PIONEERS, el projecte europeu per millorar la seguretat dels motoristes

Por: RACC Blog

El RACC ha acollit l’acte de clausura del projecte europeu PIONEERS, en el qual ha participat juntament amb altres entitats internacionals amb l’objectiu d’incrementar la seguretat i de reduir el nombre de morts i ferits greus en accidents de moto. Aquesta iniciativa, que es va posar en marxa l’any 2018, ha rebut finançament de la Unió Europea en el marc del programa Horizon 2020, amb un pressupost total de 4,83 milions d’euros. La investigació conclou que si s’implementen les iniciatives desenvolupades en el marc de l’estudi, en certes condicions, es podrien reduir fins a un 19% les víctimes en accidents de moto.

L’acte de clausura de PIONEERS celebrat aquest matí a la seu del RACC ha comptat amb la participació del president del RACC, Josep Mateu; del director general de la Dirección General de Tráfico, Pere Navarro, i del director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.

Ignasi Ferrer, director d’Innovació d’Idiada; Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit; Pere Navarro, director general de la Dirección General de Tráfico; Josep Mateu, president del RACC; i Ricard Casalins, responsable del projecte PIONEERS al RACC. Foto: José Irún

 

Els objectius del projecte PIONEERS

Per aconseguir reduir la mortalitat dels motoristes, PIONEERS planteja la necessitat de millorar la seguretat dels usuaris des d’una perspectiva integradora, és a dir, fa referència tant als equips de protecció personal com als accessoris que s’integren al vehicle. D’aquesta manera, el consorci europeu s’ha centrat en quatre propòsits complementaris: aprofundir en els coneixements sobre les lesions habituals en motoristes; incrementar el rendiment dels sistemes de seguretat; desenvolupar millors metodologies de testeig i avaluació, i augmentar la sensibilització i l’ús dels elements de protecció.

El projecte està liderat per un consorci format per 16 socis internacionals, dos dels quals són entitats catalanes: IDIADA, com a centre d’homologació industrial, i el RACC, com a Club de Serveis a la Mobilitat. Les altres entitats participants són cinc universitats (de Florència, Estrasburg, Munic, Darmstadt i la parisenca Gustave Eiffel), dos centres d’investigació (l’alemany BASt i l’australià Neura), una empresa industrial (Bosch), quatre fabricants d’equips (Dainese-AGV, Alpinestars, Rev’it i Motoairbag) i dos fabricants de motocicletes (Grupo Piaggio i Ducati).

Foto: José Irún

 

Resultats de la iniciativa

L’abast de PIONEERS se centra en la reducció de la mortalitat dels motoristes a Europa, amb l’objectiu de reduir de manera significativa les víctimes mortals l’any 2025. Alhora, però, també inclou una anàlisi del benefici econòmic que suposaria el suport a la introducció de millores en la seguretat dels usuaris de les motos per a les administracions com a conseqüència de la disminució de l’accidentalitat.

Per això, en el marc del projecte s’han avaluat tres grans dispositius de seguretat passiva: un sistema automàtic de frenada abans d’un impacte; una jaqueta que incorpora un airbag i un protector per a les cames dels usuaris. Es tracta principalment de prototips d’aquests elements que encara no es troben al mercat, però que s’han pogut testejar durant el desenvolupament de la iniciativa per determinar-ne l’eficiència. En aquest sentit, s’ha arribat a les següents conclusions:

Foto: José Irún

 

El sistema automàtic de frenada no evita l’accident, però permet reduir la velocitat a la qual circula el vehicle, fet que sí que contribueix a limitar-ne la gravetat. S’han analitzat 60 casos reals d’accidents mitjançant simulacions per ordinador i s’han combinat diferents paràmetres (desacceleració, camp de visió, etc) per obtenir tres escenaris possibles segons el grau d’eficiència del dispositiu a l’hora de reduir la velocitat. I d’aquests supòsits es desprèn que l’ús del sistema automàtic de frenada permetria, una reducció de la velocitat de l’impacte fins a 15km/h, fet que reduiria la gravetat de les possibles lesions en cas d’accident.

Aquesta limitació de la velocitat generaria en els tipus d’accidents analitzats (un impacte entre un vehicle i una moto) una reducció de fins al 24% en el nombre de víctimes, fins a un 17% de lesions serioses i un 19% de les lleus. Així, si aquests dispositius estiguessin instal·lats en el 15% de les motos, es calcula que es podrien salvar unes 250 vides durant un període de cinc anys a tot Europa.

