El Mundial de Ral·lis més sostenible arriba a Salou

Per: Albert San Andrés

Els nous cotxes híbrids de la categoria màxima del WRC competeixen per primera vegada en el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, que estrena novetats en l’itinerari i puntua també per a l’Europeu de l’especialitat.

La 57a edició del RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, penúltima cita del Campionat del Món de Ral·lis (WRC) del 2022, suposarà un canvi de paradigma decisiu de cara al futur de l’esdeveniment i de l’especialitat.

Per primera vegada, en aquesta prova organitzada pel RACC del 20 al 23 d’octubre hi participaran els nous vehicles híbrids endollables estrenats aquest any en la categoria màxima del Mundial, denominada Rally1. A més, aquests cotxes utilitzen un combustible 100% sintètic i el seu disseny ofereix més protecció als pilots i copilots, la qual cosa els converteix en els més sostenibles i segurs de la història.

Amb la incorporació d’un component electrificat, el WRC s’alinea amb la Fórmula 1 (híbrida des del 2014) i s’adapta a l’evolució de la indústria d’automoció. Es tracta del canvi de reglament de més abast des de la introducció de la categoria WRC el 1997. Tot això entronca amb el compromís per la sostenibilitat i la seguretat que guia el RACC en l’organització del ral·li, que torna a tenir el seu epicentre a Salou i Port Aventura World.

Potència extra i mode elèctric

Els cotxes de la nova generació mantenen el motor 1.6 turbo dels anteriors WRC Plus, amb uns 380 CV de potència. A més d’utilitzar un combustible sintètic derivat de biomasses, ara aquests motors tèrmics consten d’un sistema híbrid endollable de 100 kW (136 CV). Pensant en la contenció de costos, les tres marques participants en la màxima categoria, Toyota, Hyundai i M-Sport Ford, utilitzen un equip híbrid comú, format per un motor elèctric i una bateria.

El sistema híbrid té un doble ús: d’una banda, als trams cronometrats, la potència extra es pot utilitzar en les fases d’acceleració i es regenera en les frenades; de l’altra, als parcs d’assistència, com el del RallyRACC a Port Aventura World, i en alguns enllaços predeterminats, els Rally1 poden circular en mode elèctric, un pas important a favor de la sostenibilitat.

RallyRACC, pioner en sostenibilitat

Aquest pas es complementa amb les accions que des de fa anys emprèn el RACC en matèria de protecció del  medi ambient, que han fet que el RallyRACC sigui pioner en sostenibilitat. La prova té la certificació d’excel·lència mediambiental que atorga la FIA, amb la qualificació màxima de tres estrelles. El reciclatge de residus, un ús més reduït de paper i plàstic o els vehicles de baixes emissions per a l’organització contribueixen a compensar l’impacte mediambiental.

Primera etapa totalment nova

Els tres dies de competició, de divendres a diumenge, sumen 1.405,03 km de recorregut per les carreteres de la demarcació de Tarragona, que inclouen 300,01 km repartits en 19 trams cronometrats, 10 dels quals són diferents i tots són sobre asfalt. Les novetats se centren en la primera etapa, amb quatre trams nous per repetir dues vegades i sense assistència entre les dues passades. El dissabte se celebrarà de nou la popular especial urbana davant la platja de Salou, i el diumenge culminarà amb l’espectacular “dònut” al tram de Riudecanyes. A més, el RallyRACC tindrà més impacte esportiu, perquè, a més de ser la penúltima cita del WRC, també serà l’última del Campionat d’Europa (ERC). I, per primera vegada des del 2017, el RallyRACC serà puntuable per al Volant RACC, la copa de promoció que organitza el Club.

Amb el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada hi col·laboren l’Ajuntament de Salou, la Diputació de Tarragona, el Patronat de Turisme de la Costa Daurada, el Patronat de Turisme de Salou, Port Aventura World i la Secretaria General de l’Esport de la Generalitat.

PER VALENTÍ FRADERA