Un 60% d’usuaris creu que moure’s per Barcelona és cada vegada més difícil

Per: Deyanira García

Aquesta és la conclusió principal de l’“Estudi RACC sobre la convivència de la mobilitat a Barcelona”, que ha analitzat la percepció i el comportament dels usuaris a peu, amb bicicleta, amb VMP, amb moto o amb cotxe a través de 25.000 observacions i 2.000 enquestes.

És ara més o menys senzill moure’s per Barcelona? Com ha afectat a la mobilitat l’aparició de nous mitjans de transport com el patinet? Amb aquestes qüestions de rerefons, la realitat palpable a peu de carrer és que moure’s per la ciutat de Barcelona és cada vegada més complex a causa de l’aparició de noves necessitats i a la coexistència de diferents mitjans de transport en l’espai públic, que és limitat.

En aquest nou context, el RACC ha analitzat la percepció i el comportament dels ciutadans que es desplacen de manera individual per la via pública de diferents maneres: a peu, amb bicicleta, amb VMP, amb moto o amb cotxe. El resultat és l’“Estudi RACC sobre la convivència de la mobilitat a Barcelona”, que el RACC ha elaborat fent més de 25.000 observacions a usuaris en punts representatius de la ciutat i efectuant 2.000 enquestes. No és la primera vegada que el duu a terme, ja que el 2017 ja va presentar l’Auditoria RACC de Convivència. Les dues anàlisis continuen en la línia d’afavorir el respecte entre usuaris i garantir-ne la seguretat, especialment la dels més vulnerables.

Incrementa la sensació d’inseguretat

Una de les dades més rellevants és que, en els últims cinc anys, la percepció de seguretat ha empitjorat, fins a arribar als sis punts: si el 2017 les persones que consideraven poc o gens segur desplaçar-se per Barcelona eren un 14% del total, ara són un 20%. En aquesta línia, quatre de cada deu ciutadans admeten obertament que no se senten segurs quan es mouen per la ciutat, i els que es desplacen amb bicicleta (34%) o amb vehicles de mobilitat personal (VMP) (29%) són els que se senten més vulnerables, mentre que els que ho fan amb cotxe (76%) o a peu (65%) diuen que se senten més protegits.

Un 82% dels ciutadans pensen que falten actituds cíviques, en general, en la mobilitat per la ciutat i que no hi ha respecte entre els usuaris dels diferents mitjans de transport. A més, en un exercici global d’autocrítica, cap dels usuaris dels mitjans de transport no es posa una nota elevada quan els toca valorar si efectuen una circulació respectuosa, i són els vianants els que es puntuen millor (amb un 6,7) i els VMP els que es puntuen més a la baixa (amb un 6,1).

Tot i que un mateix ciutadà pot ser vianant, conductor de cotxe i ciclista, aquest fet s’oblida en un no res, perquè tots els usuaris es recriminen els uns als altres comportaments de risc.

Comportaments observats

A més d’obtenir l’opinió de la ciutadania, el Club ha fet més de 25.000 observacions en 17 punts representatius de tots els districtes de la ciutat per detectar quins són els comportaments reals dels usuaris, identificar els irregulars i comprovar el respecte dels límits de velocitat en funció del tipus de vies per les quals es desplacen.

Entre les observacions més destacades hi ha que la majoria de vianants respecta els semàfors (6 de cada 10), però 1 de cada 2 bicis i VMP creuen en vermell (51%) o no deixen passar el vianant quan el semàfor està en ambre (66%).

En el cas dels ciclistes, el comportament irregular més estès, per davant de saltar-se el semàfor, és no indicar els girs i moviments amb el braç.

En relació amb els usuaris de cotxes i motos, un 16% dels motoristes circula entre carrils en moments de congestió i un 22% circula pel carril bus, una maniobra no permesa que només s’ha observat en un 6% de conductors de cotxes. 2 de cada 10 conductors de cotxes i motos no indiquen el gir o canvi de carril amb l’intermitent.

Una altra imprudència detectada preocupant és que un 28% dels motoristes i un 15% dels conductors de cotxes no deixa passar els vianants quan el semàfor està en ambre.

Radiografia a la sinistralitat

L’accidentalitat i els incidents són un bon indicador de la salut de la seguretat viària. I en aquest sentit, l’estudi del RACC revela que els accidents a la ciutat de Barcelona es produeixen principalment a l’espai del vehicle rodat, és a dir, a la calçada. Els encreuaments i les rotondes són els punts més crítics, especialment per a les motos, el mitjà de transport amb més nombre de víctimes greus el 2022 a Barcelona. Es dona la circumstància que un 16% dels enquestats diu que ha patit un incident o accident durant els primers deu mesos del 2022 [l’enquesta del RACC es va dur a terme durant el mes d’octubre del 2022]. Davant d’aquest retrat de la situació actual a Barcelona, el President del RACC, Josep Mateu, insta l’Ajuntament a “millorar la gestió de l’espai públic on actualment es genera confusió i sensació d’inseguretat” mitjançant una diferenciació inequívoca de les vies bàsiques i de les de trànsit local i una revisió dels límits de velocitat perquè siguin “coherents i ordenats, sense canvis sobtats, per facilitar-ne el compliment”.

Queralt Bros per Revista RACC.