Què s’ha de fer en cas de punxada?

Por: RACC Blog

Una punxada és una de les avaries més freqüents en l’ús diari de qualsevol tipus de vehicle que porti pneumàtics. És un problema que pot tenir una solució fàcil i ràpida, sempre que actuem amb correcció.

Els pneumàtics són un dels elements de desgast més importants en un vehicle. Portar-los en bon estat i revisar correctament les pressions de manera periòdica és vital per allargar-ne la vida, a més de portar-los alineats. Però tampoc hem d’oblidar el manteniment d’un altre sistema relacionat amb les rodes com són els frens i el líquid.

L’alineació o paral·lelisme consisteix a posar les rodes de cada eix paral·leles i els eixos entre si, ajustant l’angle amb els paràmetres definits per a cada vehicle, que –entre altres coses– evitaran un desgast desigual i més gran dels pneumàtics. Cops, sots o circulació per terres irregulars poden desajustar l’alineació, per la qual cosa és recomanable fer-la de manera freqüent i adaptant-nos a l’ús de vehicle.

Però encara que ho mantinguem tot en bon estat, podem trobar-nos amb l’imprevist d’una punxada. Trobar elements punxants a la via no és tan estrany, sobretot si circulem per zones industrials o més proclius a tenir l’asfalt més brut o menys cuidat.

Com hem d’actuar?

En cas de punxada i pèrdua de pressió en algun dels pneumàtics del vehicle, el primordial és mantenir la calma, evitar moviments bruscos i frenar progressivament per reduir lentament la velocitat. D’aquesta manera evitarem que el vehicle trontolli i puguem provocar un accident amb la resta d’usuaris de la via.

Hem de tenir en compte que si les rodes afectades són algunes de les directrius, la pèrdua de precisió en el gir serà més gran, de manera que haurem de fer moviments suaus per apartar-nos de la zona de circulació, augmentant encara més les precaucions en cas de circular per vies ràpides.

Circular amb el pneumàtic desinflat durant massa metres pot comportar que es deteriori, fent-ne inviable la reparació i obligant a substituir-lo.

Què hem de fer quan haguem punxat?

Avui dia existeixen diferents mètodes per solucionar aquest problema. En primer lloc, si fem servir pneumàtics amb tecnologia Runflat o semblants, tindrem la possibilitat d’arribar a un taller per reparar-lo, encara que caldrà cenyir-se a les especificacions dels fabricants per no fer malbé els pneumàtics.

En els pneumàtics convencionals, tenim diferents solucions:

  1. Trucar al RACC per solucionar el problema: l’opció més ràpida i segura. El mecànic valorarà la millor opció (reparar in situ, trasllat a taller, etc.).
  2. Canviar la roda: Hi ha dues menes de roda de recanvi, la d’emergència o galeta o la que és igual que la resta. Les d’emergència són provisionals i no permeten circular a més de 80 km/h, per la qual cosa s’haurà d’anar tan aviat com sigui possible a un taller per a la reparació de la roda punxada. El dilema sorgeix a l’hora de comprar un cotxe nou, l’hem de triar amb roda de recanvi o sense? A les que són de la mateixa mesura s’haurà de tenir en compte que sigui de el mateix dibuix que la del seu mateix eix. En ambdós casos caldrà tenir present que estiguin a la pressió correcta.
  3. Arreglar la punxada amb esprai: per economitzar costos, alguns fabricants equipen els seus vehicles amb un kit de reparació antipunxades, que consten d’una escuma química segellant i un compressor per tornar a inflar el pneumàtic. Aquest és un sistema provisional que no ens permet circular a més de 80 km/h i que servirà per arribar a un taller. En cas de rebentar la roda o tenir un forat gran, no serà d’utilitat.
  4. Metxa o espàrrec antipunxades: aquesta és una altra de les solucions més ràpides i eficients. És un mètode que permet la reparació sense desmuntar la roda i dura més que l’anterior, ja que hem de localitzar el forat, extreure l’element perforador i posar al seu lloc una metxa segellant que ens permetrà seguir amb el nostre viatge amb normalitat. Amb aquest mètode és recomanable acudir posteriorment a un taller per posar pegats al forat, per evitar pèrdues d’aire.