Corbes amb història i natura per Montblanc i Siurana

Per: Begoña González de la Mora

Les motos esportives demanen corbes amb cada cop de gas. Pensades per tombar i serpentejar per l’asfalt, són una de les opcions que més ens fan gaudir dels traçats sinuosos. És per això que hem triat una Honda CBR500R per a aquesta ruta per algunes de les corbes més boniques de Catalunya.

Començarem aquesta ruta a la ciutat de Reus, i sortirem en direcció nord per la T-704 cap a la Mussara. La ruta comença fort amb uns dels revolts més bonics i pronunciats de la geografia catalana. En aquesta carretera, l’asfalt de la qual es troba en molt bon estat, vam poder gaudir de les primeres traçades amb la CBR. Aquesta semi-R, per l’alçada del manillar i la postura de conducció, ens va permetre anar enllaçant un gir rere l’altre amb sorprenent facilitat. Amb els 471 cc i 47 cv, amb la més petita de les esportives d’Honda n’hi ha prou per anar pujant la muntanya fins a assolir unes precioses vistes panoràmiques del bosc.

Aquest primer traçat, la forma del qual recorda la nata d’un pastís de Comtessa, ens va anar portant dolçament fins al mirador de la Mussara, a prop del qual hi ha un refugi de muntanya on es pot passar la nit. Igualment, durant aquest ascens, hi ha algun apartador on ens podem parar a fer fotografies de les corbes que hem recorregut. Seguirem per la mateixa carretera en direcció a Prades. De la mateixa manera, seguirem recorrent la T-704 i tornarem a trobar més “paelles”, com es coneix aquesta mena de corbes en argot del motor.

Un cop a Prades, agafarem la T-700 en direcció l’Espluga del Francolí. De nou trobarem una carretera amb bon asfalt i envoltada de bosc per on anirem passant d’uns primers trams menys pronunciats a, novament, un paquet de corbes ben tancades i marcades. Així seguirem direcció nord fins arribar a Poblet, on trobarem, gairebé sense haver-lo de buscar, el Reial Monestir Cistercenc de Santa Maria de Poblet.

Aquest conjunt monàstic del segle XII està envoltat d´una preciosa i àmplia zona de vinyes. A l’interior de les muralles té sepulcres reials i claustres adornats i ofereix visites guiades per 8,50 euros. En aquesta zona hi ha diverses masies de menjar català tradicional i allotjaments rurals, però, en el nostre cas, prosseguim la ruta fins a Montblanc per l’N-240.

Montblanc, declarat Conjunt Monumental i Artístic, és el poble on, segons la llegenda, Sant Jordi va matar el drac, de la sang del qual va brollar la rosa que el cavaller va regalar a la princesa. Al poble, hi ha el conjunt monumental del castell de Montblanc i una muralla que, amb els seus 1.700 metres de longitud i 6 metres d’alçada mitjana, el converteix en el recinte emmurallat més gran de Catalunya. Nosaltres triem aquest bonic poble per menjar, ja que hi ha molts restaurants de cuina catalana de qualitat, tant al centre històric com fora muralles.

Després d’aquesta breu, o no tan breu pausa, seguim la ruta en direcció sud per gaudir de la segona part del recorregut. Començarem amb un petit tram ràpid d’autovia, en aquest cas la C-14, per iniciar la segona part des de La Riba, on agafarem la TV-7044. En aquesta segona part del dia, tornarem a trobar un asfalt en perfectes condicions i un ambient boscós, ja que d’alguna manera, sobre el plànol, estarem traçant una mena de vuit en direcció a Prades i ens tornarem a endinsar al mateix bosc del qual veníem aquest matí.

En aquest tram, val la pena avisar que hi ha animals salvatges pels voltants. En el nostre cas, per exemple, se’ns va aparèixer un cabirol pels turons per on discorre la carretera, per la qual cosa caldrà caminar amb mil ulls més dels habituals mentre circulem per evitar accidents inesperats.

Un cop arribats novament a Prades, agafarem aquesta vegada la T-701 fins a enllaçar amb la C-242 que ens portarà fins al bell poble de Siurana. És una parada que val la pena fer per dos motius. En primer lloc, perquè el paisatge i les corbes que ens hi porten són espectaculars, i en segon lloc, perquè el poble en si és una veritable joia oculta entre les muntanyes. En arribar a dalt de tot del turó, ens veurem obligats a deixar les motos en un aparcament del poble i accedirem a peu al petit municipi, de casetes de pedra, que podrem recórrer en pocs minuts fins a gaudir d’unes precioses vistes cap a la vall i les muntanyes, a més de l’embassament de Siurana.

El poble té un càmping, un bar i un hotel i és un lloc preciós per passar-hi la nit en parella, però en cas de voler continuar, desfarem el camí i baixarem novament aquestes boniques corbes que ens havien portat fins al poble poc abans i reprendrem el camí en direcció a Reus per la C-242. Aquest tram final ens regala algunes corbes de comiat que ens faran agafar més ganes per… a la pròxima ruta!