Les motos estan involucrades en el 44% dels accidents greus i mortals

Per: Revista RACC

L’edició del 2023 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a les vies catalanes recull que els accidents greus i mortals han disminuït un 7% en el trienni 2020-2022, mentre que la mobilitat global ha augmentat lleugerament.

PER AGUSTÍN RODRÍGUEZ

El RACC ha presentat la 22a edició de l’Estudi d’Avaluació de Carreteres EuroRAP, que analitza un any més l’accidentalitat de 6.300 quilòmetres de la xarxa viària catalana, que representen un 92% de la mobilitat del territori.
El RACC i altres clubs europeus membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) avaluen cada any, amb aquesta metodologia, les xarxes viàries de països de tot el món amb l’objectiu de localitzar els punts més conflictius, esbrinar les causes que provoquen aquests accidents i buscar solucions que encaixin amb cada cas.

Evolució de les víctimes mortals a Catalunya

La necessitat de millorar la seguretat de les carreteres i, com a conseqüència, de reduir la sinistralitat, és clau al nostre país i a la resta d’Europa. La inversió en infraestructures i l’impuls de la formació i les campanyes de sensibilització adreçades als conductors de tota mena de vehicles són fonamentals per assolir aquestes millores a mitjà i llarg termini.
De totes les dades extretes del trienni que analitza aquest estudi (2020-2022), destaca que el 44% de tots els accidents de trànsit amb morts i ferits greus a la xarxa de carreteres analitzada implicava, com a mínim, una moto o un ciclomotor. Concretament, aquest percentatge és del 30% en el cas dels accidents mortals, malgrat el fet que aquests vehicles només representen un 2,3% de la mobilitat global a la carretera.

Tanmateix, en el global de dades la gravetat dels accidents ha caigut en picat en les últimes dues dècades; si ens fixem en les xifres de víctimes mortals, l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 i l’últim any complet registrat s’han situat en 175. La Unió Europea estableix per cada dècada l’objectiu de reduir a la meitat les víctimes a la carretera.
L’esclat de la covid-19 va contribuir a fer que es complissin aquests objectius fins a l’any 2020: es van reduir un 54% els morts en accidents de trànsit respecte al 2010. Després de la pandèmia i recuperada la mobilitat, el nombre de morts a la carretera torna a créixer, sense assolir, no obstant això, la taxa de
víctimes del 2019.
Entre les conclusions de l’estudi destaca que en el trienni 2020-2022 els accidents greus i mortals han disminuït un 7% i la mobilitat global a la carretera ha augmentat un 0,4%, la qual cosa produeix que el risc hagi disminuït un 7,4 en el global analitzat per EuroRAP.
D’altra banda, els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 24% de la xarxa analitzada, un punt percentual menys que en el trienni anterior.

Els trams amb més accidents, per territoris

Lleida repeteix com la demarcació amb el percentatge més elevat de km amb risc “alt” i “molt alt” (28%), mentre que Tarragona i Girona empaten amb el percentatge més baix (21%). Tarragona és l’únic territori en què augmenta el nombre de quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” (de 20% a 21%). Finalment, a la xarxa viària de Barcelona és on disminueix més (3 punts percentuals), mentre que a Girona aquest percentatge disminueix un punt i a Lleida es manté el mateix índex que en l’estudi anterior d’EuroRAP.
A la xarxa EuroRAP, el 50% dels accidents greus i mortals de moto es concentren en el 13,6% dels quilòmetres, que suposen un total de 868 km. Respecte al global de Catalunya, els 10 trams amb més accidents greus i mortals de moto es concentren a la regió metropolitana de Barcelona. Les carreteres convencionals (un únic carril per sentit) acumulen la totalitat dels trams amb risc “molt alt” i “alt”, i gairebé la totalitat dels trams amb risc “mitjà”.
En canvi, a les carreteres desdoblades (autovies i autopistes) pràcticament tots els trams són de risc “baix” o “molt baix”. Amb aquestes dades podem concloure que el risc de tenir un accident greu o mortal en una carretera convencional és quatre vegades més alt que en una carretera desdoblada.
Segons aquest últim estudi presentat, un total de 795 km tenen un risc igual a zero, és a dir, en el 12,5% de la xarxa analitzada per EuroRAP en el trienni 2020-2022 no hi ha hagut cap accident mortal o greu.
Si entrem en detall, l’informe conclou que el tram que acumula més accidentalitat greu per quilòmetre (sense tenir en compte el trànsit que hi passa) es troba a l’A-2, entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, la B-10 i la C-32 (la continuació de la Ronda Litoral al seu pas pel Baix Llobregat). En els 10 trams amb més accidents s’observa una presència elevadíssima de sinistres de motocicletes i ciclomotors (81%).

El tram de Catalunya que concentra més accidents greus per quilòmetre està a l’A2, entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, la B-10 i la C-32.

Per la seva part, el tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesats és a l’AP-7, entre l’enllaç de la C-60 i l’enllaç d’El Papiol. A la xarxa que ha analitzat EuroRAP, el 50% dels accidents greus de vehicles pesats es concentren en només el 12,3% de la xarxa (786 km). Sis dels deu trams amb més accidents greus i mortals, independentment del tipus de vehicle implicat, estan a la xarxa viària de la demarcació de Barcelona.
D’altra banda, els 10 trams amb més risc d’accidentalitat, és a dir, aquells en què és més probable patir un sinistre, són vies convencionals de calçada única, una constant en els estudis passats d’EuroRAP.
D’aquests, només 3 presenten un risc d’accident “molt alt” i tots estan a la demarcació de Barcelona.
Del total, 4 trams ja apareixien a la llista dels 10 amb més risc d’accident greu o mortal en l’últim estudi d’EuroRAP.
Destaca que la carretera BP-1417, coneguda com l’Arrabassada, torna a situar-se com el tram amb l’índex de risc més alt, atesa l’elevada accidentalitat de motos que presenta. En el 91% dels accidents amb morts i ferits greus produïts en aquesta via hi ha involucrada, com a mínim, una motocicleta.
Del total dels 10 trams amb un risc d’accidentalitat “molt alt”, 6 pertanyen a la demarcació de Barcelona, 2 a la de Girona i un únic tram a la de Tarragona. Lleida, que en l’estudi anterior no en tenia cap, actualment té un tram.

Creixen els accidents de bicicleta amb morts o ferits greus

Des de l’any 2012 els accidents amb bicicletes implicades han mantingut una tendència a l’alça, amb un increment del 75% al llarg de la dècada. L’any 2022 hi ha hagut un petit descens del total d’accidents amb bicicletes implicades, però els accidents amb morts o ferits greus han augmentat més del 20%.
Dels 10 trams amb més accidents de bicicleta, 8 se situen a la demarcació de Barcelona.