Amb la recuperació de la mobilitat creix la xifra de víctimes de trànsit, però sense arribar a assolir el valor previ a la pandèmia

Per: Deyanira García

El 21è Estudi EuroRAP, que ha elaborat el RACC, mostra que els trams de la xarxa viària catalana amb un índex de risc alt o molt alt representen encara un 25% del total avaluat.

El RACC ha presentat la vint-i-unena edició de l’estudi EuroRAP que analitza l’accidentalitat de la xarxa viària catalana. Amb una metodologia compartida amb altres clubs europeus de la FIA, el RACC ha analitzat diferents trams de les vies catalanes comparant el nombre d’accidents greus i mortals produïts en els últims tres anys amb el volum de trànsit diari que hi circula. En aquesta ocasió, l’estudi ha auditat 6.373 quilòmetres de vies —interurbanes i travessies—, que representen el 92% del total de la mobilitat per carretera. Aquesta edició de l’estudi —referit al trienni 2019-2021 i que recull, per tant, l’aturada en la mobilitat que van causar el confinament i la covid— assenyala que la recuperació de la mobilitat després de la pandèmia ha suposat un augment de la sinistralitat que ha apropat la xifra
de víctimes mortals i ferits greus a nivells prepandèmics. Tot i que les xifres de morts en accidents de trànsit a Catalunya continuen sent altes, es pot destacar que el 2022 es van reduir un 10,3%.

Trams amb més sinistres

Segons l’EuroRAP, el tram de 7,1 km de la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès apareix per setè estudi consecutiu com el que ha concentrat més accidents greus i mortals per quilòmetre entre 2019 i 2021 per al conjunt de vehicles. Tots els trams de la llista dels que concentren un nombre més elevat d’accidents a Catalunya se stiuen a la Regió Metropolitana de Barcelona, a excepció de l’autovia entre Reus i Tarragona. L’A-2 torna a copar, amb quatre trams, la taula de les vies amb més nombre d’accidents greus i mortals amb vehicles pesats implicats. El que registra més sinistralitat és el tram entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, que l’any passat no apareixia a la llista. En aquest registre, l’únic tram de la N-340 que apareix és el de la variant de Vilafranca del Penedès i no n’hi ha cap de la demarcació de Tarragona, a diferència d’altres anys.

En el cas de les bicicletes, els trams amb més concentració d’accidents se situen tots a la província de Barcelona. A més, des de l’any 2011, els accidents amb bicicletes implicades han mantingut una tendència a l’alça i han registrat un increment del 92% al llarg de la dècada.

Vies amb més risc

L’estudi indica també que un 25% de la xarxa viària catalana encara presenta un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal. És una xifra millor que la de l’estudi anterior (29%), però encara significativa. La BP-1417, la carretera de l’Arrabassada entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, figura de nou com el tram amb més risc de tota la xarxa viària catalana, amb la dada preocupant de la participació d’almenys una motocicleta en el 88% d’accidents mortals o greus. Per la seva part, el tram de la carretera GI-555 entre Sils i Massanes ha passat del tercer lloc en la passada edició al segon amb més risc en l’edició d’aquest any de l’Estudi EuroRAP. En canvi, la C-16 entre Navàs i Gironella ha estat el tram amb menys risc de Catalunya en el trienni 2019-2021, segons recull l’estudi EuroRAP. A més, en aquesta edició, han desaparegut de la llista els trams de l’AP-7 i l’AP-2, que solien aparèixer entre els destacats pel seu risc de sinistralitat.

El cas de les motos

En el conjunt de Catalunya, la sinistralitat de motos i ciclomotors és molt elevada, com demostra el fet que, tot i que només representen un 2,3% de la mobilitat global a la carretera, són presents en el 45% dels accidents amb víctimes mortals o greus. A la xarxa EuroRAP, el 50% dels accidents greus i mortals de moto es concentren en el 12,4% de longitud de la xarxa, que equival a 789 quilòmetres. D’aquests, el tram de la B-10 entre el Nus de la Trinitat i l’enllaç amb les vies B-20, A-2 i C-32 és el que concentra un nombre més elevat d’accidents de moto i ciclomotor.

Tendències que milloren

• Entre el 2019 i el 2021, els accidents greus i mortals van disminuir un 8,7%, mentre que la mobilitat global a la carretera es va reduir en un 3% per la pandèmia.
• El risc alt o molt alt va baixar un 6,1% en el global de la xarxa viària analitzada.
• En la dècada 2010-2020, es van reduir un 54% el nombre de morts en accidents.
• El 2022, 157 persones van perdre la vida en accident de trànsit a les vies interurbanes de Catalunya. Són un 10,3% menys que al 2019.
• El descens de morts del 2019 al 2022 s’alinea amb l’objectiu de la UE de rebaixar fi ns al 50% el nombre de morts a la carretera respecte al 2020.

Motius de preocupació

• El 2022 s’ha constatat un gran increment de víctimes mortals a l’autopista AP-7. Les 24 morts registrades suposen el doble que el 2021.
• Fins a mitjans de febrer del 2023, 18 persones havien perdut la vida en sinistres de trànsit a Catalunya (quan el 2022 van ser 14), de les quals el 78% va ser per sortides de via o xocs frontals en carreteres convencionals.

Judit Monclús per Revista RACC.