Com planificar un viatge al volant d’un cotxe elèctric?

Per: Deyanira García

Habitualment, a les nostres carreteres conviuen cotxes de combustió, elèctrics i híbrids. Tot i això, a l’hora de fer un viatge llarg sempre tenim el mateix dubte: és possible completar un trajecte amb un vehicle de bateria? La veritat és que sí. Però, abans d’emprendre la marxa, haurem de fer una feina prèvia de planificació.

Malgrat que en els darrers anys, a conseqüència de l’auge dels cotxes elèctrics, ha crescut el nombre dels punts de càrrega, la xarxa encara pot ser insuficient. A més, la càrrega no és tan ràpida com quan es posa combustible. I pel que fa a l’autonomia també hi ha diferència, ja que la mitjana per a aquests vehicles és de 300 km, com a màxim s’arriba als 600 km dels elèctrics d’alta gamma.

Per això la planificació adquireix importància, si ens posem al volant d’un endollable.

Coses que cal tenir en compte

Com s’ha assenyalat a les línies anteriors, cal una planificació per saber on es pot parar a recarregar i quant de temps hi estarem. Tenir clars els punts on podem connectar el vehicle redueix el que ja es coneix com a ansietat de l’autonomia, o, cosa que és el mateix, la por o el nerviosisme davant la possibilitat de no trobar un punt de càrrega.

Un consell per posposar aquesta primera parada és sortir amb el 100% de la càrrega. Això sí, hi ha molts factors que influeixen en el fet que la bateria es descarregui més o menys de pressa. Per això, també és aconsellable no refiar-se exclusivament de la dada que apareixerà al vehicle, que només és orientativa.

Autonomia. El primer que cal saber abans de sortir és quanta autonomia té el cotxe. Un quilometratge que es pot reduir, si:

  • Conduïm a més velocitat: al contrari que passa amb els vehicles de combustió, que estalvien.
  • Si portem massa pes: com més càrrega, més consum d’energia.
  • Orografia: les carreteres sinuoses, on s’hagi d’accelerar i frenar constantment, suposen un consum d’energia més gran.
  • Temperatura de l’exterior: el fred influeix negativament en la transmissió d’energia
  • Funcionament de la resta d’elements que consumeixen energia, com ara la calefacció o la ràdio.

Infraestructura per recarregar. Cada cop hi ha més punts, però no tots serveixen per a tots els vehicles. Cal assegurar-se que el punt de càrrega disposa d’un carregador i connectors vàlids per a l’elèctric que es condueix i també saber la potència del carregador, per assegurar-nos que a la nostra parada el cotxe es recarregarà.

Eines de planificació

Hi ha una gran varietat d’apps i webs que, introduint dades bàsiques del cotxe (model, autonomia, tipus de bateria, de carregador…), estableixen una ruta. En aquesta ruta s’indica on es pot carregar l’elèctric i del temps requerit per completar totalment o parcialment la bateria.

Hi ha marques d’automòbils que disposen d’app pròpia i altres que són genèriques. Entre les més comunes hi ha:

  • Endesa X Way: amb aquesta app sabràs on hi ha punts de càrrega, d’accés públic o privat, per tot Europa. L’aplicació et permet guardar els teus punts de càrrega preferits i també et planifica la ruta del viatge marcant els punts de càrrega.
  • Recàrrega pública d’Iberdrola: hi trobaràs els punts de càrrega pública. L’app ofereix el servei de localitzar els carregadors que s’adapten al teu vehicle més propers al lloc on et trobis i també indica si estan lliures i el temps de càrrega. També ofereix un planificador de viatge.
  • Electromaps: és un cercador de carregadors públics, segons les necessitats de cada vehicle. Des de l’app mateixa s’activa el carregador.