 

Pel que fa a la jaqueta que incorpora un airbag, s’han analitzat quatre bases de dades per estudiar 1.300 accidents, d’entre els quals 382 motoristes van patir lesions a la zona del tòrax que es cobreix amb aquest element de protecció. S’ha arribat a tres possibles escenaris de disminució de l’impacte de les lesions que s’obtindria amb l’ús d’aquesta jaqueta en funció de la velocitat de impacte del motorista: un primer escenari preveu un impacte a una velocitat de menys de 20km/h, un altre de 30km/h i el final, de 40km/h.

Així, es conclou que l’ús d’aquest sistema de protecció, en accidents que tenen impacte al tòrax, podria arribar a reduir fins a un 8% les víctimes, fins a un 12% el nombre de lesions serioses i fins a un 4% de les lleus. A més, si s’aconsegueix que un 25% dels motoristes utilitzin aquests dispositius, es calcula que es podrien salvar unes 110 vides durant un període de cinc anys Europa.

 

Finalment, en el cas dels protectors per a les cames (integrats a la motocicleta), s’ha seguit la mateixa metodologia que en el dispositiu anterior. Així, s’han analitzat més de 1.300 accidents, dels quals 81 comportaven lesions a la zona de les cames. A partir d’aquest estudi, s’ha determinat que aquest sistema és eficient en dos escenaris diferents en funció de la velocitat a la qual circuli la motocicleta: un per a velocitats d’impacte baixes (fins a 15 km/h) i un altre a velocitats d’impacte mitjanes (entre 15km/h i 30 km/h).

Es conclou que aquests sistemes de protecció, que encara s’han de seguir desenvolupant i provant, podrien arribar a reduir fins a un 78% de les lesions serioses en aquells accidents en què es provoquen danys a la part inferior de les cames.

 

En paral·lel, si es redueixen els accidents, la gravetat de les lesions i la mortalitat, la investigació conclou que es poden obtenir beneficis econòmics igualment rellevants per als sistemes de salut europeus:

  • L’ús del sistema automàtic de frenada contribuiria, en un termini de cinc anys, a l’estalvi de fins a 51 milions d’euros a escala europea. Per realitzar aquest càlcul, el projecte ha tingut en compte un escenari amb una ràtio d’implementació d’aquest element de protecció del 2%. Aquest escenari contempla que aquest grau d’implementació s’assoliria gràcies a la inversió en una campanya de conscienciació i de promoció d’una part de l’adquisició del producte per part de l’administració per poder aconseguir una major ràtio d’ús per part dels motoristes.
  • Es calcula que si s’aconsegueix una elevada ràtio d’ús de la jaqueta que incorpora un airbag, en els propers cinc anys els sistemes sanitaris podrien estalviar fins a 140 milions d’euros. Per realitzar aquest càlcul, el projecte ha partit d’un escenari amb una ràtio d’implementació d’aquest element de protecció del 6%, que s’assoliria mitjançant campanyes de conscienciació i de promoció de l’adquisició del producte.
  • D’altra banda, amb el desplegament del protector per a les cames, tot i que encara es troba en una fase inicial, també s’aconseguiria un estalvi de més de 5 milions d’euros en l’àmbit europeu. És tracta, però, d’una hipòtesi teòrica perquè aquests dispositius no es troben encara al mercat.

 

Recomanacions a les administracions

El consorci que ha treballat en el projecte considera que és necessari seguir investigant per al desenvolupament d’elements de protecció passiva per als usuaris de les motos, perquè aquests accessoris contribueixen de manera molt significativa a la reducció de les lesions dels motoristes, tal com es desprèn dels resultats de PIONEERS. En aquest context, el RACC, com a membre del projecte, demana a les administracions que apostin per les noves tecnologies com una eina clau per a la prevenció de la mortalitat dels motoristes.

En aquest sentit, els resultats generats al projecte PIONEERS indiquen que no només es reduirien les víctimes i els ferits entre els motoristes, sinó que això també repercutiria en un estalvi de fins a 140 milions d’euros en un termini de cinc anys per a les administracions europees si s’aconsegueix un bon equilibri entre conscienciació i promoció d’aquests dispositius. Ara bé, es tracta d’una investigació teòrica que requereix un compromís per part de les administracions i dels usuaris que permeti portar a la pràctica aquestes conclusions.

Per això, els responsables del projecte apel·len a les administracions locals i europees a:

  1. Seguir invertint en el desenvolupament i posada al mercat de nous elements de protecció passiva per als motoristes.
  2. Realitzar canvis en els mètodes de test i homologació d’aquests dispositius perquè s’adaptin millor a la realitat dels accidents.
  3. Incentivar l’ús d’aquestes mesures, impulsant campanyes de conscienciació i promoció de l’ús d’aquests elements.