Més formació en circulació urbana per als ciclistes

Por: RACC Blog

Tot i que hi ha cada vegada més usuaris de bicicleta a Barcelona que saben com circular, un 38% admeten que no coneixen la normativa (el 2019 eren un 45%), de manera que la formació és una assignatura pendent. Aquesta és la principal conclusió del Baròmetre RACC del Ciclista Urbà a Barcelona, que ja arriba a la tercera edició.

El 3r Baròmetre RACC del Ciclista Urbà a Barcelona ha analitzat els hàbits dels ciclistes (a través de més d’11.000 observacions i de 600 enquestes) i ha conclòs que, tot i que la bicicleta segueix guanyant posicions, la ciutat encara haurà de passar per diverses etapes per afavorir la convivència entre els diferents mitjans de transport i garantir la seguretat de tots els ciutadans.

L’ús de la bici continua creixent

La bona notícia és que, en els últims anys, molts barcelonins s’han animat a treure les bicis dels balcons i les cambres dels mals endreços per fer ús d’un mitjà de transport que protegeix la qualitat de l’aire de la ciutat i aporta rapidesa als desplaçaments. En canvi, en alguns aspectes, la bicicleta sembla que va a rebuf, sobretot a causa de la inseguretat generada pels vehicles de mobilitat personal, que han irromput amb força a la ciutat i que conviuen en el mateix espai urbà, de manera que afecten especialment un dels col·lectius més vulnerables: els vianants.

Així mateix, els ciclistes apunten que els vehicles de motor els segueixen generant molta inseguretat (un 60% afirmen que se senten vulnerables), sobretot després que s’ha acabat la moratòria que els permetia circular per les voreres. Amb tot, la dada que més crida l’atenció és que encara el 38% dels ciclistes barcelonins admeten que no coneixen la normativa de circulació de la ciutat, tot i que, paradoxalment, el 87% declara que creu que condueix correctament.

Principal prioritat: més formació

Actualment, gairebé quatre de cada deu ciclistes sembla que interpreten que, per pedalar per Barcelona, n’hi ha prou d’aturar-se davant dels stops i els semàfors en vermell. En canvi, no saben en quines circumstàncies és possible circular per la vorera o si és obligatori tenir timbre (resposta correcta: sí, el timbre és obligatori).

Per aquest motiu, la recomanació del RACC per frenar els accidents de trànsit entre el col·lectiu de ciclistes i, al mateix temps, millorar la convivència entre tots els que circulen pels carrers de la ciutat és fomentar el coneixement de la normativa de circulació dels ciclistes i també dels usuaris de patinets. Sobretot entre els més joves, que no han agafat mai un cotxe o una moto i han passat del transport públic a circular amb bicicleta o patinet sense tenir experiència prèvia en conducció. El 87% dels enquestats indica que està d’acord amb aquesta mesura.

Un altre aspecte per millorar entre els ciclistes és l’ús del telèfon mòbil: un de cada quatre confessa que fa servir el seu dispositiu quan es desplaça, especialment els menors de 30 anys. I encara és més gran l’ús d’auriculars: més de la meitat dels joves que van amb bici (un 55%) admeten que pedalen amb els auriculars posats. Una altra dada important és que el 13% dels ciclistes han estat multats en alguna ocasió.

El perfil del ciclista barcelonès

El retrat robot del ciclista a Barcelona mostra una persona de 21 a 30 anys (el 35% dels homes i el 37% de les dones se situen en aquesta franja d’edat) que utilitza la bici per anar a treballar (65%) o estudiar (27%). La majoria (63%) fa un únic viatge d’anada i tornada al dia, generalment d’entre 10 i 20 minuts de durada. La principal motivació (34%) és fer exercici, seguida de la rapidesa, l’estalvi econòmic i la possibilitat de desconnectar (28%). El 88% deixen la bici a casa a la nit i només un 10% ho fa al carrer.

El coronavirus ha comportat una menor mobilitat, particularment els dies laborables, i ha originat que el volum més gran de ciclistes es concentri els caps de setmana i festius. Tot i així, desplaçar-se en bici encara és una opció molt minoritària, ja que només representa el 2,6% de les etapes (és a dir, de les parts en què es pot dividir un desplaçament complet) que es fan cada dia a la capital catalana. Barcelona encara no és bicicletable al 100%.

Malgrat disposar de 1.509 km de vials, l’experiència acumulada en moltes ciutats europees suggereix que, per poder conviure pacíficament diferents tipus de vehicles, una condició sine qua non és conèixer les normes de circulació, disposar d’infraestructures segures, connectades i intuïtives, i posar per davant la seguretat dels col·lectius més vulnerables.

Més formació i un carnet per als ciclistes, les propostes del RACC

La bicicleta s’està consolidant com a mitjà de transport quotidià a la ciutat, però el 38% dels ciclistes reconeixen que no estan familiaritzats amb la normativa de circulació. Per això, Josep Mateu, president del RACC, proposa la necessitat d’una formació específica gratuïta pera ciclistes i usuaris de patinets que no tenen experiència prèvia com a conductors, així com d’un carnet de conduir similar a “l’autorització administrativa nàutica” i que demostri un bon coneixement dels senyals i les normes de circulació urbana. La proposta ja ha estat traslladada a la Direcció General de Trànsit (DGT) i a l’Ajuntament de Barcelona.

El RACC, amb la bicicleta

En els últims anys, el Club ha desplegat diferents iniciatives relacionades amb la bicicleta. A través de la comunitat on-line HolaBICI fomenta la cultura de la bici a la ciutat. També disposa dels Punts Bici, una xarxa gratuïta d’estacions d’autoreparació de bicicletes a les estacions d’FGC de Barcelona i altres municipis. Així mateix, ha creat la Bicipèdia, la primera enciclopèdia virtual d’e-bikes. També promou CityTrips, l’app que aplega tota l’oferta de transport públic i de vehicles compartits, així com els carrils bici i els estacionaments disponibles. I, per acabar, ofereix la millor assistència sanitària, mecànica, jurídica i de responsabilitat civil als ciclistes per mitjà de noves modalitats del carnet del RACC.

Font: Revista RACC per Toni Aparisi