

4. Caixa automàtica

Actualment són majoria els models que porten caixa de canvi automàtica, per la qual cosa hi estem acostumats. En el cas dels elèctrics, tots porten aquesta tecnologia, de manera que la combinació de la conducció eficient i els modes de conducció serà vital. L’absència de la caixa de canvis i de l’embragatge ens ofereix una entrega instantània de la potència, per la qual cosa conduir en mode ECO i evitar brusquedats —grans accelerades o frenades— allargaran la càrrega, a més d’evitar el consum de molts dels  perifèrics connectats al vehicle.

5. Acceleració i soroll

El par motor és una de les grans revolucions dels elèctrics. Com que tenen una entrega de par instantània, gairebé qualsevol elèctric ens permet unes acceleracions de vertigen, que ens recorden qualsevol cotxe de competició. Tot i ser una de les seves fortaleses, n’hem de fugir, si volem ser eficients, i utilitzar-lo únicament en els moments en què es requereixi una entrega màxima.

Per l’absència de tota mena de sorolls mecànics i com que no cal estar pendent d’altres elements podrem estar més atents a la conducció i a la seguretat viària, ja que això pot arribar a suposar un problema per a altres usuaris de la via, com ara vianants o ciclistes.

6. Frenada regenerativa

En el cas dels elèctrics més moderns, en aixecar el peu de l’accelerador s’activa el sistema de recuperació d’energia, cosa que permet frenar el vehicle de manera similar a quan pressionem lleument el fre en un de combustió. Aquest sistema compta amb els recursos necessaris per recuperar un percentatge de l’energia entregada i regenerar-la per recarregar parcialment les bateries.

7. Repartiment de pesos

El pes més gran d’un vehicle elèctric obliga en el disseny a un repartiment millor de pesos en el producte final. Això fa que, en línies generals, el centre de gravetat sigui més baix i guanyi en estabilitat i seguretat a l’hora d’agafar corbes.

El disseny des de zero de les plataformes dels nous cotxes elèctrics —a diferència dels models adaptats— permet tenir més amplitud interior.